Gå til innhold

Lettrømme, Creme Fraiche, Rømmekolle, Kesam...

Kaktus

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ganske forvirret når det gjelder denne typen produkter jeg - for hva passer egentlig best til hva, og hva kan erstattes med hva hvis man ønsker lettere sauser, supper, dressinger osv?

Noen som har gode råd eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skrållan

Et svar basert på rene fakta har jeg nok ikke, men 'inni hodet mitt' bruker jeg denne regla: sorterer etter fettinnhold - minst i rømmekolle, litt mer i lettrømme, enda mer i seter-rømme, mest i creme fraiche. Sjonglerer med lettrømme/creme fraiche i varm mat (bruker aldri seter-rømme - enten/eller her :D ), bruker gjerne rømme-kolle eller yoghurt naturell i stedet for rømme/creme fraiche i dressinger/diper/kalde sauser osv (men ikke alltid, noen ganger er det edre jo høyere fettinnholdet er :oops: )

Kesam har jeg fint lite erfaringer på dessverre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam kan ikke kokes, så det funker dårlig i sånn mat.

Ellers er min (lille) erfaring med dette at det er litt fastere og mer syrlig enn rømme, men heller ikke veldig dominerende. Funka i dip til chips, men ble litt anerledes.

Den feteste er den beste, etter hva jeg har hørt.

Bruker lett-rømme til det meste, men ikke rømmegrøt, der er det seter-rømme som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Kesam, rømmekolle og lettrømme kan ikke kokes. (lettrømme skiller seg, jeg vil anta at rømmekolle og kesam skiller seg også)

Disse er imidlertid ypperlige å bruke i alle mulige kalde retter, de er alle nøytrale i smaken og kan blandes til å bli både sure, søte, krydret...bare fantasien som begrenser det.

Til koking (sauser etc.) bør du bruke seterrømme eller creme fraiche, disse har gode kokeegenskaper og skiller seg ikke ved høy varme.

Fettinnholdet er slik: (fra minst til mest)

Kesam 1%, kesam 8%, rømmekolle, lettrømme, seterrømme, creme fraiche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam, rømmekolle og lettrømme kan ikke kokes. (lettrømme skiller seg, jeg vil anta at rømmekolle og kesam skiller seg også)

Joda, men selv om den kan skille seg, går det helt fint å koke lettrømme.

Det kan riktignok se litt rart ut, men smaken er god, så hvis du vil spare på kaloriene går det godt an å bruke lettrømme i varme sauser. Det gjør jeg i hvert fall til hverdags, så bruker jeg heller creme fraiche hvis jeg har gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lyeta*

Hei!

Vil foreslå at du besøker www.tine.no, der har de produktbeskrivelser av alt de produserer + oppskrifter!

Lyeta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker masse lettrømme og den skiller seg altså veldig sjelden. Men det er viktig å ta rømmen i sist, slik at den ikke står og koker i lang tid, for det er når den koker i lang tid at den skiller seg.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettrømme skiller seg veldig sjelden og har en kremete smak som passer i både gryter og til dip. Imidlertid er melkefettet utrolig usunt. Til tross for at det er et lettprodukt er det mye fett i lettrømme.

Creme Fraiche er enda fetere og brukes ofte i supper og sauser samt kaker. Rømme har en syrligere smak, creme fraiche "rundere".

Kesam, særlig den magre, inneholder lite fett og kan røres inn i sauser etc. så lenge de ikke koker lenge. Passer perfekt i grønnsakslasagne i steden for ost! Cottage cheese er også samme bruksområder. Passer imidlertid ikke særlig godt som dip etc.

Naturell yoghurt er det sunneste og etter min mening det beste til dip. Synes du den blir litt for rennende er det bare å sile den før du bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukes lettrømme i sauser og gryteretter hele tiden jeg.... har det oppi tidlig også smaker fantastisk og skiller seg jo ikke. har iallefall aldri opplevd det jeg....

klem Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vanlig kesam til dressinger, lett kesam i paideig osv, og matfløte i sauser. Lettrømme bruker jeg i vafler og seter-rømme i rømmegrøt. Til tsatziki bruker jeg rømmekolle, den har smak og konsistens som minner om den greske yoghurten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset med rømmekollen, Ragnhild!

En lettvint "variant" av tzatziki med bare rømmekolle og kinagrasløk (++) funker bra, hvis du har denne urten i hagen som gir både grønt og hvitløksmak i et klipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...