Gå til innhold

Hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har brukt hormonspiral i 2 år nå og er kjempefornøyd! i Jeg har ingen blødning ,bare litt murring i magen en dag i måneden.Den er jo dyr men den varer jo 5 år,så da blir den iallefall ikke dyrere enn annen prevensjon.I tillegg kjøper du mindre/ingen bind,og det blir jo en bra sum på 5 år! Men siden den er så dyr ville jeg ikke satt den inn for bare et par år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg skulle sette inn hormonspiral 6 mnd etter fødsel, viste det seg at jeg har for mye arrvev i livmor og huler og ganger etter tre svangerskap og keisersnitt, at det var umulig... :grine:

Gynekologen sa at i mitt tilfelle var det beste mannlig sterilisering... ;)

Skrevet
Jeg hadde bare min spiral i et år, men var stort sett fornøyd. Litt blødninger den første tiden, og bittelitt mens etterpå. De grusome menssmertene forsvant helt. :hoppe:

Da jeg skulle fjerne spiralen igjen, kunne ikke legen finne trådene. Han mente de sikkert bare var forsvunnet opp, men ville ikke "grave rundt" for å finne den. Ergo en måneds ventetid for å komme inn til gynekolog. Han fant den lett og tok den ut, men fant også en cyste (skrives det slik?). Den var såpass stor (6cm) at jeg måtte tilbake på kontroll etter 3 mnd. Da hadde den heldigvis forsvunnet. En vennine av meg fikk flere cyster av hormonspiralen, og måtte operere dem ut.

Syklusen var tilbake umiddelbart nesten, og jeg ble gravid på første forsøk.

Hmmm, så vanlig lege vil ikke oppdage en evt cyste??? Litt skremmende å tenke på at man kan gå rundt med det etter at spiralen er tatt ut av vanlig lege :roll:

Gjest "Levonova"
Skrevet (endret)

Dette er i sin helhet hva som står i katalogen :-) kanskje greit med ali, ikke bare et utklipp av bivirkningene??

Levonova Schering Oy

Antikonsepsjonsmiddel.

ATC-nr.: G03A C03

INTRAUTERINT INNLEGG 20μg/24 timer: Hvert intrauterint innlegg inneh.: Levonorgestrel 52 mg, jernoksid (E 172), hjelpestoffer.

Indikasjoner: Antikonsepsjon. Idiopatisk menoragi. Beskyttelse mot endometriehyperplasi under substitusjonsbehandling med østrogen.

Urdraget från Felleskatalogen är avkortat med hänsyn till Copyright/Kopinor.

Läs katalogen direkt på www.felleskatalogen.no, sök efter "Leonova" för fullständig text.

/Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Skrevet

Jeg har også en slik - hadde forferdelig vondt da legen skulle sette den inn så etter 6 ( :overrasket: ) forsøk gav han opp og sendte meg til gyn... Det gjorde minst like vondt men han fikk det til på 2 forsøk i det minste.. Jeg var veldig kvalm og uvel rett etterpå jeg også, men det gikk seg da til etter en stund.. "menssmertene" hadde jeg i nesten to uker - men etter det har jeg ikke merket såå mye egentlig, litt verre "menssmerter" nå enn på piller, men nesten ingen mens - derimot en del mer utflod i HELE perioden - så truseinnlegg er et "must have" nå kontra tidligere..

Jeg fikk den nettopp for å hjelpe på mine stadige og kraftige migreneanfall - noe den har gjort så for meg er "bivirkningen" med utfold helt grei i forhold til den fryktelige og lammende hodepinen som til stadighet dukket opp..

Men jeg har alikevel blandede følelser i forhold til sex => spiralen..

Jeg "kjenner" trådene, min mann "kjenner" den og det hemmer meg litt i forhold til før..

:forvirret:

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg fikk satt inn min spiral for en måned siden. For en drøy uke siden begynte jeg å få dype kviser. Jeg har også mistet mye hår og er litt nervøs for det. Jeg satt den inn i forbindelse med provosert abort, så det er kanskje vanlig at en får håravfall av en abort pga hormonendringer? Ellers har jeg fått mannlig håravfall som kan være en bivirkning av hormonspiralen. Slik håravfall er krise, da jeg har lest at det ikke er sikkert at det vokser ut igjen. Vokser det ut igjen vil det i så fall ta lang tid.

Andre som har opplevd liknende?

Skrevet

Jeg hatt hormonspiral i to perioder men fant ut at nok er nok. Om du er det miste disponert for depresjon så vil jeg sterkt anbefale deg å ikke få hormonspiral. Jeg mistet all humør,den forsterket min høst/vinterdepresjon. Jeg fikk dype kviser og faktisk økt hårvekst i ansiktet og som kronen på verket så mistet jeg ikke bare mensen,nei jeg mistet også all sex-lyst.

Nå har min mann sterilisert seg etter at at jeg fortalte han at mer tukling med kroppen min ikke er ønskelig.

At hormonene virker lokalt er bare tull.

Alle negative bivirkninger over er nå borte og jeg er blitt et helt menneske igjen.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, det er ikke alle hormonspiralen er et godt alternativ for.

Har bare hatt spiralen en drøy måned. Men har dårlig følelse.

Var hos legen i går. De tok mange blodprøver for å utelukke div årsaker til håravfallet. Ikke fått svar på prøvene ennå. Men legen sa jeg burde gi spiralen litt mer tid... Sukk! Og hun sa at håret vill gro ut igjen. Men sa samtidig at det var vanskelig å si om håravfallet ville vedvare. Hun trodde ikke at jeg hadde mannlig håravfall, da ville jeg fått høye viker og måne. Jeg merker imidlertig at luggen har blitt spesielt tynn.

Klarer ikke helt stole på at legen virkelig vet hva hun snakker om i.o.m at hun ikke visste at håravfall ved hormonspiral var en kjent bivirkning (men den var mindre vanlig).

Føler jeg har litt ødem (sokkekantene har blitt mye mer fremtredende) og apetitten har økt.

• 1 år senere...
Gjest bannanifgirl
Skrevet

jeg har satt inn spiral for første gang :) er det normalt og ha uregelmessige blødninger har det ganske ofte men noen dagers mellomrom er ikke mye som kommer men kommer litt

• 2 år senere...
Skrevet

Hatt hormonspiral i snart 3 år nå. Har hatt mensen hver mnd med STERKE mensensmerter. Nesten som veer, men det er ikke vanlig sa legen min og anbefalte meg og ta noe annet egentlig, men jeg har valgt og holde ut og nå er det bra. Men det som er rart er at jeg har hatt mensen i nesten 3år på hormonspiral, nå plutselig har det stoppet. Fler som har opplevd det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...