Gjest Mamma nr.2 Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Jeg og kjæresten min planlegger å dra på Stork-klinikken i Danmark i September for å inseminere henne. Vi gleder oss stort, og med den nye ekteskapsloven er vi likestilte som foreldre for barnet.... Eller....det vil si: HVIS vi hadde vært gift hadde vi vært likestilte.... Saken er nemlig den at selv om jeg gjerne vil gifte meg, har min kjære en motforestilling mot dette med ekteskap. Ikke fordi hun ikke vil dele resten av livet med meg, men fordi hun aldri har hatt noe lyst til å gifte seg... Problemet oppstår da rundt mine rettigheter som medmor. Jeg må som ugift medmor søke om stebarnsadopsjon, men har jeg lov til det når vi ikke er registrerte samboere? Eller må vi registrere oss som samboere for at jeg skal få lov til å søke om stebarnsadopsjon...? Siden vi hverken er gift eller registrerte samboere; Har jeg da ingen mulighet til å søke? Og blir min kjæreste da regnet som alenemor? Jeg har prøvd å lete på nettet etter svar, men dette er ikke mye omtalt, og de svarene jeg finner er så sprikende. Er det noen som vet? Håper noen kan hjelpe oss
Gjest Gjest_Tirilmor_* Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 Jeg vet ikke dessverre, men jeg håper noen andre her kan hjelpe deg... pusher litt på tråden din, så har jeg ihvertfall gjort noe for å hjelpe Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #3 Skrevet 6. juli 2009 Jeg og kjæresten min planlegger å dra på Stork-klinikken i Danmark i September for å inseminere henne. Vi gleder oss stort, og med den nye ekteskapsloven er vi likestilte som foreldre for barnet.... Eller....det vil si: HVIS vi hadde vært gift hadde vi vært likestilte.... Saken er nemlig den at selv om jeg gjerne vil gifte meg, har min kjære en motforestilling mot dette med ekteskap. Ikke fordi hun ikke vil dele resten av livet med meg, men fordi hun aldri har hatt noe lyst til å gifte seg... Problemet oppstår da rundt mine rettigheter som medmor. Jeg må som ugift medmor søke om stebarnsadopsjon, men har jeg lov til det når vi ikke er registrerte samboere? Eller må vi registrere oss som samboere for at jeg skal få lov til å søke om stebarnsadopsjon...? Siden vi hverken er gift eller registrerte samboere; Har jeg da ingen mulighet til å søke? Og blir min kjæreste da regnet som alenemor? Jeg har prøvd å lete på nettet etter svar, men dette er ikke mye omtalt, og de svarene jeg finner er så sprikende. Er det noen som vet? Håper noen kan hjelpe oss Det kan vel hende dama di bevisst ikke vil at du skal adoptere det kommende barnet og bli medmor. Dersom det blir slutt mellom dere må jo det beste (tenkt fra hennes ståsted) være at du ikke har noen juridiske rettigheter på samvær med ungen, men at det eventuelle samværet styres av hennes ønsker og vilje. Om noen lever i forelskelsens lykkerus hender det at noen tenker mer langsiktig og "strategisk" og ser at brudd mellom to lesbiske faktisk også kan forekomme.
Far til 2 Skrevet 6. juli 2009 #4 Skrevet 6. juli 2009 Jeg antar at du får like begrensede rettigheter som fedre har. Dermed vil du ikke ha noe du skulle ha sagt om dere ikke bor sammen den dagen fødselen skal skje. Hva som skjer fra dere har vært på Stork klinikken og frem til fødselen er mao noe myndighetene mener er uinteresant.
Gjest regine ii Skrevet 6. juli 2009 #5 Skrevet 6. juli 2009 her får du bare synsing og enkeltpersoners meninger og hva de "tror". Ordentlig kunnskap er det du trenger, og da ville jeg anbefale en advokat. Sjekk ut de som driver med familierett, noen der må/bør ha kunnskap om både dine og barnets rettigheter i den situasjonen. Antakeligvis må dere - du og samboeren - formalisere forholdet på en eller annen måte - men det bør du vel kanskje insistere på dersom dere faktisk går til det skritt å få barn sammen. DET er jo en langt større forpliktelse reelt sett enn det å gifte seg er..... lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Det er faktisk ikke mulig å være medmor. Uansett hvordan du snur å vender på det blir du kjæresten til moren. Og faren, han har moren dersverre frarøvet barnet sitt retten til å bli kjent med.
Gjest Gjest_Anna Lovinda_* Skrevet 8. juli 2009 #7 Skrevet 8. juli 2009 Barneloven sier: "Som medmor til barnet skal reknast den kvinna som mora er gift med ved fødselen når barnet er avla ved assistert befruktning innafor godkjent helsestell og med kvinna sitt samtykke til befruktninga. Ved assistert befruktning innafor godkjent helsestell i utlandet må identiteten til sædgiver vere kjent. " Du kan altså ikke være medmor når dere ikke er gift. Så "ugift medmor" finnes ikke.
LukaFrost Skrevet 8. juli 2009 #8 Skrevet 8. juli 2009 TS blir nå i praksis uansett medmor, gift eller ikke.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. juli 2009 #9 Skrevet 8. juli 2009 TS blir nå i praksis uansett medmor, gift eller ikke. Hva TS blir i praksis har strengt tatt fryktelig lite å si. Det som er viktig er hva som er juridisk gjeldende slik at man kan sikre seg ved et eventuelt samlivsbrudd eller død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå