Gjest Anonymous Skrevet 31. juli 2003 #1 Skrevet 31. juli 2003 Tenkte det var her dette passet best...... Er det noen som har erfaring med hormonspiral? Jeg vil vite ALT! Om innsetting og etterpå. Blir det helt slutt på mensen og smerter? *håper* Er det noen som vet om det er noe hinder å være diabetiker? Takk for hjelpen!
Suzy Skrevet 31. juli 2003 #2 Skrevet 31. juli 2003 Jeg har min andre hormonspiral inne nå. Den heter Levonova og kostet ca 1000 kr i innkjøp på apoteket. Prosedyren er som sådan: Du går til lege, snakker om spiralen, får resept på den og går selv på apoteket og kjøper inn den. Bestiller ny time hos lege for innsetting og tar med spiralen. Innsettingen må skje de siste dagene av mensen. Da er det størst åpning på livmormunnen. Innsettingen er for de fleste omtrent smertefri. Litt ubehagelig, men ikke vond. Jeg syns det var svært smertefullt, men det var fordi jeg har en innsnevring innenfor livmormunnen som gjør det litt trangt. Det er ikke vanlig, så ta det med ro! Etterpå går det mellom en og tre måneder da du har uregelmessige blødninger. Så er du på nett, har nesten ingen blødninger og ikke noen menssmerter (ikke jeg ivertfall!) - pluss helt bekymringsløs sex. Deilig! Spiralen varer i fem år- da må den byttes ut. Du kan ta ut og sette inn ny i samme operasjon. Jeg anbefaler den varmt! Veldig bra og veldig grei prevensjon. Du vet kanskje at du bør ha fått barn før du får sette inn spiral i det hele tatt? Lykke til Suz
destiny Skrevet 31. juli 2003 #3 Skrevet 31. juli 2003 Kan bare si meg enig Suzy. Er veldig fornøyd. Har satt inn hormonspiral to ganger, og nå siste gangen har jeg hatt den i 3 år, og det er veldig deilig å slippe mensen. Men har gjerne en dag hver, eller annen hver måned som jeg blør litt. Men da så lite at det egentlig hadde holdt med truseinnlegg.
LilleBille Skrevet 31. juli 2003 #4 Skrevet 31. juli 2003 Har også min andre--- og er helt enig med Suzy - og destiny - kjempefornøyd ... på alle måter.
Zafir Skrevet 31. juli 2003 #5 Skrevet 31. juli 2003 Jeg har også bare positive erfaringer med hormonspiral. Har nettopp satt inn min andre (5 mnd etter fødsel). Det er litt kipt å blø uregelmessig så lenge (ca 3 mnd) men jeg vet at det vil gå seg til. Hadde heller ingen nevneverdig mens slik som flere her, brukte kun truseinnlegg på røde dager. En advarsel bare: da jeg skulle hente ut spiralen på apoteket så fikk jeg nesten sjokk! Den ser innmari laaaaaang ut! :o Men ta det bare med ro...det er bare en liten del av den som skal inn Lykke til med valget av prevansjon!
myagi Skrevet 31. juli 2003 #6 Skrevet 31. juli 2003 Jeg skal sette inn hormonspiral på mandag! Overraskelsen her var at jeg trodde den kostet 600! Jeg skal samtidig ta ut min vanlige spiral. Historien bak det orker jeg ikke å ta her(laaaaaaaaaaangt),men la oss bare si at jeg har mensen annenhver uke. Det er slitsomt det.
Fru Fomle Skrevet 31. juli 2003 #7 Skrevet 31. juli 2003 Jeg har også min andre hormonspiral nå. Første gang var jeg kjemefornøyd, litt småblødninger noen få måneder og siden ingenting. Da den ble fjernet tok det 28 dager før jeg hadde mensen igjen, og det var rett inn i riktig syklus. Da jeg sluttet på p-piller tok det evigheter før ting fungerte som normalt igjen. Ikke fullt så fornøyd denne gang. Var plaget med stadige småblødninger i 1 1/2 år, og vurderte sterkt og ta den ut igjen. Men nå har det heldigvis roet seg igjen. Tror ikke det er normalt å ha blødninger så lenge etterpå... Lykke til!
