Gå til innhold

Hva feiler hunden min

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mimi_*
Skrevet

Hei!

Først vil jeg si at jeg skal til flere veterinærklinikker, for jeg gir meg ikke på hva som er galt med hunden min!

Hunden har alltid vært forholdvis skeptisk til folk (sjenert av natur?) men alltid snill og god. Hun er leken og er reser på gressplener hvor hun kan løpe fra seg.

Her om dagen våknet jeg av et ekstremt høyt skrik/hyling/piping...jeg i halvsøvne buste opp av sengen og løp inn på stuen hvor jeg fant min lille jente sammenklynket i en liten damm av oppkast og urin (begge gul/balnke, oppkast med noe skum). Ikke noe syn av veps, bie, eller annet rart...

Hun var helt stiv av skrekk og pupilene var store. Det kom en del skum/slim ut av nese og munn og hun hadde en rar stilling på munnpartiet...nesten som om hun peste fordi hun var sliten/varm, men mer spent og unaturlig, med glippe i munnen. Jeg tok henne opp på fanget og roet henne ned, og hun ble bedre men fortsatt var almenntistanden noe redusert i den form at hun var veldig rolig nesten i sjokk, gikk med halen mellom bena, gikk sakte.

Jeg ringte i hui og hast min faste dyrlege som anbefalte en veterinær som ligger mye nærmere oss pga hun hadde mistanke om vepsestikk el.

Jeg for ned, og fikk raskt konstantert at det ikke var noe hevelse (synlig) i munn og svelg. Hun hadde heller ikke vondt ved berøring. Veterinær gjorde en rutinesjekk men kunne ikke finne noe.De hadde ikke tid og henviste til annen klinikk som var døgnåpen...neste klinikk hadde ikke time før på kvelden, og jeg bestillte time der men uttover kvelden kviknet hun til og jeg avbestillte (dumme meg!!).

Hun spiste godt både mat og godis, avføring er normal, og hun var i går rett etter veterinær noe aktiv ute da vi var på vår gressplen, men ikk elike aktiv som før. Virket som om hun prefererte å ikke løpe så mye. Jeg gikk bort til henne for å klappe henne og kom nær snuten (kanksje litt hardere enn forventet) og hun hylte til.usikker på om dette er i forbindelse med det som feiler henne eller om det bare gjorde vondt.

Som sagt kviknet hun raskt til, men ble tydeligvis ikke blitt helt bra.Utover kvelden kom hun med to korte grisehyl, for å så ha så kommet med hodet hengt (som om hun skammer seg) inn ti meg i stuen for å sitte ved foten min.

Hun vil ha kos og legger seg halvveis på rygg og løfter bena, men hun vil ikke leke.

Da jeg skulle legge meg og hadde nesten sovnet kom det et hyl til og jeg lente over for å kose henne og hun bet meg i nesa. Hun har aldri gjort dette før. Det var ikke sinna biting og gjorde ikke vondt, men sånn skal hun ikke gjøre! Dete var nok et "ikke kom for nære jeg er dårlig " biting...jeg sa fort "AUUUUU" siden man altid skal vise smerte, og hun kom med en kang bort og slikket meg på nesen og rullet seg inn i armkroken min. Hun vil ikke sove ser det ut til, men har noksovnet når jeg ikke har sett på henne...usikker her.

Nå er jeg altså våken igjen fordi hun hylte igjen i dag kl 0700, først en veldig kort, så en litt lengre. Hun setter deg så og sleiker seg en del rundt munnen og det kommer litt ekstra slim/sikkel ved tunge-men absolutt ikke nok tl at jeg tror dette har noe med saken å gjøre. Akkurat nå leter jeg strengt tatt etter symptomer for at veterinær har noe å gå på! Nå sitter hun der bare og "sturer", samme oppførsel som i går med mat og kos, men liksom ikke seg selv.

Noen som har vært med på noe slikt før? Hva kan det være? Det virker som om hun hyler til etter hun har sovnet (om hun har sovet) eller sovet en stund..

Jeg skal til vetrinær om ikke så lenge for å ta blodprøver etc, men tenkte kanskje noen kan fundere på hva dette er i de timene jeg må vente før de åpner.

