Gjest Mia88 Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Jeg skal til Kina i sommer, og lurer på noen ting. Er shoppingen så fantastisk som folk skal ha det til? Får man kjente norske ytterjakker mellom 300 og 500 kr? Og en annen ting, hva kan det koste å sende en pakke fra kina til norge? en eller to boblejakker f.eks.? Noen som har peiling? Og hvordan er det for 2 blonde jenter, og ei mørk å dra ut på byen på kvelden? veldig utrykt? Skal både til Beijing, shanghai og xian.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 Hei! Jeg har akkurat vært i Shanghai, så kan kun svare for det Shopping: Du kan virkelig gjøre varp, men det er FAKE og kvaliteten er så som så. Likevel, jeg kom hjem med mye fine klær som koster 10 ganger prisen i Norge, sko inkludert. Husk bare at du MÅ prute, og du kan prute det lavt. Vi fikk sko for 50 kr, kofferter for 150 kr, slips for 20-30 kr stk osv. Ikke vær tøffel, det koster ingenting å produsere de tingene de selger. Det jeg VIL anbefale deg er å istedet for å dra på fake-marked heller dra på silkemarkedene. De spesialsyr kjoler til deg for mellom 150-400 kr, drakter for 450 kr, skjorter 70 kr, osv.. Ta med bilder av kjoler du vil ha, tegn selv, eller bla gjennom katalogene de har. Det er masse kult du kan få for en meget billig penge. I tillegg er det kjempemorsomt! Er veldig fornøyd med det jeg dro hjem med. Sending av pakker: Kan være fryktelig dyrt! Pakk heller lett og håp på å slippe overvekt. Reis med håndbagasjekoffert, da har du i allefall 10 kg ekstra du kan ha med. Klær er så billig i Kina at du ikke trenger pakke alt med hjemme fra. I tillegg er det DØDSVARMT i Shanghai nå, så du kommer mest sannsynlig til å gå tynnkledd og svette ut klærne uansett Byen: Shanghai er veldig trygt! I tillegg er det veldig spesielt å være vestlig der, kinesere ser veldig opp til vestlige folk, spesielt i Shanghai, dere representerer penger og vellykkethet, noe som er høyt verdsatt. Bruk det for det det er verdt, dere kommer inn på alle utesteder og kommer ikke til å ha noe problem med å bli behandlet bra. Jeg opplevde ikke en eneste gang å bli behandlet dårlig. Det som er så morsomt med Shanghai er at utelivet er ulikt det meste annet i verden, alt er stort og ekstravagant! Steder jeg vil anbefale hvis dere vil oppleve hva virkelig uteliv er; Mint, Glamour Bar og The Fat Olive. På Mint må man egentlig stå på liste, men vi som vestlige jenter hadde aldri problemer med å snakke oss inn. Man kan også ringe dem på forhånd og be om å få stå på listen, det går som regel fint. Et par tips: Taxi er kjempebillig og det eneste brukbare fremkomstmiddelet. Det er ikke sikkerhetsbelte for passasjerer i baksetet, og trafikken er helt syk, men det er bare å akseptere hvis dere vil være andre steder enn på hotellrommet. Sjåførene kan ikke engelsk, så let opp nr til Shanghai hotline og ring dem; de kan fortelle sjåførene hvor dere skal. Ellers er visittkort praktisk for å vise hvor dere vil. En taxitur pleier å komme på mellom 11 og 25 kr Ta med solkrem fra Norge forresten, hvis dere ikke vil bruke det som selges i Kina: Faktor 30+ med blekemiddel Nyt ferien!
Xtend Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 I tillegg er det veldig spesielt å være vestlig der, kinesere ser veldig opp til vestlige folk, spesielt i Shanghai, dere representerer penger og vellykkethet, noe som er høyt verdsatt. Hehe. At kinesere ser opp til vestlige er en sannhet med modifikasjoner, er vel snarere tvert imot. At vestlige blir behandlet bra er fordi vi har penger og kjøpekraft, noe som kineserne veldig gjerne vil ha kloa i. Jeg reiser til Kina kanskje 2 ganger i mnd. på jobb og har opplevd de fleste sider av det kinesiske samfunnet, men at de ser opp til oss, det har jeg aldri hørt om.
Gjest ~*Linsa Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 At taxi er det eneste fremkomstmiddelet som duger i Shanghai er rubbish! De har et flott metro-system som lett tar deg rundt dit du skal også! Når det gjelder shoppingen så synes jeg vel Thailand feks. er mye bedre på dette, men selvsagt er det mye billig i Kina også. En del uekte varer som det er nevnt, men mye av "fake-markedene" har blitt tatt bort de siste årene. Å sende hjem koster rundt 100 kr pr kg, så sats heller på å få med dere litt overvekt. Å gå ut i Kina er generelt veldig trygt. Kina har veldig lite kriminalitet og er sjeldent aggressive mot utlendinger. Både Shanghai og Beijing er vant med mye utlendinger, men i Xian vil dere oppleve det litt anderledes. Mine tips: På byen i Beijing: San li tun (samling av flere forskjellige utesteder) Gateliv i Xian: Muslimkvarteret (Gatemat og herlig kulturblaning og lukter) Shanghai: Akvariumet! (Det er fantastisk og ligger på samme side som TV-tårnet) God tur!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 Jeg var på noen fantastiske shoppingsentra i Kina, men må jo innrømme at norske varer var det siste jeg ville ha sett etter der. Aner ikke om de hadde sånt. Beijing og omegn var fantastisk, og jeg var der før OL da mye fortsatt var under oppussing. Så det er sikkert enda mer fint å se nå.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 (endret) Hehe. At kinesere ser opp til vestlige er en sannhet med modifikasjoner, er vel snarere tvert imot. At vestlige blir behandlet bra er fordi vi har penger og kjøpekraft, noe som kineserne veldig gjerne vil ha kloa i. Jeg reiser til Kina kanskje 2 ganger i mnd. på jobb og har opplevd de fleste sider av det kinesiske samfunnet, men at de ser opp til oss, det har jeg aldri hørt om. Nå nevnte jeg jo også at dette handler om at vi representerer penger og vellykkethet. Shanghai er ikke som alle andre steder i Kina, og som sagt i innlegget mitt kan jeg ikke svare for annet da jeg ikke har reist rundt. Vi opplevde å bli SVÆRT bra behandlet, utover noe jeg har opplevd noe annet sted. Det betyr ikke nødvendigvis at det handler om at de ser opp til meg "som person", eller vestlige "som folk", men i Shanghai er den store drømmen å bli rik, og de aller fleste der jobber beinhardt for å nå dette målet, og vestlige representerer deres drøm i stor grad. Jeg kjenner mange som har opplevd at folk kommer bort til dem og spør om de kan lære dem "å bli kul" eller "mer som deg" . Utelivsbransjen tapper absolutt alle i Shanghai for penger, og de som er rike i Shanghai er virkelig griserike! Her er det en salig blanding av kinesere og innflyttere, og jeg skal ikke si noe imot at de tjener store penger på vestlige som er på ferie/jobber i byen, men at de kun er ute etter pengene våre vil jeg ikke si meg enig i (bortsett fra på markedene og de store turistområdene, men det er jo heldigvis bare en brøkdel av byen og kan lett unngås). Kinesere i Shanghai er veldig vennlige, men de er også tilbaketrukne fordi de er redd for å tape ansikt ved å for eksempel vise at de ikke kan snakke engelsk. Kineserne titter nysgjerrig på deg, smiler, sykler en ekstra runde rundt deg.. De er aldri plagsomme, men det var ganske rart i begynnelsen. Det at man i tillegg blir tatt bilde av hele tiden er også litt snålt, folk snikfotograferer deg eller kommer direkte opp og spør om de kan bli tatt bilde av sammen med deg. Jeg var en dag på en kinesiske IT-arbeidsplass og snakket litt med jentene som jobbet der. De var dypt fascinert av vestlige og spesielt av mennene Man skiller seg godt ut i byen. En annen opplevelse flere av mine bekjente som har bodd en stund i Shanghai hadde var at politiet (utrolig nok) behandlet dem svært bra. Etter at en mobil ble frastjålet en venninne av meg skulle hun anmelde det for å få igjen på forsikringen. Hotellet ringte for henne, og da kom politiet med egen bil og hentet henne og kjørte henne til stasjonen selv om det var kort dit og hun fint kunne gå dit selv. I tillegg fikk hun med seg en tolk. De kjørte henne hjem også At taxi er det eneste fremkomstmiddelet som duger i Shanghai er rubbish! De har et flott metro-system som lett tar deg rundt dit du skal også! Nå bodde jeg kanskje litt "usentralt" (Pudong, feil side av elven?), men det er ikke alltid like greit å gå 20 min for å komme til metroen. Metrosystemet i Shanghai er stort i forhold til hva vi er vant med, men ikke stort i forhold til byens størrelse. I tillegg er metroen noen ganger så full at du ikke har mulighet til å presse deg inn, selv om man titt og ofte blir overrasket over hvor mange det faktisk er plass til inne i en vogn Jeg tipper at om 1 år er metrosystemet stort nok til at det er praktisk å reise rundt med det over alt i byen (det utvides jo og bygges i en syk fart) men slik jeg opplevde det var metroen sjeldent et alternativ fordi stedene man skulle ofte lå et stykke unna stasjonene. Nå er vi jo alle forskjellige da, men jeg foretrekker helt klart taxi i Shanghai. Hvis man er 3 stk pleier som regel turen å komme på rundt 5 kr per person. I tillegg syns jeg det var gøy å reise med taxi, da kan man se byen mens man reiser fra sted til sted Å si at det er det eneste brukbare fremkomstmiddelet var vel sikkert litt feil av meg, men det var likevel det absolutt mest foretrukne og praktiske for min del. Enig i at Akvariumet var morsomt i Shanghai, jeg vil i tillegg anbefale å reise opp i World Financial Center og se på utsikten, Jin Mao er også flott. Gamlebyen er overturistifisert, men det finnes også andre eldre deler av Shanghai som man kan dra til; i Qibao finner man flest kinesiske turister og det er ganske fint å rusle rundt i gatene og over kanalene. Apropos fake, i Shanghai går alle med "designervesker", du kommer til å se gamle tanter og bestemødre med LV og Gucci, det meste er fake. Det er ekstremt dyrt å handle ekte designervarer i Shanghai nå, de har lagt på luksusskatt på alt som de rikeste ønsker å kjøpe. Det er greit å kjøpe fake i Kina, men det er ikke lovlig å ta det med ut av landet, jeg forstod det slik at de handler om at de er redd man skal selge det videre og få profitt. Det jeg hørte var at de som blir tatt for å ha med fake ut gjerne har kjøpt store mengder og da blir mistanken om at dette ikke er til eget bruk betraktelig forhøyet. Det var forresten fryktelig dyrt for alt av kosmetikk, kremer, sjampo osv, så kjøp heller med fra taxfree. Er det forresten noen som vet om dette med skjønnhetsprodukter og pris er likt i hele Kina? Endret 4. juli 2009 av lucy d-.-b
Gjest Mia88 Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Åj, Tusen takk for gode svar! Skal reise med 2 veninner, og hun ene mener det er svært utrygt å gå ut å drikke på byen og at det skjer så mange forsvinninger, at ikke engang avisene skriver om det. Så hun skremmer meg bare, men ved å høre på dere, som faktisk har vært i Kina, så virker det jo veldig trygt:) Vi reiser den 19 Juli med fly til Beijing, og har bestillt fly tilbake fra Shanghai. Og vi tenkte legge reisen opp slik at vi er i beijing fra 20 til 29, så drar vi til xian og er til 2 august, for så å dra til Shanghai, å bare være de siste dagene til den 6 august, for da går flyet tilbake. Ser dere skriver mye om Shanhai, så lurer på om det kanskje er lurt å være noen dager mindre i Beijing, og kanskje fler i Shanghai? Og en annen ting, er det vanskelig å finne fram på flyplassene? Skal mellomlande i Moskva, og er litt redd for at vi ikke finner rette gate
Gjest lucy d-.-b Skrevet 5. juli 2009 #8 Skrevet 5. juli 2009 Jeg vil anbefale litt tid i Shanghai, men det kommer jo an på hva dere ønsker å se også da. Shanghai er en gigantisk by og den er veldig vestlig orientert i forhold til andre steder i Kina. Her opplever du storbyliv, alt utvikler seg i rasende fart og det er lite igjen av "gamle kina". Jeg vil anbefale å kjøpe Lonely Planet -bøker om de tre stedene dere skal, City Guide til Shanghai er veldig bra og forteller mye om byens og områdets historie og var en super introduksjon for meg før jeg dro. Jeg vil tippe at bøkene for de andre byene også er like gode. Jeg har aldri mellomlandet i Moskva, men det pleier å gå greit med transfer. Det er skiltet, i tillegg er engelsk vanlig på flyplassene så man kan jo spørre om veien
Gjest Mia88 Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 Okei, tror vi har ca. 4 timer i Moskva, så bør jo ha tid til å finne fram i alle fall:) Har faktisk fått lånt ei slik lonley planet bok om Kina, men er om hele landet, ikke bare en by. Men er en annen ting jeg lurer på. Vi skal bestille hotell i Beijing nå. Er jo bare 1,5 uke til vi er der, så ønsker ha dette klart. Men vi er usikkre på hvordan vi skal gjøre det med bestilling av andre hotell. I Xian og Shanghai. Bør vi bestille dette også, å satse på at vi fåt tog til Xian rett dag slik at vi kommer på hotellet der når vi skal? Eller er det trygt å dra til Xian, og skaffe oss hotel når vi først er kommet dit? og samme med Shanghai? Eller er det mulig på noen måte og bestille tog før vi reiser? Og har dere noen ca. priser for tog? Og er det ca samme pris for tog og fly?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå