Gå til innhold

Allergi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er veldig plaget med gresspollen allergi. Har vert hos legen og fått nesespray, denne klarer jeg ikke å bruke for den svir noe sinnsyk i nesen. Øyedråper, de virker i 5 min så er det på an igjen med kløing og sviing. Har også fått cetrizin/zyrtec men føler ikke de hjelper nå når det er så sterk pollen spredning. De funker fint på bjørkepollen så da merker jeg ikke så mye. Så nå går jeg og nyser og klør, og måtte gå inn i finværet.

Dette er vel grunn nok til å gå tibake til legen? Er det mange forskjellige medisiner man kan prøve?

Har allergi mot bjørk, gress, burot, (tror salix også), og div dyr.

Gjest Gjest
Skrevet

Kortisonsprøyte kan vel hjelpe de verste tilfellene, men vet ikke om det gjelder mot alle typer allergier (men pollenallergi funker det mot), eller hva bivirkningene er.

Gjest Gjest
Skrevet

.. og ja, jeg synes det må være grunn nok til å gå tilbake til legen med problemet. Håper du finner noe som fungerer for deg :)

Skrevet
.. og ja, jeg synes det må være grunn nok til å gå tilbake til legen med problemet. Håper du finner noe som fungerer for deg :)

takk for det! håper også det er skikkelig irriterende!

Skrevet

Hvilken nesespray bruker du? Jeg prøvde Nasonex, men fikk mye sår og neseblødninger av den. Byttet til Avamys og da ble det mye bedre. Hjelper også å skylle øyer og nese med saltvanndråper/spray før du tar medisinen. Synes det er rart at tablettene ikke virker nå når de virker i bjørkesesongen. Jeg må ofte ta tablettene noen dager før jeg merker virkningen av de. Hadde selv et mildt sagt helvete i bjørkesesongen i år, men virker som jeg er heldigere nå i gresspollensesongen. Selv om det bruker å være omvendt :P

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvilken nesespray bruker du? Jeg prøvde Nasonex, men fikk mye sår og neseblødninger av den. Byttet til Avamys og da ble det mye bedre. Hjelper også å skylle øyer og nese med saltvanndråper/spray før du tar medisinen. Synes det er rart at tablettene ikke virker nå når de virker i bjørkesesongen. Jeg må ofte ta tablettene noen dager før jeg merker virkningen av de. Hadde selv et mildt sagt helvete i bjørkesesongen i år, men virker som jeg er heldigere nå i gresspollensesongen. Selv om det bruker å være omvendt :P

bruker nasonex ja, gav beskje til legen at jeg ble sår i nesen av den sprayen, men hun syntes det hørtes rart ut fordi den inneholder olje som skal motvirke dette og ba meg prøve igjen.

Så nå sitter jeg inne i sommervarmen, rødt øye, rennende nese og nyser... skal ut med jobben til sambo i kveld så håper på bedring innen i kveld. Noen som vet om det er farlig å ta dobbel dose av allergi tablettene? for å se om det hjelper.

Kjente en del når salixen var på det verste, men bjørka var ikke så ille i år så det er gjerne derfor jeg ikke kjente så mye når den sto på. Må nok ringe til legen på mandag ja.

Gjest Coarvi
Skrevet (endret)

Føler med deg! Var selv hos legen i går etter at jeg nesten var i ferd med å røske øynene ut av hodet. Fikk nye tabletter (har gått på cetirizin daglig i ett år, lite effektivt nå det gitt) og øyedråper. Føler at dråpene hjalp litt, men nesa er pottetett!

Nå nevnte ikke legen noe om nesespray så jeg har bare brukt vanlig otrivin. Nå har jeg snart brukt denne de magiske 10 dagene og vet ikke hva jeg bør gjøre? Er det vits å kjøpe en allergispray på apoteket? Og er det "dumt" å bruke vanlig nesespray mot allergi?

Allergien har ødelagt hele finværet for min del... Har ikke vært ute av døra i dag, i går prøvde jeg meg på en tur på butikken men det endte ganske dårlig - varme og allergi er visstnok et kombinasjon fra helvete... :ler: Vil ha dårlig vær NÅ takk!

Endret av Coarvi
Skrevet
Nå nevnte ikke legen noe om nesespray så jeg har bare brukt vanlig otrivin. Nå har jeg snart brukt denne de magiske 10 dagene og vet ikke hva jeg bør gjøre? Er det vits å kjøpe en allergispray på apoteket? Og er det "dumt" å bruke vanlig nesespray mot allergi?

Otrivin hjelper vel bare på tettheten ikke på symptomene? De har Livostin allerginesespray reseptfritt på apoteket, du kan jo prøve den frem til du skal til legen neste gang. Er så absolutt vits å kjøpe allergispray ja :) Disse er beregnet til bruk hver dag.

Skrevet
bruker nasonex ja, gav beskje til legen at jeg ble sår i nesen av den sprayen, men hun syntes det hørtes rart ut fordi den inneholder olje som skal motvirke dette og ba meg prøve igjen.

Så nå sitter jeg inne i sommervarmen, rødt øye, rennende nese og nyser... skal ut med jobben til sambo i kveld så håper på bedring innen i kveld. Noen som vet om det er farlig å ta dobbel dose av allergi tablettene? for å se om det hjelper.

Så rart, mener på at det sto som en av de vanlige bivirkningene. Går jo an å ringe dit å si at du ikke orker bruke den lenger, om du kan få resept på en annen uten å få legetime.

Spurte legen min en gang ang dobbel dose allergitabletter, han mente at det ikke ville ha noen mer effekt enn hva en enkel dose gir. Når min allergi var på det verste ble det ihvertfall litt bedre på kvelden. Hvordan gikk det i går?

Gjest Coarvi
Skrevet
Otrivin hjelper vel bare på tettheten ikke på symptomene? De har Livostin allerginesespray reseptfritt på apoteket, du kan jo prøve den frem til du skal til legen neste gang. Er så absolutt vits å kjøpe allergispray ja :) Disse er beregnet til bruk hver dag.

Men det er bare tetthet jeg har som symptom i nesa (og masse snørr, men det forsvinner jo når tettheta forsvinner :ler: ). Så hva mer gjør egentlig en allergispray?

Jaja, jeg skal stikke innom apoteket igjen på mandag for å få en allergi-nesespray. Må bare sitte 10 timer på toget ved siden av en stakkars fremmed som må høre på meg og snørret mitt først... :roll:

Begynner å bli oppgitt og lei. Øynene klør fortsatt, snørret renner fortsatt og det er ingenting som skulle tilsi at jeg går på medisiner...:(

Skrevet
Så rart, mener på at det sto som en av de vanlige bivirkningene. Går jo an å ringe dit å si at du ikke orker bruke den lenger, om du kan få resept på en annen uten å få legetime.

Spurte legen min en gang ang dobbel dose allergitabletter, han mente at det ikke ville ha noen mer effekt enn hva en enkel dose gir. Når min allergi var på det verste ble det ihvertfall litt bedre på kvelden. Hvordan gikk det i går?

gikk greit, var fremdeles lettere rød på øyet men ikke noe ekstremt. Men merker det med en gang jeg går ut døren, øynene renner og klør..samme med nesen. cetrizin har ikke noe særlig virkning på meg lengre hvertfall, tok ikke tablett i dag før midt på dagen og merker INGEN forskjell på før og etter.

Skrevet
Men det er bare tetthet jeg har som symptom i nesa (og masse snørr, men det forsvinner jo når tettheta forsvinner :ler: ). Så hva mer gjør egentlig en allergispray?

Jaja, jeg skal stikke innom apoteket igjen på mandag for å få en allergi-nesespray. Må bare sitte 10 timer på toget ved siden av en stakkars fremmed som må høre på meg og snørret mitt først... :roll:

Begynner å bli oppgitt og lei. Øynene klør fortsatt, snørret renner fortsatt og det er ingenting som skulle tilsi at jeg går på medisiner...:(

Allerginesesprayen vil forebygge :) Om jeg glemmer å ta nesesprayen en dag merker jeg det ikke på allergien før dagen etter.

Har du vurdert å prøve den sprøyten?

Skrevet
Allerginesesprayen vil forebygge :) Om jeg glemmer å ta nesesprayen en dag merker jeg det ikke på allergien før dagen etter.

Har du vurdert å prøve den sprøyten?

har vurdert den ja, men legen sa den var ganske vanskelig å få fordi det er så mange som ønsker den derfor er det bare de som er sterkest plaget som får den.

Klarer ikke bruke sprayen, begynner å svi å blø i nesen av den.

Skrevet

Kanskje det vil hjelpe litt med saltvannspray? Den vil ihvertfall rense slimhinnene.

Gjest Gjest wondergirl
Skrevet

Jeg vil bare anbefale å prøve akupunktur - jeg fikk løst opp i en potte tett nese og har ikke vært plaget av pollensesongen ennå (tok behandlinger i vår).

Gjest Gjest
Skrevet

Allerginesesprayen forhindrer at du blir tett. Vanlig nesespray er noe du bruker når tettheten allerede har oppstått. Det er jo mye bedre å slippe å bli tett i det hele tatt enn å først bli tett og så bruke en nesespray som er skadelig å bruke i mer enn ti dager.

Livostin har også øyedråper som har hjulpet meg veldig ihvertfall.

Skrevet

Jeg sliter selv med heftig gress allergi. Så lenge jeg kan huske har jeg ikke kunnet være ute om sommerene.

Har siden jeg var liten fått zyrtec/ceterizin, livostin øyedråper og nesespray, noe som ikke har virket.

Prøvde en sommer kortisonsprøyten, den hjalp heller ikke.

Iår fikk jeg Aerius, ikke på blåresept vel og merke. Må betale hele summen selv, og vil ikke få noe refundert.

Men, aerius har mye bedre virkning på meg. Nysing og snått (snørr) kan jeg takle, det er alltid øynene som er verst synes jeg. Øynene klør og svir enda, jeg synes ikke disse øyedråpene virker, men alt i alt klarer jeg å være ute nå og til og med faktisk klart å få litt farge på kroppen.

Aerius anbefales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...