Gå til innhold

Sjekke om egg er dårlige?

Gjest Wacmoc

Anbefalte innlegg

Gjest Wacmoc

Jeg har noen egg som gikk ut 28 juni. Hadde tenkt å lage meg vafler, og siden det er søndag blir det vannskelig å gå på butikken. Veit at egg ikke alltid går ut når det står, men at man kan sjekke det på et eller annet hvis.

Hvordan? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har noen egg som gikk ut 28 juni. Hadde tenkt å lage meg vafler, og siden det er søndag blir det vannskelig å gå på butikken. Veit at egg ikke alltid går ut når det står, men at man kan sjekke det på et eller annet hvis.

Hvordan? :)

Legg de i en bolle eller kjele fylt med vann.

Hvis eggene reiser seg på høykant, kan du trygt hive de. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de gikk ut 28 juni er de garantert bra, hørte av en egg-fyr på radioen at de kan brukes 2 mnd etter utløpsdato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc
Hvis de gikk ut 28 juni er de garantert bra, hørte av en egg-fyr på radioen at de kan brukes 2 mnd etter utløpsdato...

To av de var knust på en måte inne i eggekartongen, var sprekk langs hele egget. Og den ene jeg prøvde reiste seg på høykant. Så blei ingen vafler på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den datoen som står på eggene er gyldig hvis de blir oppbevart i romtemperatur, har du dem i kjøleskap varer de mye lengre. Datoreglene ble gjort om for en stund siden. For å få samme regler i hele europa ble norsk holdbarhet plutselig halvert. Den datoen er altså et absolutt minimum. Har hørt av en eggprodusent at egg som har stått i kjøleskap fint kan brukes i ting som vaffelrøre og omelett etter et halvt år i norge. Men etter så lang tid vil de ha litt annen konsistens og flyte mer utover om du prøver å steke dem som speilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To av de var knust på en måte inne i eggekartongen, var sprekk langs hele egget. Og den ene jeg prøvde reiste seg på høykant. Så blei ingen vafler på meg

Det var kjedelig da, hvis egghinnen var ødelagt hadde jeg ikke spist de, nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Jeg har brukt egg som har gått både to og tre måneder over best før-datoen, de er helt fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coarvi
Legg de i en bolle eller kjele fylt med vann.

Hvis eggene reiser seg på høykant, kan du trygt hive de. :)

Er det ikke hvis de flyter at man skal hive de? Hvis de står på høykant er de ikke ferske, men fortsatt spisbare, mens ligger de "helt flatt" er de på sitt aller beste?

Det var det som ble sagt sist det var en slik tråd her...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke hvis de flyter at man skal hive de? Hvis de står på høykant er de ikke ferske, men fortsatt spisbare, mens ligger de "helt flatt" er de på sitt aller beste?

Det var det som ble sagt sist det var en slik tråd her...;)

Jeg har ihvertfall lært av min kloke gamle bestemor at de er fordervet hvis de bare dupper i den ene enden :)

Jeg har forsåvidt fått matforgiftning av delvis "dårlige" egg før, og tar ingen sjanser uansett :)

Er jeg i tvil, hiver jeg de. Prioiterer glatt min egen helse fremfor å slippe og kaste "gammel" mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks er å knuse egget. Ser det ok ut og ikke lukter kan jeg bruke det.

"det enkle er ofte det beste" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
"det enkle er ofte det beste" :ler:

Du virker forresten som en fin fyr. Hyggelige menn på kvinneguiden er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis eggene flyter, er de dårlige. Jo høyere opp de flyter, jo dårligere. Så lenge de er nær bunnen, er de helt fine. Men når de ligger flatt er de ferskest ja :) Det greieste er som regel å åpne og lukte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...