Gå til innhold

Hvordan bli kvitt edderkopper?

Gjest Liss

Anbefalte innlegg

Hybelen vår er full av edderkopper. Jeg støvsuger bortimot hver dag og vasker grundig hver uke, hadde rundvask her om dagen (under alt av møbler, vegger, tak) og likevel finner jeg like mange edderkopper som før (minst 2-3 om dagen). Det er ingen vinduer eller ventiler som står åpne til vanlig, så jeg aner ikke hvor de kommer fra! Er det noe jeg kan vaske eller spraye med for at de skal holde seg vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har faktisk hørt at vanlig grønnsåpe tiltrekker seg edderkopper...

Har desverre ingen andre råd til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Radar! Og hårspray!

Jeg sprayer alle kanter på dører og vinduer og ventiler, er helt hysterisk - hæler ikke de beista! :kjefte:

Radar virker forebyggende, og hvis jeg ser en jævel så dynker jeg den i hårspray så den blir paralysert, stivner og lider en klissete og ekkel død, før jeg deiser'n med den nærmeste sandalen.

De kan komme ut fra hvor som helst. Ligger gjemt under listverk (tak og gulvlister), inni ørsmå sprekker i panelen... Sprekker i hjørner, inni tv'n (!) og bak bilder..de er søern meg over alt!

Kjøp den røde radar-sprayen, som er beregnet mot edderkopper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker ikke med grønnsåpe, bruker Ajax eller liknende... Skal prøve å spraye listene med Radar og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatzenThang
Hybelen vår er full av edderkopper. Jeg støvsuger bortimot hver dag og vasker grundig hver uke, hadde rundvask her om dagen (under alt av møbler, vegger, tak) og likevel finner jeg like mange edderkopper som før (minst 2-3 om dagen). Det er ingen vinduer eller ventiler som står åpne til vanlig, så jeg aner ikke hvor de kommer fra! Er det noe jeg kan vaske eller spraye med for at de skal holde seg vekk?

Har dere andre insektsproblemer enn edderkopper, som edderkoppene får næring ifra? og planter som tiltrekker insekter (inne eller ute)? Hvor lenge har du støvsugd og vasket ofte? For det er nettopp det som er løsningen. Men man må være tålmodig og fortsette. Edderkopper kommer seg inn gjennom alle slags sprekker, og siden du nevner at dere ikke har vinduer og ventiler åpne, vil jeg tro at det er sprekker i tak eller vegg.

Selv ser jeg edderkopp inne såpass sjeldent at når jeg ser en, geleider jeg den pent ut :fnise: Er selvsagt noe annet om det er 2-3stykker hver dag, da må man bli kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatzenThang

At dere forresten ikke har vinduer eller ventiler åpne, kan faktisk også tiltrekke seg innsekter som edderkoppene får næring ifra slik at de trives så godt hos dere. Mange type innsekter liker seg i fuktig, innesperret luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt mer nøye med rengjøringen siden våren, da edderkoppene først begynte å komme. Vi flyttet inn sist høst, så jeg vet ikke om det er et vanlig problem her... Har ikke lagt merke til noen andre insekter, det er faktisk veldig sjelden jeg ser fluer, vi har ingen planter heller... Bor langt nord, så det er ikke noe behov for å lufte 24/7, slipper bare litt luft inn når det trengs :)

Vi bor i en kjeller (grunnmur som vegger), så det er sikkert sprekker både her og der... Kanskje vi bare må finne oss i at det kommer insekter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KatzenThang
Jeg har blitt mer nøye med rengjøringen siden våren, da edderkoppene først begynte å komme. Vi flyttet inn sist høst, så jeg vet ikke om det er et vanlig problem her... Har ikke lagt merke til noen andre insekter, det er faktisk veldig sjelden jeg ser fluer, vi har ingen planter heller... Bor langt nord, så det er ikke noe behov for å lufte 24/7, slipper bare litt luft inn når det trengs :)

Vi bor i en kjeller (grunnmur som vegger), så det er sikkert sprekker både her og der... Kanskje vi bare må finne oss i at det kommer insekter da?

Hehe, de edderkoppene dine spiser kanskje opp alle fluene^^ Vet ikke jeg da egentlig. Det er sikkert sånne husedderkopper, noen trives veldig godt i murvegger. Vet ikke om Mur edderkopp er et navn, men. Du får være tålmodig og fortsette å vaske/støvsuge og ikke ha det fuktig. Det går sikkert over når de har gitt opp kampen. Lykketil med freden!

Endret av KatzenThang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Lite tips:

En akutt løsning som er veldig effektiv i øyeblikket er ihvertfall neglelakkfjerner. Det tar knekken øyeblikkelig selv på store eddier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes noe som sender ut lydbølger, du setter den i stikk kontakten, da funker den på så så mange kvadrat... litt usikker på hvor jeg har sett de, skulle helst hatt slikt selv, for i huset vi har kjøp er det MANGE! så nå går det på radar og hårspray... det liker de ikke... Tilbake til lydbælgene... kansje hos clas olson??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_maki_*

Hadde samme problemet på soverommet mitt før. Kjøpte en sprayflaske på felleskjøpet som heter "810" hvit flaske med grønn og gul etikett. Sprayet ned hele soverommet alle vegger,gulv og tak. Det er snart 2 år siden og jeg har ikke sett en eneste edderkopp der inne siden,tror sprayen tar knekken på både edderkopper og bol+er forebyggende.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

de siste årene har jeg drevet edderkopp forebygging hver vår.

Når det begynner å bli varmere i luften og edderkoppene kommer fram går jeg rundt hele huset nesten hver kveld etter solen har gått ned. Sprayer alle edderkoppene jeg finner med radar.

Det har virket superbra. Jeg får tynnet skikkelig ut i edderkoppfamilien, og er ikke plaget i det hele tatt lengre. Utover sommeren tar jeg meg en runde med radaren et par kvelder i mnd for å ta de som er igjen. Får selvfølgelig ikke tatt alle. Men er blitt vannvittig mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Denne er fantastisk :)

http://www.vadheimgroplex.no/default.aspx?productid=30

Den holder de ekle edderkoppene vekke.

Spray rundt alle vinduer, dører under kledningen på huset over inngangsparti o.s.v der de typpisk liker å gjemme seg...

Når jeg sprayer under kledningen og sjekker dagen etterpå, så ligger det masse rare døde ekle dyr.. huff..

De dør med en gang og de holder seg vekke.. lenge.. Jeg sprayer ca to ganger om sommeren.

Nå kan jeg faktisk leve normalt, kan faktisk ha vinduer og dører oppe uten at de kommer inn..

(jeg er veeeeldig redd de dyrene)

Jeg har kjøpt det på bøndenes innkjøpslag og på felleskjøpet..

Annbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...