Neytiri Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Eg kjenner at eg begynner å bli frustrert etter eg slluttet på p pillen.....har enda ikke fått TR og siden siste "lissom" mensen har det gått 46 dager! Vi har allerede begynnt å prøve, men er jo ikke sikkert eg har fått eggløsning engang.....men men har hatt masse mens/graviditets symptomer....murringer, stikkinger, kvalm, kviser.....you name it! Har tatt mange GT og alle er negative.....har til og med i dag tatt CB digital og nei ikke gravid. Så det eg lurer på er dere som sluttet på p pillen.....kor mange dager gikk det før dere fikk ordnlig mens.....er det noe gærnt med meg sånn at eg skulle besøkt legen, eller er dette helt noormalt?når burde eg evt. oppsøkt legen hvis TR ikke besøker?
Fantorangen Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Eg kjenner at eg begynner å bli frustrert etter eg slluttet på p pillen.....har enda ikke fått TR og siden siste "lissom" mensen har det gått 46 dager! Vi har allerede begynnt å prøve, men er jo ikke sikkert eg har fått eggløsning engang.....men men har hatt masse mens/graviditets symptomer....murringer, stikkinger, kvalm, kviser.....you name it! Har tatt mange GT og alle er negative.....har til og med i dag tatt CB digital og nei ikke gravid. Så det eg lurer på er dere som sluttet på p pillen.....kor mange dager gikk det før dere fikk ordnlig mens.....er det noe gærnt med meg sånn at eg skulle besøkt legen, eller er dette helt noormalt?når burde eg evt. oppsøkt legen hvis TR ikke besøker? Jeg slutta på pilla (mini) den 19.juni og har også startet prøvingen. Har ikke fått TR, men har hatt noen små og korte blødninger. Fredag som var fikk jeg så ufattelig ømme bryster og vondt nederst i magen. Tok en EL test i går og den slo fullt ut , så forhåpentligvis er syklusen tilbake. Kanskje disse symptomene dine er tegn på EL. Eller om du er heldig. Lykk til
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Hos meg tok det vel ca 2 år om jeg ikke husker feil.
miss dolly Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 enig i at dette meget meget frustrernde. da jeg sluttet på p-pillen i slutten av februar gikk det 32 dager til neste TR. jeg var kjempefornøyd med at syklusene så ut til å være stabile etter å ha lest om mange som sliter med det. men den gleden tok fort slutt. neste syklus ble 49 dager og den siste var 43 dager. forferdelig frustrernde å ikke vite når EL er og ikke minst at det går så lang tid mellom hver gang man er fruktbar og kan prøve!!! har jo veldig lyst til å bli gravid nå. uutholdelig å måtte gå og vente og vente og vente nå har jeg kjøpt inn et lass med EL-tester. i tillegg har jeg kjøpt meg vitex! så nå er jeg klar igjen... lykke til!
enatupp Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Alt dette er individuelt fra kvinne til kvinne! så jeg vil bare anbefale deg om å senke skuldrene, fortsett å prøve å ta ting som det kommer! det sjer når det sjer!! Såklart er dette mye enklere å si enn å leve etter (er ikke lenge seiden jeg fikk samme regla selv) Jeg har hadd p-stav i nesten 3 år, tok den ut 25 mai og ikke fått noen TR etter det! har aldri kjent når jeg har hatt EL, så var rimelig frustrert en stund! men vi prøvde som bare det... trodde jo egentlig ikke at jeg kunne bli gravid før jeg hadde fått TR tilbake, men det var vist ikke tilfellet! i dag testet jeg positivt og fikk TB Så stå på, bare ivei!! og lykke til!!
Gjest pop Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 hei! etter endt pilleslutt er det dessverre vanlig med ustabil syklus. hos meg gikk det vel 58-59 dager før jeg fikk første mensen. PP'ene som kom etter var heldigvis ikke så lange, men hittil har den korteste vært på 46 dager. jeg sluttet med pillen i august 08. dette kan komme av at kroppen trenger tid på å "komme seg" etter pilleslutt- eller det kan ligge noe mer bak (uregelmessig menstruasjon kan være ett tegn på feks. PCO(S)). siden jeg sluttet på pillen har kroppen min gitt meg flere symptomer gjennom syklusen. jeg kjenner det feks. når EL er på vei, og det sikreste tegnet er ømme nippler. Pga. dette klarer jeg å ha litt bedre oversikt. jeg vet også att jeg pleier å få mensen ca. 13 dager (11 dager lutealfase) etter eggløsning. så lytt til kroppen din og skriv ned alle symptomer og testresultat, dette kan være nyttig senere. jeg drev på akkurat som deg i starten, tok GT flere ganger og fikk alltid negativ svar. det kan være utrolig frustrerende og jeg forstår godt følelsen du måtte sitte med, men mitt kjedelige svar er nok at du bare må ta tiden til hjelp. du kunne eventuelt prøve Vitex (som du kan lese om i flere tråder her), dette har hjulpet flere med uregelmessig syklus. Lykke til!
Saeria Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Første normale blødning etter bortfallsblødningen kom etter ca. 52 dager hos meg. Siden var syklusen ustabil på mellom 32 og 52 dager og uten EL i 6 mnd. Jeg ble gravid etter 6 mnd. Da på første EL. I og med at jeg alltid har hatt ustabile sykluser, kom ikke det som en overraskelse. Graviditeten derimot, var mer overraskende.
Neytiri Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2009 hei! etter endt pilleslutt er det dessverre vanlig med ustabil syklus. hos meg gikk det vel 58-59 dager før jeg fikk første mensen. PP'ene som kom etter var heldigvis ikke så lange, men hittil har den korteste vært på 46 dager. jeg sluttet med pillen i august 08. dette kan komme av at kroppen trenger tid på å "komme seg" etter pilleslutt- eller det kan ligge noe mer bak (uregelmessig menstruasjon kan være ett tegn på feks. PCO(S)). siden jeg sluttet på pillen har kroppen min gitt meg flere symptomer gjennom syklusen. jeg kjenner det feks. når EL er på vei, og det sikreste tegnet er ømme nippler. Pga. dette klarer jeg å ha litt bedre oversikt. jeg vet også att jeg pleier å få mensen ca. 13 dager (11 dager lutealfase) etter eggløsning. så lytt til kroppen din og skriv ned alle symptomer og testresultat, dette kan være nyttig senere. jeg drev på akkurat som deg i starten, tok GT flere ganger og fikk alltid negativ svar. det kan være utrolig frustrerende og jeg forstår godt følelsen du måtte sitte med, men mitt kjedelige svar er nok at du bare må ta tiden til hjelp. du kunne eventuelt prøve Vitex (som du kan lese om i flere tråder her), dette har hjulpet flere med uregelmessig syklus. Lykke til! Føler meg skikkelig dum å spørre, men ka står PCO for?? EL test/stripper har vi kjøpt in, men ikke brukt enda fordi eg trodde TR måtte besøke først.... Ømme nippler har eg hatt siden i går, så lurer på om eg kanskje burde ta en EL test?! Ellers takk til alle som har svart, det er veldig behjelpsomt.....men til deg som sa at det tok 2 år.......skal man ikke oppsøke lege hvis det går så lang tid???evt. om noen har svar på spm om når man evt. burde snakke med legen hvis mensen aldri kommer??????
Saeria Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Her er info om pcos: http://www.lommelegen.no/322856/polycystis...-syndrom-(pcos) PCO= polycystiske ovarier, dvs. at man har flere cyster på eggstokkene.
Gjest M Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 Eg kjenner at eg begynner å bli frustrert etter eg slluttet på p pillen.....har enda ikke fått TR og siden siste "lissom" mensen har det gått 46 dager! Vi har allerede begynnt å prøve, men er jo ikke sikkert eg har fått eggløsning engang.....men men har hatt masse mens/graviditets symptomer....murringer, stikkinger, kvalm, kviser.....you name it! Har tatt mange GT og alle er negative.....har til og med i dag tatt CB digital og nei ikke gravid. Så det eg lurer på er dere som sluttet på p pillen.....kor mange dager gikk det før dere fikk ordnlig mens.....er det noe gærnt med meg sånn at eg skulle besøkt legen, eller er dette helt noormalt?når burde eg evt. oppsøkt legen hvis TR ikke besøker? Min syklus har jo blitt helt forstyrret av p-piller:( Hadde ihvertfall mens ca 1 gang per mnd før jeg begynte på piller, og har vært litt av og på i et par år. Sluttet for siste gang i slutten av desember. Så har syklusene mine vært: 46 d, 31 d, 56 d, 49 d.... Liksom ingen mønster, uffameg! Jeg vet jeg har eggløsning og slikt, fordi jeg temper, og at Luteal fasen er normal lengde og alt, men. Kanskje litt vanskelig å prøve på barn når man har så lang Follikkel fase? Blir ikke egget dårlig av det eller noe?