Huff synes ikke dette er noe særlig...:(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Puh, for en avhandling!

Veterinæren bør sjekke for epilepsi og slag (i tillegg til masse annet jeg ikke kan noe om).

Skrevet

jeg tenkte også på epilepsi kjenner en hund som hadde det som det å den hadde epilepsi

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Avhandling må til!

Nytter ikke å si at hunden oppfører seg sliten og piper litt...da får jeg bare is var fra alle om at hunden har feber og thats it...:jepp:

Takk for svar, håper indelig at det ikke er eplepsi...om hun skal gå i slik form resten av livet synes jeg synd på henne...da er det vel bare en ting å gjøre....

MEN jeg skal ikke tenke slik...! Jeg håper på noe mye snillere som kan behandles lett!

Gruer meg litt til time, men veterinær hørtes ikke særlig bekymret ut...de bare sa om jeg ville så kunne jeg komme, men da måtte jeg regne med akkutt tillegg siden det var søndag pg at jeg kanksje burde vente til mandag...da tenker heg bare What the hell!! Driter i penger når det kommer til slikt, skamme seg burde de :fy:

Nå ha rjeg i alle fall fått time, så får jeg krysse fingrene!

Skrevet

Hei!

Har egentlig ikke noe å komme med, annet enn at jeg forstår din situasjon. Det er utrolig ubehagelig når det er noe vi ikke forstår av hundene våre.

I forrige uke var jeg i dine sko, men hunden er nå på bedringens vei:)

At det koster penger har vi jo medregnet på forhånd, før vi kjøpte dyret - så det spiller vel ingen stor rolle i den store sammenhengen.

Det jeg tenkte/stusset over var hvorfor har hun den reaksjonen når du tar borti snuten hennes? Er det der smertene hennes sitter (hvis hun har smerter?)

Men synes dyrlegen bør ta alle som kommer inn med bekymringene ang hundene (dyrene sine) seriøst og imøtekomme på en god måte, selv om det fra deres ståsted kan dreie seg om småting. (ikke at ditt tilfelle er det, TS) Det viser jo bare at vi bryr oss om dyrets ve og vel.

Skrevet

Tror nesten jeg ville tatt henne med til vetn og bedt om å få noe å sove på der, for å ta en fullstendig sjekk. Evt. røntgen.

Skrevet

Hvis hun reagerer konkret på snuten er det jo den som må sjekkes ut. Glem heller ikke tennene, kanskje har hun tygd på noe som har sprukket en tann.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

takk for alle svar!

Vi hadde time på akutten for litt siden og fikk en veterinær til å ta en grundig sjekk.

Alt var som det skulle, så de var noe usikre på hva som faktisk kunne være feil.

Grunnen til at hun pep når jeg tok henne på snuten var visstnok litt betent tannkjøtt i øvre kjeve (etter tannstenfjerning for ca 1 uke siden), så her måtte vi bare passe på hygene videre og følge med på rødfargen slik at det ikke ble værre.

MEN veterinær fant faktisk lopper i pelsen.Jeg har sjekket etter flått, men loppene er visstnok vaskelig å se i hennes tette pels, så det har ikke jeg fått med meg.

jeg hadde aldri trodd at lopper kan gjøre slik "skade" men veterinær mente at om en loppe biter så kan det gjøre vondt og i enkelte tilfeller kan loppebitt også føre til at hunden får nedsatt allmenntilstand, noe som kan forklare oppførselen hennes

???? Prøvd å søke litt på dette, men finner ingen artikler som sier at loppebitt kan gjøre hunden syk...hmm

Siden alle tester viste at alt skulle vært fint fikk vi utskrevet resept på loppemiddel for å ta knekken på det som var!

Så fikk jeg beskjed om å holde øye med henne ut uken...så, jeg vet nå ikke...

Noen som har erfarting med loppebitt som kan gjøre hunden syk?

Eneste som jeg kan tenke meg er at hun har klødd så mye (selv om hun ikke har klødd seg selv) at hun ikke har sovet og derfor er sliten...men synes den er litt far fetched!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...