Gå til innhold

Popillon

Gjest Gjest_Lilje_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Hei! Jeg vurderer å få meg hund. Til hverdags kommer jeg bare til å gå en liten tur med den i nabolaget, men vil også kunne ta den med på tur i skog og mark og små fjellturer. Funker det med en popillon, eller er de litt skjøre?

Lurer også på hvordan de er med bjeffing. Vi bor i en leilighet med en del folk og biler rundt, så vi kan ikke ha en hund som varsler hver gang noen er utenfor..

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

Bjeffing er det bare å trene vekk om det skjer :)

Pappilon er en hund den og, og elsker turer i skog og mark som alle andre hunder :)

Og håper virkelig ikke at du mente at hunden kommer til å få EN tur i nabolaget om dagen, mulig jeg missforstod.

Selv om hunden er liten er den ikke så ekstremt mye skjørere annent enn om du tråkker på labben, den blir påkjørt, detter ned fra steder osv.

Har to små hunder her, begge kan helt fint gå to timers tur i skogen :)

( En på 4 og en på 6 kg )

Skrevet

Hei!

Papillon er en stor hund i liten kropp ;) som alle andre hunder, trenger de mer enn kun en liten tur i nabolaget (hva vil ”en liten tur” si i dette tilfellet, forresten?) til hverdags, selv om de ikke har et voldsomt stor mosjonsbehov. Aktive små krabater! Vår er 13 år gammel og er fremdeles med på turer på flere timer i skog og mark, uten noe problem. På fjellturer er han gjerne først oppe på toppen og "kjefter" fordi vi menneskene er så trege :ler: papilloner gjør det forresten som regel veldig bra i agility (hinderløp), kanskje det kunne være noe? Kjempegøy for både eier og hund :)

Når det gjelder bjeffing, vet jeg at papillon har et lite rykte på seg som ”lita gneldrebikkje”, men dette mener jeg er litt ufortjent. Er mange som glemmer at små hunder også er hunder som trenger oppdragelse ;) min erfaring er at de gjerne sier ifra om folk på einedommen, men hvis dette trenes på, skal det ikke være noe problem. Start tidlig, og venn hunden til ringeklokke o.l :)

De er i alle fall herlige, små krabater med masse personlighet! Utseendet er det jo heller ingenting å si på :)

Skrevet

Som Fnisu sier ville jeg vært mer skeptisk til "en liten tur i nabolaget". Mange papilloner er 4 kilos border collier for å si det sånn. Utrolig undervurdert rase egentlig. Kan gjøre det veldig skarpt i lydighet og selvfølgelig agility. Bjeffing kan nok jobbes med, finnes mange små raser som er mer disponert for å varsle.

Skrevet

Merk at selv om bjeffing ofte kan gjøres noe med, men det vil ikke si at hunden blir helt stille. Du må påregne noe, og dette er det like greit å innrømme når dere snakker med de andre i oppgangen (går ut i fra at det må gjøres før anskaffelse uansett).

Og - jo mindre trening og mental stimuli den får jo mer vil den bjeffe..

Gjest Gjest_Lilje_*
Skrevet

Når jeg skrev en liten tur i nabolaget mente jeg bare at det blir rolige turer, ikke typisk løpe rundt i skog og fjell. Det var kjekt å høre at den liker sånt! Men hva er egentlig lydighet? Har lest flere plasser om hunder som passer godt til lydighet. Betyr det bare at det er lett å få hunden til å bli lydig, eller er det en type aktivitet eller noe sånn? Er helt nye i dette, så jeg er litt grønn....

Gjest Gjest
Skrevet

Papillon er en allsidig rase.

De tåler mye tross størrelsen sin. 2-3 turer i nabolaget på 20-30min hver dag er fin trim.

De er verken bedre eller verre enn alle andre små hunder..

Når det gjelder oppførsel spiller både arv og miljø inn. Med en hund fra en god oppretter har hunden fått en fin start i livet. Så er det opp til deg som eier å bygge videre og få fram det beste i hunden din..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...