Louë Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 Jeg sluttet med p-pillen i slutten av mai-08 og har enda ikke fått tilbake menstrasjonen, ikke i det hele tatt. Etter et halvt år gikk jeg til legen, men fikk beskjed om å vente til det hadde gått ett år, og at det mest sannsynlig skyltes stress (hard tid på jobb...). Da det hadde gått ett år dro jeg tilbake til legen. Trodde jeg kanskje hadde PCO(S),siden jeg hadde lest at flere her inne hadde det. Var litt rart tenkte jeg, da ytre tegn på dette er overvekt (spessielt rundt magen) uheldig hårvekst(bryst, overleppe, hake), dyp stemme, kviser. Har ikke plager med noen av delene, og er veldig slank... Legen avskrev PCS(S) med en gang, og jeg ble sendt til labben for blodpøve. Da prøvene kom tilbake viste det seg at jeg har forhøyet nivå av Prolaktin i blodet. Dette er et stresshormon som man produserer i mengder i slutten av svangerskapet og spessielt etter fødselen. Det er det hormonet som skilles ut fra hypofysen slik at man begynner å produsere melk i brystene. Det er også dette hormonet som gjør at man som regel ikke får tilbake menssyklusen (ikke får eggløsning) før etter at man har sluttet å amme (produsere melk), og som står for hårtapet etter fødselen. Nå er jeg henvist til MR, for å se om det er en svulst (pleier å være godartet :gjeiper: ) i hypofysen som gjør at det blir produsert for mye av hormonet. Jeg har time i slutten av sommeren, så da får vi se hvilke piller jeg får foreskrevet, og ev. andre tiltak som blir gjort. Så om det går over et halvt år, ville jeg mast litt på legen min om jeg var deg, for tiden går fort når man først begynner å ønske barn, og årene går.... Men mest sannsynlig er den rett rundt hjørnet, da jeg er en av de uheldige få som har problemer. Lykke,lykke til
Neytiri Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 8. juli 2009 Jeg sluttet med p-pillen i slutten av mai-08 og har enda ikke fått tilbake menstrasjonen, ikke i det hele tatt. Etter et halvt år gikk jeg til legen, men fikk beskjed om å vente til det hadde gått ett år, og at det mest sannsynlig skyltes stress (hard tid på jobb...). Da det hadde gått ett år dro jeg tilbake til legen. Trodde jeg kanskje hadde PCO(S),siden jeg hadde lest at flere her inne hadde det. Var litt rart tenkte jeg, da ytre tegn på dette er overvekt (spessielt rundt magen) uheldig hårvekst(bryst, overleppe, hake), dyp stemme, kviser. Har ikke plager med noen av delene, og er veldig slank... Legen avskrev PCS(S) med en gang, og jeg ble sendt til labben for blodpøve. Da prøvene kom tilbake viste det seg at jeg har forhøyet nivå av Prolaktin i blodet. Dette er et stresshormon som man produserer i mengder i slutten av svangerskapet og spessielt etter fødselen. Det er det hormonet som skilles ut fra hypofysen slik at man begynner å produsere melk i brystene. Det er også dette hormonet som gjør at man som regel ikke får tilbake menssyklusen (ikke får eggløsning) før etter at man har sluttet å amme (produsere melk), og som står for hårtapet etter fødselen. Nå er jeg henvist til MR, for å se om det er en svulst (pleier å være godartet :gjeiper: ) i hypofysen som gjør at det blir produsert for mye av hormonet. Jeg har time i slutten av sommeren, så da får vi se hvilke piller jeg får foreskrevet, og ev. andre tiltak som blir gjort. Så om det går over et halvt år, ville jeg mast litt på legen min om jeg var deg, for tiden går fort når man først begynner å ønske barn, og årene går.... Men mest sannsynlig er den rett rundt hjørnet, da jeg er en av de uheldige få som har problemer. Lykke,lykke til PCO(S) er det mange som sier er vanlig....er det sååå vanlig??? Det med overvekt, kviser, uønsket hårvekst er jo også noe man får av hormonprevensjon.....så er jo ikke lett å vite om det er p pille slutt eller PCO(S)....man må vel til legen da......herrigud at eg sier det her..men har jo enorm legeskrekk....besvimer av tanke på blodprøve..(dere sikkert ler siden vi prøver å bli gravide!!) Men eg krisser fingra for at når eg blir gravid at den skrekken er borte! Ja vi krisser fingra for at du ikke har en svulst uansett om den er godartet...Lykke til
