Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er på jakt etter en billig laptop, til reisebruk. I hovedsak, jeg er blid som en lerke om jeg kan oppdatere bloggen fra den, chatte litt, og laste over bilder. Mer fancy trenger jeg ikke, og dette er en pc jeg bør regne med å miste før eller senere.

Jeg har svært liten (les: Jeg kan slå den på, og bruke den som skrivemaskin. Mer avansert enn det og jeg har et problem) kunnskap om datamaskiner, noe som begrenser muligheten min for å kjøpe brukt.

Alle tips tas i mot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lenovo Ideapad S10e - har en selv og er veldig fornøyd. Ser ikke så "billig" ut som Acer og Asus. Fin til surfing og slikt.
Skrevet

Heh, med tanke på at tyveri er hoveduroen min (kommer til å bo på ulike hosteller) så kommer enhver pc jeg kjøper til å bli ripet opp grundig før jeg reiser med den ;)

Har begynte å tenke litt på å kjøpe en pc når jeg kommer frem (Canada). Prisnivået der ser noe lavere ut, og jeg slipper drasse på den ene veien i det minste.

http://configure.dell.com/dellstore/config...top-inspiron-10

Vil denne i såfall være et akseptabelt valg? Har god erfaring med DELL fra før, og føler det tryggere enn ebay ol. Ser det er en billigere med unbuntu på, men det systemet kjenner jeg overhodet ikke til.

Skrevet

Tja. De der asusene som ikke har harddisk, men samme type minne som sånne minnekort, er jo helt supre til skriving og surfing, og sånt som ikke krever allverdens datakraft.

Bilder trenger vel ikke strengt tatt å komme innom PCen. Du kommer langt med noen ekstra minnekort. Stikk dem i maskina, se på, og fiks på bildene, og stikk et ferskt et i kamera. Send bildene pr e-post til din egen Gmail, når du har nettforbindelse. Der finns også harddisk-på-nett-tjenester, hvor du kan lagre bildene.

Fordelen med å ofre harddisken, er at du får grassalt mye lengre batterilevetid med minnebrikker. Hvis du ikke driver å bruker USB-kontakten til alt mulig tøys. Og du kan ha et billig løst minnekort til å lagre arbeidet i, og som du kan oppbevare i pengebeltet.

Det er lite å tjene på å kjøpe maskin utenlands, med de pressede norske prisene. Det bare virker sånn, fordi butikkene nesten konsekvent viser frem maskiner fra de prissegmentene de tjener mest på.

Hvis du kun har brukererfaring, vil du merke liten forskjell på windows og linux. Fyll på med gratisprogrammene du trenger, og skriv og surf ivei. Openoffice.org og opera, gir deg det du behøver av tekstbehandling, nettsurfing og e-postklient. Og der finns fler der de kom fra. Du er oppe og går fra første tastetrykk. :)

Skrevet

Og der kom katteskinnet og :) (Du har en tendens til å dukke opp uansett om det er netcom, torden, eller datamaskiner jeg spør om ;))

Så på samme pc (tror jeg i det minste :sjenert: ) på norske dell, og det ser ut som det er en 1000 lapps forskjell. På en så billig maskin er det ikke så

verst.

Hehe, er omtrent det jeg tenker gjøre med bildene. Så stort minne trengs ikke der. (Hvordan gmail overlever med å gi folk så mye gratis plass er et

mysterium, men det er ikke mitt problem :ler: )

Hm. Så linux har kommet seg de siste årene med andre ord. Jeg forbinder det med nerder med betydelig bedre kunnskapsnivå enn det jeg selv har ;)

En annen jeg kikker på etter jeg var innom prosguiden på hardware.no er http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=104213 Faktisk enda et hakk billigere.

Ja, jeg ser mye på pris her. Vet at et par av de stedene jeg skal bo på er det svært stor tyverifare, så jeg tør ikke ha en dyrere maskin enn en jeg kan ha

som "bruk og kast".

YIM, skype ol, hvordan går det på de her maskinene?

Skal vi se, sette opp en prioriteringsliste her:

- Batterilevetid. Ikke svært høyt prioritert. Går ut fra at det er en stikkontakt å oppdrive på rommet. Men det skader ikke om den er god.

- YIM og Skype. Rimelig høyt prioritert, men ikke tvingende nødvendig med god lyd.

- Skjermstørrelse er lik på de begge her, og jeg får krype til korset og få meg briller.

- Pris. Jo billigere, jo bedre.

- Solid. Blir med på fly, og ristet rundt omkring. Så en skrøpelig sak er lite vits i.

- Godt tastatur. De ser brukbare ut begge, og i et knipetak får jeg se om jeg kjøper et tastatur og plugger i USB porten.

MPX maskinen ser egentlig grei nok ut, men jeg er fortsatt usikker av meg her. Når det dukker opp tre nuller i tall bruker jeg alltid pinlig lang tid på å tenke :sjenert: (så sant det ikke er snakk om flybilletter til steder jeg vil til da ;) )

*tenke litt mer*

Skrevet

Compac virker jo mistbar. Uansett tenderer jeg å slite med lysten til å kyle maskina i veggen, når jeg har en HP. Med ett hederlig unntak; en stasjonær som gikk ut vinduet...

Den har harddisk, så du kan ikke dra for langt unna strøm. Men briller behøver du ikke, skriften blir like stor (eller liten som her på KG) men nøkkelhullet du kikker på verdensveven gjennom, er litt mindre.

Ellers har jeg ikke prøvd skype og yahoo på linux, men skype skal funke. Og får du ikke til Y, så kan du bruke pidgin eller den jeg glemte navnet på i farta. Ubuntu er snill mot deg, og gjør maskinen 6-900,- snillere.

OK, nå skal jeg holde kjeft. Er nok bedre på reisning enn PC-markedet i dag. God tur! :)

Gjest padawan
Skrevet

skal du ha en laptop til reising vil jeg anbefale at du kjøper en portabel. laptop. Disse er ganske nette (tar dermed ikke stor plass i bagasjen), er ganske rimelige og funker til det bruket du sikkert skal bruke den til på reisen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg anbefaler denne på det sterkeste. Jeg sitter å skriver på den nå, og den er utrolig hendig, og ikke minst utrolig lett å ta med seg!

Jeg har med 6 cellers batteri, noe som gjør at batterilevetiden er veldig bra.

Tastaturet er heller ikke så værst, ikke så forminsket som på en del andre av de minste pcene.

Funker veldig godt til bilder, spesielt siden du slipper å ha med deg kabler siden den har minnekortleser i siden.

Og nå skal jeg slutte å skryte av den, for jeg er sikkert ikke særlig objektiv. Men jeg er iallefall utrolig fornøyd med den :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...