Suzy Skrevet 1. august 2003 #8 Skrevet 1. august 2003 By the way: andre gangen du setter inn spiral går du deg til i syklus MYE fortere enn første gang! Det gjorde ivertfall jeg. En oppmuntring om du skulle være fornøyd. Suz
*nora* Skrevet 1. august 2003 #9 Skrevet 1. august 2003 Jeg er også veldig fornøyd, enig med de fleste her. Har hatt min i ca 9 mnd, og de første månedene hadde jeg litt utegelmessig mens, men ikke på noen måte plagsomt. Nå bruker jeg truseinnlegg en dag eller to, det kommer mikroskopiske mengder blod. Kan ha sex hele måneden, og trenger ikke tenke prevensjon. Deilig !! Jeg har vært plaget av kraftige menssmerter før, men nå merker jeg ingenting! De første månedene kjente jeg ett par stikk i ryggen, to dager før "mensen" kom, og det var det hele! Lykke til :D .
Johanna Skrevet 1. august 2003 #10 Skrevet 1. august 2003 Er kjempefornøyd med min hormonspiral, lite blødninger og bruker bare truseinnlegg når jeg har mensen. Den er jo ganske så dyr, men i løpt av fem år vil du ha spart den inn. Da du slipper å kjøpe så mye bind/tamponger. Lykket til
Gjest c75 Skrevet 1. august 2003 #11 Skrevet 1. august 2003 Ser at alle er svært fornøyde med Levinova,så da får jeg komme med min erfaring; Dette er første gang jeg har noen form for spiral og ble anbefalt å prøve hormonsp. Fikk satt den inn for ca 7 mnd. siden og selve "inngrepet" var enkelt og greit. Merket ikke noe etterpå heller.Men, nå! Har uregelmessig mens opptil 3 ganger i måneden,har lagt på meg 7 kilo og har masse,masse vann i kroppen! Legen min har anbefalt meg å ta den ut for å prøve vanlig kobberspiral og det har jeg tenkt å gjøre. Dyr eller ikke,jeg har ikke tenkt å gå sånn her i fem år.
myagi Skrevet 3. august 2003 #12 Skrevet 3. august 2003 Leste faktisk at det var en av bivirkningene. Vektendring........ lite fristende,men på den annen side så blir det vel mer sex på meg når jeg ikke blør hele tiden,så da får jeg jo trimmet det bort! :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2003 #13 Skrevet 5. august 2003 Har hatt hormonspiralen (levonova..?) i snart fire år. Det er helt perfekt! Først hadde jeg vondt og blødde sammenhengende i noe som fortonte seg som en evighet, men nok var bare 2-3 uker. Etter det har jeg ikke hatt mensen i det hele tatt! Kjempedeilig (særlig når jeg ikke skal ha flere barn, hadde kanskje blitt stressa ellers) Ingen smerter, ingen blødninger, ingen vektøkning (heller det omvendte) - bare litt humørsvingninger iblandt, som jeg kaller "mensen" - uten å vite om det stemmer
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #14 Skrevet 17. april 2006 Har hatt hormonspiral i snart 4 år. Da jeg satt den inn blødde jeg mer eller mindre sammenhengende i 5 måneder etter det hadde jeg mensen 2 ganger i mnd, nå har jeg mensen ca hver 3. uke... så alle mister ikke mensen....jeg slet med fryktelige mens smerter før, men nå har jeg bare litt vondt i ryggen da jeg har det, men blør som en foss i en uke hver gang....
melina Skrevet 17. april 2006 #15 Skrevet 17. april 2006 Har hørt at det kan ta litt tid og få tilbake mensen etter at man har tatt ut spiralen.. Noen som vet noe om det stemmer? Er selv usikker på hva slags prevensjon jeg skal bruke etter at jeg fikk barn for 3 måneder siden. Har jo lyst på et barn til om ikke altfor lenge og da er det jo kjipt å måtte gå å vente lenge på at syklusene skal komme i gang.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #16 Skrevet 17. april 2006 Her kommer en negativ erfaring. Jeg fikk satt inn min ene og alene fordi jeg var blodfattig. Den skulle stoppe blødningene. Innsettingen var det absolutt mest smertefulle jeg har vært med på. Fødselsmerter for meg var ingenting til sammenligning. Jeg måtte ligge på bakrommet hos legen i 45 min. fordi kvalmen og svimmelheten ikke ville gi seg. Da jeg gikk derfra var jeg fortsatt kvalm og svimmel, men syntes det var pinlig å bli der lenger. Og jeg kunne tross alt stå på bena. Så fulgte fem uker med stadige uregelmessige blødninger. Og det var ikke småblødninger heller. Magen min ble oppblåst og jeg mistet den naturlige livlinjen. Den har jeg fortsatt ikke klart å få tilbake over et år etter mitt uheldige eksperiment. Jeg følte meg psykisk ustabil, gretten og lettantennelig. Jeg som alltid går rundt og ler til vanlig. Det sies at du skal gi tilbakemelding etter tre uker dersom du fortsatt har problemer. Jeg sa fra etter seks uker og legen lurte på om jeg ikke ville forsøke litt til. Men jeg var bestemt på å få fjernet marerittet snarest. Fortsatt fungerer ikke syklusen min på samme måte som før. Jeg kan oppleve ting som å ha sterke menssmerter en hel uke etter at mensen er over. Konsistens og farge har endret seg. Det kan virke som om slimhinnene har blitt tykkere og at det muligens er det som forårsaker de sterke smertene i forbindelse med menstruasjon. Det var min erfaring. Jeg angrer som en hund fortsatt.
Rannva Skrevet 17. april 2006 #17 Skrevet 17. april 2006 Jeg hadde bare min spiral i et år, men var stort sett fornøyd. Litt blødninger den første tiden, og bittelitt mens etterpå. De grusome menssmertene forsvant helt. Da jeg skulle fjerne spiralen igjen, kunne ikke legen finne trådene. Han mente de sikkert bare var forsvunnet opp, men ville ikke "grave rundt" for å finne den. Ergo en måneds ventetid for å komme inn til gynekolog. Han fant den lett og tok den ut, men fant også en cyste (skrives det slik?). Den var såpass stor (6cm) at jeg måtte tilbake på kontroll etter 3 mnd. Da hadde den heldigvis forsvunnet. En vennine av meg fikk flere cyster av hormonspiralen, og måtte operere dem ut. Syklusen var tilbake umiddelbart nesten, og jeg ble gravid på første forsøk.
Gjest Bodillen Skrevet 17. april 2006 #18 Skrevet 17. april 2006 Jeg har hatt min Levonova i 2 1/2 år, og er storfornøyd. Jeg blødde minimalt i forbindelse med innsettingen - siden har jeg ikke blødd en dråpe! Merker ingenting til spiralen. Visste ikke at man kan få cyster av spiral??? Stemmer det virkelig?
Iceglow Skrevet 17. april 2006 #19 Skrevet 17. april 2006 Jeg har hatt min Levonova i 2 1/2 år, og er storfornøyd. Jeg blødde minimalt i forbindelse med innsettingen - siden har jeg ikke blødd en dråpe! Merker ingenting til spiralen. Visste ikke at man kan få cyster av spiral??? Stemmer det virkelig? ← Les på felleskatalogen Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Endokrine: Ødem. Gastrointestinale: Buksmerter, underlivssmerter, kvalme. Hud: Akne. Sentralnervesystemet: Hodepine, nedstemthet, humørforandringer. Urogenitale: Blødninger (frekvent eller forlenget blødning og spotting, avtar ofte etterhvert), amenoré, oligomenoré, dysmenoré, vaginal utflod, cervicitt, brystspenninger, mastalgi, reversible ovarialcyster. Øvrige: Vektforandringer, ryggsmerter, utstøtning. Mindre hyppige: Hud: Hirsutisme, håravfall, kløe. Urogenitale: Infeksjoner i underlivet. Sjeldne (<1/1000): Gastrointestinale: Oppblåsthet. Hud: Utslett, urticaria, eksem. Sentralnervesystemet: Migrene, redusert libido. Øvrige: Perforasjon av livmoren. Muskel-skjelettsystemet: Det er rapportert muskelsmerter når preparatet blir brukt i kombinasjon med østrogenbehandling. ←
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #20 Skrevet 17. april 2006 Hadde jeg satt meg inn i og kjent til halvparten av disse bivirkningene ville jeg aldri ha gamblet sånn med kroppen min. Det er siste gang jeg tar råd fra en lege. Det burde være obligatorisk å opplyse om alvorlige bivirkninger. Men når det ikke er det så får man ta ansvar selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå