Gjest farge Skrevet 4. juli 2009 #1 Skrevet 4. juli 2009 Jeg vet at man bør spise hver tredje time og prøver å gjøre det. Noen ganger er jeg ikke blitt sulten igjen etter tre timer, men da tar jeg meg en frukt/grønnsak likevel for å holde oppe blodsukkeret. Andre ganger blir jeg sulten igjen etter bare 2 eller 2,5 time. Bør jeg da også bare ta meg en frukt eller noe og vente med neste hovemåltid, eller kan bør jeg bare spise siden jeg er blitt sulten igjen?
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 Du trenger ikke spise noe bare for å spise, noen merker det raskt på blodsukkeret om de trenger mat, mens andre kan gå mye lengre uten mat. Ta deg gjerne noe lett mellom måltidene dersom du føler at dette er tilstrekkelig, er det ikke det får du bare spise mer.
Gjest hey Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 det er ikke lurt å ete vær tredje time viss man skal slanke seg. jeg forsto ingenting når jeg prøvde på dette, jeg følte jeg åt og åt sel om jeg var sprekkmett, og la på meg mange kg i steden for å gå ned
Ambivalent Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 det er ikke lurt å ete vær tredje time viss man skal slanke seg. jeg forsto ingenting når jeg prøvde på dette, jeg følte jeg åt og åt sel om jeg var sprekkmett, og la på meg mange kg i steden for å gå ned Jo oftere man spiser, jo mindre må man (og trenger man å) spise ved hvert måltid. Om du var sprekkmett etter hvert måltid burde det kanskje ringe en bjelle.
Chanel.No5 Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 Jo oftere man spiser, jo mindre må man (og trenger man å) spise ved hvert måltid. Om du var sprekkmett etter hvert måltid burde det kanskje ringe en bjelle. Bra og enkelt forklart!
Gjest MooCow Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 Det er lurt aa spise regelmessig, men man maa ikke foelge en fast plan. Det lureste er aa lytte til kroppen og spise naar man er sulten.
Gjest farge Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 det er ikke lurt å ete vær tredje time viss man skal slanke seg. jeg forsto ingenting når jeg prøvde på dette, jeg følte jeg åt og åt sel om jeg var sprekkmett, og la på meg mange kg i steden for å gå ned Jeg spiser jo ikke verdens største porsjoner og jeg slanker meg heller ikke, jeg holder meg på idealvekten min:) Jeg er som regel alltid sulten igjen etter tre timer, det betyr ikke at jeg spiser et hovedmåltid hver tredje time, men at jeg får i meg ett eller annet. Når jeg skrev at jeg ofte tar en frukt selv om jeg egentlig ikke er veldig sulten, men fordi det har gått tre timer, så føler jeg meg jo aldri mett bare at jeg ikek føler at jeg trenger et nytt måltid men likevel påfyll av energi. Det jeg egentlig lurte på med dette innlegget, var i de tilfellene der jeg faktisk er kjempe sulten etter bare to timer og kjenner at nå føler jeg for et hovedmåltid og ikke bare en frukt eller sånt, burde jeg da spise neste måltid med en gang? Eller burde jeg spise en frukt/grønnsak og så utsette hovedmåltid en times tid? Høres det kort ut med bare to timers mellomrom mellom to måltider? Jeg pleier å spise en eller to skiver grovbrød (hjemmebakt) med noe lett pålegg til lunsj, og det hender at jeg igjen er sulten etter et par timer. Burde jeg bare ordne middag allerede da? Eller bør jeg helst vente med neste hovemåltid? Skjønner dere hva jeg spør om?
Gjest MooCow Skrevet 5. juli 2009 #8 Skrevet 5. juli 2009 (endret) Lytt til kroppen din og spis naar du foeler for det sier naa jeg. Ikke lurt aa lage for mye regler tror jeg ... Endret 5. juli 2009 av MooCow
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 Lytt til kroppen din og spis naar du foeler for det sier naa jeg. Ikke lurt aa lage for seg for mye regler tror jeg ... Det der kommer veldig an på hvem du er. Følger jeg dine regler, MowCow, får jeg i meg max 700 kalorier per dag. Og jeg blir syk, ikke sulten. Å bruke frukt og grønnsaker som mellommåltid er vel noe mange ernæringsfysiologer anbefaler, Men alt i alt handler vekten din om hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag i forhold til hvor mye du beveger deg. Spiser du disse kaloriene i oftere og mindre måltider kan forbrenningen gå litt opp og blodsukkeret bli mer stabilt, noe som fører til bl.a. bedre konsentrasjonsevne for mange. Noen reagerer på å spise få og store måltider med å spise veldig mye når de først spiser, men klarer å regulere mengden bedre om de spiser ofte. Lær å kjenne og ta vare på din egen kropp, og finn måter som fungerer for deg. Blir du sulten kan du jo spise noe, og så evt spise litt mindre til neste hovedmåltid? Og bruker du frukt som mellommåltid kan det være lurt å skylle munnen med et glass vann når du er ferdig med å spise for å skåne tennene dine mot syren
Gjest MooCow Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 Det der kommer veldig an på hvem du er. Følger jeg dine regler, MowCow, får jeg i meg max 700 kalorier per dag. Og jeg blir syk, ikke sulten. Å bruke frukt og grønnsaker som mellommåltid er vel noe mange ernæringsfysiologer anbefaler, Men alt i alt handler vekten din om hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag i forhold til hvor mye du beveger deg. Spiser du disse kaloriene i oftere og mindre måltider kan forbrenningen gå litt opp og blodsukkeret bli mer stabilt, noe som fører til bl.a. bedre konsentrasjonsevne for mange. Noen reagerer på å spise få og store måltider med å spise veldig mye når de først spiser, men klarer å regulere mengden bedre om de spiser ofte. Lær å kjenne og ta vare på din egen kropp, og finn måter som fungerer for deg. Blir du sulten kan du jo spise noe, og så evt spise litt mindre til neste hovedmåltid? Og bruker du frukt som mellommåltid kan det være lurt å skylle munnen med et glass vann når du er ferdig med å spise for å skåne tennene dine mot syren Jeg har ingen regler. Det er jo klart at enkelte trenger aa ha regler aa foelge, men for de fleste friske mennesker uten spiseproblemer vil jeg tro at det kan fungere aa spise naar man er sulten.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har ingen regler. Du la jo nettopp frem et veldig enkelt regelverk: Lytt til kroppen din og spis når du føler for det. Det er nok av overvektige og undervektige mennesker i denne verden til å bekrefte at det er en metode som ikke alltid er like effektiv. Men det er godt det funker for deg ihvertfall
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #12 Skrevet 5. juli 2009 TS: hvis du blir sulten 2 timer etter lunsj så er det kanskje en idè å legge til en ekstra skive eller noe? Så holder du til middag
Gjest MooCow Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Du la jo nettopp frem et veldig enkelt regelverk: Lytt til kroppen din og spis når du føler for det. Det er nok av overvektige og undervektige mennesker i denne verden til å bekrefte at det er en metode som ikke alltid er like effektiv. Men det er godt det funker for deg ihvertfall Vil ikke akkurat kalle det et regelverk men, men. Folk som er overvektige er nok ofte ikke saa flinke til aa lytte til kroppen sin og spise naar de faktisk er sultne. Det er forskjell paa det og aa spise naar man har lyst paa noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå