Haris Pilton Skrevet 4. juli 2009 #1 Skrevet 4. juli 2009 Jeg skal ut på min ørtende flyreise til andre siden av kloden, og har fått meg en del rutiner på hvordan jeg skal gjøre dette mest mulig behagelig, men jeg kjenner at jeg gruer meg og lurer på om dere har noen flere tips til hva jeg kan ta med meg på turen, da tenker jeg på reisepute, øyemaske osv. Jeg har forresten aldri brukt reisepute før, er det vits i å drasse med seg?
gard Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Hei Hvor skal du og hvilket flyselskap skal du bruke? Hvis du har reist mange ganger har du kanskje opptjent noen bonuspoeng som kan brukes for oppgradering eller?
Haris Pilton Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2009 Hei Hvor skal du og hvilket flyselskap skal du bruke? Hvis du har reist mange ganger har du kanskje opptjent noen bonuspoeng som kan brukes for oppgradering eller? Jeg har stort sett reist med forskjellige flyselskaper hver gang. Tjener man automatisk bonuspoeng når man flyr? Trodde man måtte være et slags medlem for å gjøre det. Jeg flyr med Air Canada til Los Angeles.
gard Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Hei Det skjer dessverre ikke automatisk. Men f.eks. Air Canada er medlem av StarAlliance og det er også SAS. Så når du flyr Air Canada kan du få SAS poeng som du kan benytte senere til oppgradering på SAS eller på andre StarAlliance flighter. Det er gratis å være medlem så det kan være greitt å få seg et kort å samle opp de poengene som du kan. Jeg har iallefall hatt glede av poeng...har oppgradert fra økonomi til business noen ganger på SAS fra Køben til Bangkok og det har vært herlig :-)
Gjest brutal_mann Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Skaff deg bonuskort! Og reis på business eller bedre. Du kan også sjekke ut flyavganger for å finne ut hvilke maskiner som traffikerer de forskjellige strekningene http://amadeus.net er til hjelp der. Eter å ha sjekket hvilke maskiner som benytes på de forskjellige strekkene kan du gå inn på http://seatguru.com og finne ut hvor i flyet du ønsker å sitte.
Haris Pilton Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2009 Jeg er medlem i Aeroplan (ble det når jeg bestilte denne turen) så da får jeg poeng der i hvert fall.
Jentepusen Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 På en del fly reiser kan du en uke før gå inn på nett å velge fly sete... Det gjorde jeg sist jeg reiste til usa, og det gjorde reisen kjempebra. Velg sete rett bak en vegg/ eller ved nød utgang, da får du masse ben plass. Men det kan ha sine ulemper, jeg våknet opp av at folk hang over meg og tok bilde ut av vinduet - merkelig i ørska tenkte jeg at her er det jo bare hav - men da jeg så ut var det Grønnland. Og lufta var klar å fin så man så ned på flotte fjell og vann dekket av snø...
Haris Pilton Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2009 På en del fly reiser kan du en uke før gå inn på nett å velge fly sete... Det gjorde jeg sist jeg reiste til usa, og det gjorde reisen kjempebra. Velg sete rett bak en vegg/ eller ved nød utgang, da får du masse ben plass. Men det kan ha sine ulemper, jeg våknet opp av at folk hang over meg og tok bilde ut av vinduet - merkelig i ørska tenkte jeg at her er det jo bare hav - men da jeg så ut var det Grønnland. Og lufta var klar å fin så man så ned på flotte fjell og vann dekket av snø... Jeg fikk velge allerede når jeg bestilte Men siden jeg bestilte bare 2-3 uker før reisen var det ingen sånne kjekke plasser igjen
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 Det er en god ide og sikre seg ett bra sete, men det kan ha sine ulemper. Folk med spedbarn blir plassert foran i den bakersts kabinen "bulkhead". Det kan også bli kaldt ved nødutgangen. Mange bruker visst sånne reisesokker, de skal gi bedre blodomløp såvidt jeg har skjønt..? Noise cancellation headphones er ett must! kanskje litt dyrt, men du vil få en behagelig reise uten støy.
Twink Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skal ut på min ørtende flyreise til andre siden av kloden, og har fått meg en del rutiner på hvordan jeg skal gjøre dette mest mulig behagelig, men jeg kjenner at jeg gruer meg og lurer på om dere har noen flere tips til hva jeg kan ta med meg på turen, da tenker jeg på reisepute, øyemaske osv. Jeg har forresten aldri brukt reisepute før, er det vits i å drasse med seg? Jeg har alltid brukt en oppblåsbare nakkepute når jeg har vært ute å reist, veldig praktisk siden den tar så lite plass! Og den gjør det mye mer behagelig å sove, jeg synes ofte ikke putene man får fra flyselskapene er noe særlig... Det med poeng er også en god ide, særlig hvis du er mye ute å flyr uansett, spesielt langdistanse hvor man får mye poeng. Hvis du registrerer deg nå, tror jeg du kan registrere poeng ihvertfall for et år tilbake, altså tidligere reiser, men litt usikker på hvordan det fungerer. Noen her som vet?
gard Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Når det gjelder dette med bonusprogram...husk at du må satse på et av programmene innenfor hver allianse ettersom det er ikke er noe poeng å sitte med litt poeng hos hvert selskap. Når det gjelder etterregistrering - på SAS tror jeg du kan etterregistrere et år tilbake men jeg er ganske sikker på at du ikke kan registrere flyturer som skjedde før du ble medlem.
Haris Pilton Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 5. juli 2009 Hvor langt må man egentlig fly for at det skal lønne seg med poengene? Altså, hvor mange ganger må jeg reise norge-los angeles før det viser igjen?
gard Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Hei Det er en del faktorer som spiller inn...hvilken type billett du har, hvilken klasse, om du holder deg til selskapet der du har bonuskortet etc. Men hvis vi tar et eksemple fra SAS: en tur/retur billett fra København til Seattle gir ca 10.000 poeng og så kommer det poeng for tilsluttningsbilletter. Dersom du klarer å samle 45.000 poeng på et år for du gullkort noe som gir deg tilgang på StarAlliance lounger (når du reiser med StarAlliance), du får 25% mer poeng når du flyr og du kan ha med mer bagasje. Hvis du samler opp 60000 poeng kan du bruke disse til å kjøpe en økonomi billett tur/retur USA. Så hvis du reiser en del er det helt klart verdt å være med i et bonusprogram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå