Gå til innhold

Vanlig med husleieutgifter på kr 10.000 for en person?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det vanlig i Norge med husleier for 40 m2 med eget svært lite soverom for kr 9.000? I tillegg kommer strømutgifter utenom felles oppvarming (som følger husleien) og internett., så egentlig blir utgiftene nærmere kr 10.000/mnd.

Er dere enige i at det er mye for en person som bor i byen?

Eller er det nokså vanlig at single håndterer dette glatt?

Mye av inntekten går til studielån, boliglån (eier et krypinn et annet sted som leies ut), billån osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er vanlig hvis du mener gjennomsnittshusleie på landsbasis, nei. Men om du ser på gjennomsnittet for din by, kan det godt være vanlig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det var høy pris ja. Her er prisene noe lavere - har to venner som leier sentralt i sentrum av byen og de betaler mindre for større møblerte leiligheter.

Skrevet

sjekket finn.no nå, leiligheter i oslo, rundt 40 kvm, husleia varierte fra ca 7000,- - ca 9000,- + strøm ja, så helt på jordet er jo ikke 9000,-

Men, det er fullt mulig, også i oslo (sentrumsnært) å finne leiligheter som ligger under 9000,- så dersom man ikke har godt nok med penger til å kunne betale 9000 + strøm, uten å bo seg ihjel, så må man faktisk ikke det.

hvor vanlig det er for en enslig, singel å lett kunne betale 10000,- i leie, vet jeg ikke. Jeg hadde ikke ønsket å bruke så mye på å leie.

Gjest Gjest
Skrevet

Anbefaler å kjøpe, hvis man har mulighet til det. Bor sentralt i Oslo, majorstuen, 2-roms på 65 kvm og betaler tilsammen ca 10 000 kr i måneden for avdrag og renter på lån og husleie til sameiet. Hjelper selvfølgelig at renta er lav nå, og det blir hardereøkonomisk når den stiger igjen men jeg vil heller betale ned på noe jeg eier enn å kaste ut penger på leie. Har selvfølgelig forståelse for atalle ikke har mulighet til å kjøpe, ikke sånn ment.

Skrevet
Anbefaler å kjøpe, hvis man har mulighet til det. Bor sentralt i Oslo, majorstuen, 2-roms på 65 kvm og betaler tilsammen ca 10 000 kr i måneden for avdrag og renter på lån og husleie til sameiet. Hjelper selvfølgelig at renta er lav nå, og det blir hardereøkonomisk når den stiger igjen men jeg vil heller betale ned på noe jeg eier enn å kaste ut penger på leie. Har selvfølgelig forståelse for atalle ikke har mulighet til å kjøpe, ikke sånn ment.

Har spurt banken om lån til bolig nr 2, men banken mener det ikke går.

Bolig nr.1 leies ut og lånet der betales bra.

Så nå må jeg leie og betaler 10.000 til boutgifter/mnd og gjør jeg det i et år og banken fortsatt sier at det ikke går, så må noe være galt med bankene.

Skrevet

Jeg fikk en glimrende ide: Selg bolig 1!

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du ikke har råd til å bo og leve i bolig som du eier, hvorfor trodde du at du skulle komme billigere ut ved å leie?

Jeg ville også solgt bolig nummer 1 og kjøpt meg noe i stedenfor.

Gjest Gjest
Skrevet

Blondie og Wadjet, av strategiske hensyn så går ikke det. Men takk for tipset.

Skrevet

Men da kan du heller ikke regne med å få lån til enda en bolig. Ditt eget valg, mao.

Skrevet

Husleie på 10.000 til en person er kjmepe høyt, hvis du ikke har en inntekt som gjør at det gåt bra. Det skal jo være igjen penger til å leve også....

men enhver må jo finne ut hva de prioritere, og om det å bo sentralt er alt ( det er jo ofte der det er dyrest å bo)

Gjest Glør
Skrevet

Jeg har nettopp kikket etter leilighet i oslo, og prisene startet på 5000 kr for toroms leiligheter, så det skulle være mulig å få det billigere enn 9000 kr, nesten uansett hvor man bor.

Gjest Christiania
Skrevet
Jeg har nettopp kikket etter leilighet i oslo, og prisene startet på 5000 kr for toroms leiligheter, så det skulle være mulig å få det billigere enn 9000 kr, nesten uansett hvor man bor.

Det hørtes merkelig ut. Jeg kjenner Oslo-markedet, og vet at du ikke får leie leiligheter for kr 5.000.

I beste fall får du leie et rom (en hybel), der du deler dusj og toaletter på gangen med andre for den prisen der.

I Oslo koster det ca kr. 7.-9.000 og leie små krypinn leiligheter til 1 person.

Det samme med Stavanger, som faktisk er ennå dyrere enn Oslo.

Skrevet
I Oslo koster det ca kr. 7.-9.000 og leie små krypinn leiligheter til 1 person.

Det samme med Stavanger, som faktisk er ennå dyrere enn Oslo.

DET er også tull, jeg bor og leier i oslo selv og har gjort det i mange år nå, en liten leilighet på 32 kvm, men med god beliggenhet og balkong, jeg betaler godt mindre en 7-9000 for denne, og alle de andre leilighetene i blokka ligger under 7000,-

Jeg har også kikket meg rundt, fordi jeg nå blir satt opp til 6000,-, og ser at det finnes masse leie-muligheter som er under 7000, i oslo.

Men det gleder å følge med, for du kan finne ett lite kott på 16 kvm til 7000, for så å finne en 2 roms på nærmere 50 kvm til 6000,-, så det gjelder å følge med, hele tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, jeg betaler 5500,- med strøm per måned. 2-roms leilighet, 60 kvm og god standard. Dette er i Bergen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...