Louë Skrevet 8. juli 2009 #13 Skrevet 8. juli 2009 PCO(S) er det mange som sier er vanlig....er det sååå vanlig??? Det med overvekt, kviser, uønsket hårvekst er jo også noe man får av hormonprevensjon.....så er jo ikke lett å vite om det er p pille slutt eller PCO(S)....man må vel til legen da......herrigud at eg sier det her..men har jo enorm legeskrekk....besvimer av tanke på blodprøve..(dere sikkert ler siden vi prøver å bli gravide!!) Men eg krisser fingra for at når eg blir gravid at den skrekken er borte! Ja vi krisser fingra for at du ikke har en svulst uansett om den er godartet...Lykke til Tro du meg, jeg ler ikke ett sekund!!! Jeg har sånn legeskrekk og pleier både besvime og kaste opp når de nevner blodprøve... Da legen sa jeg måtte ta det nå sist, hadde jeg ikke tatt det siden jeg var 11 år (d.v.s jeg har ikke klart det siden da...). Fikk helt hetta, så vi avtalte at jeg kunne komme tilbake med samboer for å ta den en annen dag (Ønsker jo barn sterekere enn jeg er redd, må jo bare). Vi avtalte morgenen etter. Jobba hardt med meg selv (Så filmer av blodprøvetaking på youtube kanskje 20 ganger), og var innstilt på det verste... Jeg fikk ligge å ta den, mens samboeren min satt bak meg og hadde anskitet sitt helt tett med mitt mens han holdt rundt meg(hadde lukkede øyne og ansiktet vendt fra sprøyta), og det gikk så bra!!!! :-D Var så lykkelig etterpå, og ikke minst stolt! Han sa jeg kunne ønske meg en belønning, hihi Med andre ord så forstår jeg deg bedre enn du aner Men du har jo ikke gått så lenge enda, så du får nok menstrasjonen tilbake snart!!!! PCO(S) er ikke vanlig, men det er mange av de få som sliter med ufrivillig barnløshet som har det (forstod du den?). Har du lest litt om det? Blir tatt ultalyd av eggstokkene for å se etter syster, + blodprøve... Har lest masse i det siste, hehe, så bare spør meg om det er noe, så kan jeg i alle fall formidle det deg har av kunnskap!
Neytiri Skrevet 8. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. juli 2009 Tro du meg, jeg ler ikke ett sekund!!! Jeg har sånn legeskrekk og pleier både besvime og kaste opp når de nevner blodprøve... Da legen sa jeg måtte ta det nå sist, hadde jeg ikke tatt det siden jeg var 11 år (d.v.s jeg har ikke klart det siden da...). Fikk helt hetta, så vi avtalte at jeg kunne komme tilbake med samboer for å ta den en annen dag (Ønsker jo barn sterekere enn jeg er redd, må jo bare). Vi avtalte morgenen etter. Jobba hardt med meg selv (Så filmer av blodprøvetaking på youtube kanskje 20 ganger), og var innstilt på det verste... Jeg fikk ligge å ta den, mens samboeren min satt bak meg og hadde anskitet sitt helt tett med mitt mens han holdt rundt meg(hadde lukkede øyne og ansiktet vendt fra sprøyta), og det gikk så bra!!!! :-D Var så lykkelig etterpå, og ikke minst stolt! Han sa jeg kunne ønske meg en belønning, hihi Med andre ord så forstår jeg deg bedre enn du aner Men du har jo ikke gått så lenge enda, så du får nok menstrasjonen tilbake snart!!!! PCO(S) er ikke vanlig, men det er mange av de få som sliter med ufrivillig barnløshet som har det (forstod du den?). Har du lest litt om det? Blir tatt ultalyd av eggstokkene for å se etter syster, + blodprøve... Har lest masse i det siste, hehe, så bare spør meg om det er noe, så kan jeg i alle fall formidle det deg har av kunnskap! Dette hørtes jo ut som meg det! Det med youtube er jo kanskje en ide å prøve....da besvimer eg hvertfall kun på sofaen.... Ja ok... er jo så mye ukjent med kroppen syns eg. Var 17 når eg begynnte på p piller og da var det jo ikke mye eg viste om eggløsning og at det var kun den og den dagen det var mulig å bli gravid, man ville jo unngå å bli gravid mest mulig!......så endelig når man planlegger det så føler eg meg som en uvitende unge.....takk for PCO(S) infoen...er dette noe man burde sjekke regelmessig, eller kun hvis man merker symtomer??? Er det da utvendig eller innvendig ultralyd? Men cystene er jo umodne egg, så det eg lurer på er.....blir dem da sittendes på eggstokkene???og hvis du f. eks. får ikke mensen i et helt år....har du da f. eks. 12 "egg" eller cyster liggendes der?
Gjest M Skrevet 8. juli 2009 #15 Skrevet 8. juli 2009 Hørte P-piller i noen tilfeller kan føre til disse godartede svulstene på hypofysen. Har hørt om andre kvinner som ikke har fått mensen tilbake av pillen, og sikkert også har det der prolaktin. Tror ikke det er kun stressrelatert. Men godt å få det sjekket ut på undersøkelser!
Louë Skrevet 10. juli 2009 #16 Skrevet 10. juli 2009 Først: Prolaktin er et stresshormon, men kommer ikke nødvendigvis av stess nei Det er nok mest sannsynlig p-pillene som har vært på færde her i gården..... Også: Man trenger ikke undersøke seg regelmessig for PCO(S). Det kommer de sikker til å sjekke om de mistenker det hos deg, OM du blir gående et halvt til et het år uten tante rød. Om du ikke kjenner deg igjen i symptomene ellers, er mest sannsynlig noe annet (men kan være...). Eggene "hoper" seg opp der inne, ja, men man har jo mest sannsynlig ikke så mange eggløsninger om man har PCO(S) da... Og dette er jo egg som ikke kan brukes (men det har du vell forstått,hehe :gjeiper: ) Noen får disse systene opperert ut, og kan få forbedring etter det, men de vil alltid komme tilbake om du har PCOS, PCO derimon kan være forbigående. Ultralyden de foretar på undersøkelsen er innvendig. Om man har PCOS har man mest sannsynlig også hatt uregelmessig menstruasjonssyklus FØR man begynte på p-pillern også. Om man skulle få eggløsning , og ett egg blir befruktet når man har forhøyede verdier av Prolaktin i blodet, vil hormonet mest sannsynlig "etse" opp overflaten på egget slik at det dør.... Men nå må du ikke ta sorgene på forskudd; Ca 80% får menstruasjonen tilbake innen 1 år, og de fleste (ikke helt 100% på statestikken) får den inne de neste 3 mnd (sa legen min). Du har jo ikke gått så lenge, så ikke trekk deg selv ned!!! Sender deg masse gode tanker
Neytiri Skrevet 12. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 12. juli 2009 Da kom TR i går!!! kjempeglad, men lei meg fordi mannen drar ut på sjøen i dag!!! Så nu er eg usikker på om eg skal kalle denne syklusen PP2 fordi han blir jo ikke her?! uff litt kjipt å ha en mann som jobber offshore når man prøver å få en liten en! Uansett ser det ut som kroppen prøver å stabilisere seg, så håper denne syklusen blir ikke så lenge som første(49dager, skrev feil her ovenfor kor lenge det hadde gått siden sist)
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #18 Skrevet 12. juli 2009 Har uregelmessige sykluser, og avstandsforhold. Hver gang vi møttes hadde jeg EL (møttes ca hver eller annenhver mnd et par dager per gang). Men jeg har smerter ved EL etter lapraskopien, så det gjør sinnsykt vondt når det skjer. Så jeg tørr nesten ikke ha sex når jeg har EL. Men nå prøver vi ikke på barn enda da, hopper av i svingen.... Men rart at jeg skal få vondt ved EL???Kan jeg ikke få barn da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå