Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger bilferie til Toscana til sommeren - noen som har noen tips å komme med? Hva er verdt å se og hva er infisert av turister?????

Er det verdt å få med seg byer som Pisa, Firenze, Siena og Lucca eller bør en heller lete etter litt mindre og urørte flekker på kartet? Hvor finner vi isåfall disse stedene???

Er også på jakt etter en koselig landsby ved kysten hvor vi kan bli et par dager.

Takknemlig for svar:-)12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toscana med bil er en glimrende ting! Jeg og min kjære bodde et stykke fra Lucca i fjor september og har bare gode ting å si.

Det er lett å kjøre i Toscana. Fra sjøen og til Firenze, og videre til Sienna, går det fine motorveier. Det tar under 1 time å kjøre fra Lucca til Firenze. Det tar ca 20 min fra Pisa til Lucca. Selv bygdeveiene er bra!

Pisa er for pisanere. Bortsett fra kvartalene rundt Mirakelplassen, med det skjeve tårnet, katedralen og baptiseriet, er det lite turistifisert. Men det er masse trange sidegater og koselig stemning der. I tillegg har de en handlegate der designerbutikkene ligger tett... (Jeg har en Armanikåpe som bevis... icon_wink.gif ) Det er litt dårlig skiltet og frustrerende å kjøre der, men når man først kommer inn i det, så går det greit.

Lucca er en fin middelalderby. Det anbefales IKKE å kjøre inn i gamlebyen, selv om det er mulig. (Been there, done that.) Gamlebyen er helt utrolig fin å rusle rundt i. Og det er glimrende å shoppe der også...

Firenze er også helt utrolig. Det er en annen tråd som tar for seg bare Firenze. Det anbefales herved å få med seg katedralen i tillegg til minst et museum. Vi gikk på et med skulpturer, og der var jo David. I tillegg Ponte Vecchio og generelt de åpne plassene.

Kan også anbefale å dra til Montecatini Terme og få en spa-behandling i et av spa'ene der. Det er *mange* gamle mennesker der, men spa-behandlingene er deilige likevel. Kan anbefale La Grotta Giusto som er en naturlig grotte et stykke utenfor MT, eller sjekk på turistkontoret etter noen av de 20 andre spa-anleggene... Prøv å bestille på forhånd, enten når dere kommer ned eller hvis dere finner info på nettet. Hvis jeg kommer tilbake til MT, skal jeg ha en "helio-lux"-behandling, som er solarium i mineralbad.

Tror ikke dere finner urørte flekker på kartet. Men naturen er så vakker at det går helt fint å bare kjøre rundt og stoppe og spise litt i forskjellige landsbyer. Som sagt, selv småveier holder god standard, og avstandene er ikke så lange. Det finnes en liten landsby som heter Monte Carlo, ikke så langt fra Lucca (litt nordøst, like ved landsbyen Altopascio). Monte Carlo ligger på en fjelltopp midt i et vinlandskap. Restauranten La Nina anbefales. (Ikke la dere avskrekke av mengden skilt. Dere finner garantert fram, i hvertfall.)

Kan anbefale disse stedene for å booke overnatting: www.in-italia.dk (dansk side som har eget kontonr. i Norge, veldig greie!!!) og

www.viatoscana.no (norsk sted som leier ut ferieboliger for en uke, også veldig bra). Vi brukte begge disse stedene. Vi bodde en uke ved Monte Carlo og et døgn i Pisa.

Spør gjerne mer om Toscana! Jeg lengter tilbake og dagdrømmer mens jeg skriver om det. icon_wink.gif

Catzy

Skrevet

Tusen takk for et langt og utfyllende svar, Catzy!

Et par ting som jeg kom på i farten (kommer nok på mer etterhver):

- Hvordan er prisnivået (overnatting/mat)?

- Du sier veiene er bra - betyr det også at en må regne med å måtte betale en del bompenger?

- Regner med at dere ikke hadde noen problemer med kriminalitet under oppholdet deres, men har hørt mange som har vært utsatt fra landeveisrøvere som lopper turistene etter beste evne.... Noen gode råd å komme med i den sammenheng?

- Vi vurderer overnatting på noen bondegårder/vingårder (agriturissimo), prøvde dere noe liknende?

Det var det jeg kom på farten! Igjen; tusen takk for hjelpen:)

Snuppa brunette.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Snuppa den 2002-02-25 12:10 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten kommentar: Firenze bør man absolutt få med seg! Men jeg har også hørt at en liten fjellby like ved, Fiesole, skal være fint...

Skrevet

Prisnivået på mat er billigere enn i Norge, men ikke veldig billig. Litt avhengig av hvor du spiser, så kan du klare deg for mellom 50-150 kr pr person, og da får du gjerne mye mat. Det dårligste stedet vi spiste var i Firenze, selv om vi gikk litt utenfor turistfellene. (I Firenze må du enten skikkelig inn i bakgatene, eller gå på McDonalds. Ellers får du ikke veldig god mat, til en dyr penge.)

Man må betale bompenger på motorveien. Man har autostrada og superstrada, tror jeg. (110 / 130 km/t). Husker ikke helt hvor mye penger det ble, tror vi betalte ca 30 kr fra Lucca til Firenze. Hvis man bytter motorvei, må man betale flere steder. (Vi kjørte fram og tilbake til Milano, og betalte 3 ganger på vei ned.) Men sideveiene er helt greie, og de er gratis. Og mye koseligere og mindre stressende enn autostradaen.

De eneste landsveisrøverne vi så noe til var de som sto i kassa på veikroa utenfor Bologna. Dårlig og dyr mat, som forventet. Vi leide bil, og selv om firmaet hadde en noe udiskret merking under speilet på frontruta, så vi vel ganske lite turistiske ut. Dessuten tror jeg at landeveisrøveri er sånt som skjer på litt mer øde strekninger enn det som er i Toscana. Der er det ikke langt mellom husene, selv på landsbygda. MEN vi sørget alltid for at det ikke lå noe som helst interessant synlig i bilen. Vi la ting i bagasjerommet, men penger og kameraer tok vi enten med oss fra bilen eller lot være igjen hjemme.

Vi bodde på en vingård selv, og det kan anbefales. Dvs vi bodde i en leilighet i huset til hun som drev vingården, og det var produksjon av vin der, men det var ganske diskret. (Ingen kjekke italienske menn som sto og trampet druer barføtt på tunet. icon_wink.gif ) Men bondegårdsferie kan jo også bety hanegal fra kl. 05.00 og griser som lukter vondt og melkemaskiner som bråker etc. På den annen side så kommer du nok nærmere innpå lokalbefolkningen på en bondegård enn hvis man bare leier en vanlig leilighet i en by eller landsby.

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet

Og glem nå endelig ikke å få med deg Siena. En utrolig vakker by, med en egen "stemning". Tusle rundt i de gamle gågatene en sen kveldstime å slurpe i seg hjemmelaget iskrem... Sitte på torget idet sola går ned, og bare se...

Lengter tilbake!

Arnie

Skrevet

Mmmmmmmm - dette høres herlig ut!!! Gleder meg masse! Må hjem og lese mer om regionen, så kanskje jeg kommer på flere spørsmål.

Tuuuusen takk for alle svar så langt:-)12

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Planlegger biltur til Toscana i mai, og ble heilt reisesjuk av å lese her! Skal ha med en 7 mnd. gammel baby. Har noen erfaring med det?

• 2 uker senere...
Gjest sexysadie
Skrevet

Italia i d hele tatt:::Venezia men den byen er best om høsten!

Skrevet

Dette var akkurat den tråden jeg trengte! Jeg og kjæresten min har også veldig lyst til å dra på bilferie til Toscana i sommer. Vi bor i Trondheim, så den kjipeste etappen for oss blir fra Trondheim til Oslo... Til dere som allerede har vært på bilferie til Italia: hvor lang tid brukte dere nedover kontinentet? Hvordan fungerer det å bo privat (type Zimmer frei) nedover? Jeg lurer også på om man bør sette av 2 eller 3 uker, og hvor mye penger man må regne med å bruke dersom man vil bo litt privat og litt på hotell. Blir kjempeglad for svar!

12

Skrevet

Jeg har jo da enda ikke vært i Toscana, men har reist litt ellers rundt på kontinentet. Oslo - Toscana tar vel cirka 3-4 dager, kommer an på hvor mange stopp dere legger opp til underveis.

Jeg har tidligere bodd på såkalte gjestehus og zimmer i Østerrike/Tyskland. Det kan absolutt anbefales - en blir kjent med mange trivelige mennesker og det er en rimelig boform. Det er også lett å finne overnattingssteder - iallefall hvis en kjører av motorveien.

Budsjettet er jeg usikker på. Vet at bensin er dyrt i Italia, i tillegg til at en må regne med å betale litt bompenger. Skal visstnok ikke være noe problem å finne rimelige overnattingssteder (har blant annet hørt at en kan finne koselig hotell til EUR 60 per natt for et dobbeltrom.....)

12

• 5 år senere...
Gjest Toscana-frelst
Skrevet

Artig å lese innleggene her. Jeg er selv helt Toscana-frelst og har vært der flere ganger.

Vi liker oss veldig godt i Massa Marittima, en liten koselig by ca 20 km fra kysten. Ligger sentralt til, men allikevel litt utenfor de mest turistifiserte byene.Kan anbefales. Og prisnivået der er ganske behagelig.

I sommer bodde vi på bondegården Cicalino e Parco dei Lecci i 2 uker og på Monte Pozzali i 1 uke. Vi booket gårdene hos et norsk selskap som heter Toscana Reiser. Vi var veldig fornøyd med bostedene og servicen vi fikk. www.toscanareiser.no

Hilsen Toscana-frelst

Skrevet

Hei

Det var et skikkelig gammelt innlegg som var dratt frem fra glemselen her :-) Men jeg kan anbefale Toscana...jeg var der i sommer med kona og det er utrolig flott og stille når man kommer seg ut i Chianti området f.eks. Jeg jobber med reisebrevet og det vil snart bli lagt ut på min hjemmeside.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...