Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har en venninne som dessverre slet med å betale regningene i en periode. Regningene ble sendt til inkasso, og det blir nå trukket en månedlig sum fra inntekten hennes. På grunn av betalingsanmerkningene kan hun ikke få visakort. Hvor lang tid vil det ta fra inkassogjelden er betalt til hun kan få visakort? Kan hun søke om det med én gang, eller må hun vente i noen år? Jeg har hørt 5 år, stemmer dette? Det er jo veldig lenge.
Brand Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Inntil 2005 opererte man med ett års "friskmelding" fra gjelden var nedbetalt. Fra og med 8. juni 2005 ble slike opplysninger "slettet" umiddelbart. Dvs personens betalingshistorikk friskmeldes, men opplysningene blir nok lagret ytterligere noen år. http://www.db24.no/DB/Dine_Beslutninger/?m...licShow;ID=2276
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar! Det er kanskje et dumt spørsmål, men hva er forskjellen på betalingshistorikk og disse opplysningene som blir lagret i noen år etter? Jeg trodde det var det samme
Brand Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar! Det er kanskje et dumt spørsmål, men hva er forskjellen på betalingshistorikk og disse opplysningene som blir lagret i noen år etter? Jeg trodde det var det samme Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme eller lite utfyllende svar. Nå er jeg vel heller ikke noen ekspert på området, men var igjennom et lite gjeldshelvete for noen år tilbake grunnet min egen dumsnillhet og en X. Opplysningene, altså betalingshistorikken, er samme sak. Den dagen du har gort opp all gjeld, skal du altså ha en ny sjanse til å vise at du kan gjøre opp for deg. Opplysningene lagres, men brukes ikke mot deg, med mindre du fortsetter å slurve med betaling, og viser gjentatte ganger at du ikke er istand til å overholde betalingsforpliktelser. Da kan det nok være aktuelt at en kan nektes VISA-kort, Master-card, bank-/forbrukslån, tlf-/ internettabonnement eller i verste fall forsikring. Håper det var litt mer utfyllende denne gangen?
Alison Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Selv om du har inkassosak er det ikke umulig å få visakort. Det jeg ser hos oss er at du må ha inngått en nedbetalingsplan for inkassoen din som du må klare å holde. Når du har gjort det vil det vanligvis først bli gitt et bankkort uten visa for en periode, og deretter et visakort hvis alt ser ok ut. Du må vise at du har fått kontroll over økonomien din. Om du får viaskort vil bli vurdert av banken i hvert enkelt tilfelle.
Brand Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 Selv om du har inkassosak er det ikke umulig å få visakort. Det jeg ser hos oss er at du må ha inngått en nedbetalingsplan for inkassoen din som du må klare å holde. Når du har gjort det vil det vanligvis først bli gitt et bankkort uten visa for en periode, og deretter et visakort hvis alt ser ok ut. Du må vise at du har fått kontroll over økonomien din. Om du får viaskort vil bli vurdert av banken i hvert enkelt tilfelle. Ja, det er vel ikke inkassoen i seg selv som er "skummel", så lenge du inngår en betalingsavtale og viser vilje til å gjøre opp? Anmerkningene kommer vel gjerne ikke før det har vært en evt dom i forliksråd o.l., og namsmannen er inne i bildet?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Nå er jeg vel heller ikke noen ekspert på området, men var igjennom et lite gjeldshelvete for noen år tilbake grunnet min egen dumsnillhet og en X. Ja, det var noe sånt som skjedde med venninnen min også Jeg er glad for at det har ordnet seg for deg Opplysningene lagres, men brukes ikke mot deg, med mindre du fortsetter å slurve med betaling, og viser gjentatte ganger at du ikke er istand til å overholde betalingsforpliktelser. Da kan det nok være aktuelt at en kan nektes VISA-kort, Master-card, bank-/forbrukslån, tlf-/ internettabonnement eller i verste fall forsikring. Håper det var litt mer utfyllende denne gangen? Hun får verken visakort eller mobilabonnement, så det har gått ganske langt ja Så om en har en inkassosak én gang går det greit, men om det dannes et mønster over tid, havner en i en slik situasjon? Jeg kan forrsten ikke forstå hvorfor en ikke kan få visakort - om en har et kort uten kreditt, kan man vel uansett ikke sette seg i gjeld? Takk igjen for svar - jeg ser forresten du er ny her, velkommen til forumet!
Brand Skrevet 5. juli 2009 #8 Skrevet 5. juli 2009 Ja, det var noe sånt som skjedde med venninnen min også Jeg er glad for at det har ordnet seg for deg Hun får verken visakort eller mobilabonnement, så det har gått ganske langt ja Så om en har en inkassosak én gang går det greit, men om det dannes et mønster over tid, havner en i en slik situasjon? Jeg kan forrsten ikke forstå hvorfor en ikke kan få visakort - om en har et kort uten kreditt, kan man vel uansett ikke sette seg i gjeld? Takk igjen for svar - jeg ser forresten du er ny her, velkommen til forumet! Nå ser det ut til at Alison muligens kan dette langt bedre enn meg? Men en inkasso skal i utgangspunktet ikke være håpløst, så det spørs om din venninne har hatt "vinduskonvolutt-fobi", og latt det gå så langt som til namsmann/ forliksråd. Som Alison skriver, er det gjerne banken selv som vurderer hvorvidt du kan få VISA-kort eller ikke. Min erfaring er ihvertfall at jo større banken er, jo mer håpløst er det å få VISA. Jeg ble dengang selv nektet hos det som da var Sparebanken Nor, men det var null problem hos den lokale Sparebanken. Jeg har siden da opparbeidet et godt forhold til banken, og et evt billån koster meg i dag aldri mer enn en rask tlf til min faste kundebehandler. Jeg vet imidlertid ikke hvorfor enkelte banker er så strikse på dette, for som du sier, med VISA uten kreditt kan en ikke sette seg i gjeld såvidt meg bekjent. Forøvrig takk for velkomsthilsenen
Alison Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 Jeg kan forrsten ikke forstå hvorfor en ikke kan få visakort - om en har et kort uten kreditt, kan man vel uansett ikke sette seg i gjeld? Det er mulig å sette seg i gjeld med et visakort selv om dette ikke er et kredittkort. Et vanlig bankkort uten visa er nok det du tenkter på. Dette kan være en god løsning, men det har en del begrensninger. Dette kortet kan ikke brukes i utlandet, på nettet, i en del restauranter ol.
Fjest Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 Hva er et vanlig bankkort uten Visa? Mener du med dette Visa Electron?
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Hva er et vanlig bankkort uten Visa? Mener du med dette Visa Electron? Et rent BankAxept kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå