Gjest Gjest_Pasta_* Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Hei alle sammen! Hvilke jobber kan man få etter å ha tatt en bachelor/mastergrad i samfunnsøkonomi? Har, du eller noe du kjenner, studert dette? Hvilken jobb ble det etterpå?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Jeg vet om flere med samfunnsøkonomi og/eller sosialøkonomi som har fått jobber innen business (ulike bransjer...), SSB, departement og større private selskaper her i Norge.
Gjest Barelillemeg Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 Med master i samfunnsøkonomi kan du få jobb i Norges Bank, blant annet! Trainee-opplegget deres virker kjempespennende :D
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 jeg har søkt master i samfunnsøkonomi, men er veldig usikker. redd for at det skal være for mye politikk. mange sier også at faget er veldig tørt. pluss at det er mye matte. det jeg har tenkt er at det må jo være mer spennende enn vanlig økonomi. har forstått det sånn at man lærer mer om sammenhengene i samfunnet, fordeling av ressurser o.l. noen som kan hjelpe. ikke meningen å kuppe tråden ts.
Gjest Barelillemeg Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Jeg synes samfunnsøkonomi er kjempegøy Nå har ikke jeg hatt det på universitetet, bare på videregående, og der er det ikke så mye matte. Det er så utrolig mye mer man skjønner i samfunnet, alt fra veiprising til CO2-kvoter til hvorfor økning av offentlige utgifter er mer effektivt enn skattelette i Norge i finanskrisa På integrert/femårig master bruker de tre år på masteren, visstnok, og da trenger man matematikk R1, mens det til bachelor+2-årig master anbefales matematikk 2T. For noen blir det kanskje litt mye matte, men jeg kjenner folk som hater matte som likevel skal ta samfunnsøkonomi Møtte i tillegg to som var trainee-er i Norges Bank, som får være på forskjellige avdelinger innad i banken i to år. Én hadde femårig samfunnsøkonomimaster, mens den andre hadde bachelor fra et beslektet studium, og så toårig samfunnsøkonomimaster. De har mye å gjøre, og masse kurs og seminarer osv, men de sa de hadde bedre mulighet til å sette seg inn i ting enn man har i profittfokuserte bedrifter. http://www.uio.no/studier/program/samfokon...muligheter.html -> her er UiOs side om jobbmuligheter når man tar samfunnsøkonomimaster
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 Hvor mye matematikk er det i samfunnsøkonomi-studiet? På UiO ser det ikke ut som de har matematikk i det hele tatt, og på NTNU har de bare et enkelt brukerkurs med enkel derivering og integrering. Stusser litt over at folk sier det er mye matematikk i økonomistudier (bortsett fra finans selvfølgelig).
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Hvor mye matematikk er det i samfunnsøkonomi-studiet? På UiO ser det ikke ut som de har matematikk i det hele tatt, og på NTNU har de bare et enkelt brukerkurs med enkel derivering og integrering. Stusser litt over at folk sier det er mye matematikk i økonomistudier (bortsett fra finans selvfølgelig). hvis du går inn på uio sine sider og sjekker gamle eksamensoppgaver vil du fort oppdage at det er matematiske formler i de fleste av oppgavene.
Gjest Coarvi Skrevet 5. juli 2009 #8 Skrevet 5. juli 2009 Hvor mye matematikk er det i samfunnsøkonomi-studiet? Mye. En god del mer enn på f.eks øk.adm/siviløkonom. Har ikke studert samf.økonomi selv (skulle gjerne gjort det, blir øk.adm. i stedet), men sett i bøkene til noen som studerer det, og det er mye matte. Det er forøvrig mange som påstår at samfunnsøkonomer er de virkelige økonomene, og skal du sammenligne økonomistudier i utlandet med norske økonomistudier vil nok samf.øk. ligge nærmere enn øk.adm (som egentlig er businesstudier).
*melis* Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 Det er forøvrig mange som påstår at samfunnsøkonomer er de virkelige økonomene, og skal du sammenligne økonomistudier i utlandet med norske økonomistudier vil nok samf.øk. ligge nærmere enn øk.adm (som egentlig er businesstudier). Dette er i stor grad riktig. På øk.adm. har man mange fag som ikke har noe direkte med økonomi å gjøre, men som går mer på ledelse, derav også betegnelsen økonomi og administrasjon. På samfunnsøkonomi, derimot, har man bare økonomifag, altså fag som innebærer tall og matte. Selv om det ikke går eksplisitt frem av navnet/bekskrivelsen på faget, så inneholder alle fag på samfunnsøkonomistudiet tall og matte, i større eller mindre grad. Selv i et fag som makroøkonomi, som handler om politikk og de store sammenhengene er det en fordel å kunne matte, da det stadig dukker opp matematiske formler i pensum, som blir brukt til å forstå modellene. Jeg vil helt klart si at man bør ha en viss forståelse/interesse av matte for å vurdere en master i samfunnsøkonomi.
*melis* Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 Når det gjelder mulige arbeidsgivere for samfunnsøkonomer, så er noen flere eksempler på det konkurransetilsynet, banker, staten (statsministeren er feks. samfunnsøkonom) i tillegg til at man kan jobbe med klimaproblematikk og bistand/utvikling. Men jeg vil absolutt anbefale en master. Med kun bachelor kan man ikke kalle seg samfunnsøkom.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Når det gjelder mulige arbeidsgivere for samfunnsøkonomer, så er noen flere eksempler på det konkurransetilsynet, banker, staten (statsministeren er feks. samfunnsøkonom) i tillegg til at man kan jobbe med klimaproblematikk og bistand/utvikling. Men jeg vil absolutt anbefale en master. Med kun bachelor kan man ikke kalle seg samfunnsøkom. det hørtes bra ut, er bare redd for at det skal blir for mye matte og grafer å sånn, hehe... noen som vet hva sånn ca lønnen ligger på.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #12 Skrevet 6. juli 2009 Du kan sikkert også få jobb i en juridisk avdeling i et eller annet offentlig kontor.
Gjest Cynthia Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Du kan sikkert også få jobb i en juridisk avdeling i et eller annet offentlig kontor. Jeg skal bygge på med dette som et tillegg til en bachelor i journalistikk. Noen som vet om man kan ende opp som informasjonssjef, medierådgiver e.l. med denne type bakgrunn?
straamann Skrevet 6. desember 2017 #14 Skrevet 6. desember 2017 Er det helt umulig å få seg jobb med kun bachelor i samfunnsøkonomi?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #15 Skrevet 6. desember 2017 20 minutter siden, straamann skrev: Er det helt umulig å få seg jobb med kun bachelor i samfunnsøkonomi? Relevant jobb, ja delvis. Jobb generelt, nei. Studerer samfunnsøkonomi selv (skal ta fem år), og noen av de jeg kjenner som valgte å slutte etter bacheloren har fått jobb som saksbehandler i NAV, regnskapsmedarbeider i bank, kundekonsulent i bank osv. Det er også en medstudent som har fulltidsjobb som medarbeider i et privat konsulentfirma. Men han vil aldri få jobbe som en samfunnsøkonom, fungerer mer som en assistent for de andre. Alle tjener mellom 300-400.000 brutto. Jeg syntes masteren høres forferdelig tung ut, ihvertfall første semester. Men jeg er sikker på at både karriere- og lønnsmulighetene er bedre, så derfor velger jeg å ta master også. Dessuten føler jeg meg ikke ferdig utlært etter kun tre år😊 Studerer du samfunnsøkonomi? Anonymkode: ccb95...d59
straamann Skrevet 7. desember 2017 #16 Skrevet 7. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Relevant jobb, ja delvis. Jobb generelt, nei. Studerer samfunnsøkonomi selv (skal ta fem år), og noen av de jeg kjenner som valgte å slutte etter bacheloren har fått jobb som saksbehandler i NAV, regnskapsmedarbeider i bank, kundekonsulent i bank osv. Det er også en medstudent som har fulltidsjobb som medarbeider i et privat konsulentfirma. Men han vil aldri få jobbe som en samfunnsøkonom, fungerer mer som en assistent for de andre. Alle tjener mellom 300-400.000 brutto. Jeg syntes masteren høres forferdelig tung ut, ihvertfall første semester. Men jeg er sikker på at både karriere- og lønnsmulighetene er bedre, så derfor velger jeg å ta master også. Dessuten føler jeg meg ikke ferdig utlært etter kun tre år😊 Studerer du samfunnsøkonomi? Anonymkode: ccb95...d59 Nei, jeg studerer ikke nå, skal begynne til neste høst. Økonomi-retning er det som interesserer meg mest. Men jeg er usikkker på om jeg heller burde bli ingeniør eller noe, fordi jeg stadig hører at mange advarer mot at det er vanskelig å få jobb innen økonomi. Har selv 3 venner som 5 år etter bachelorgrad ikke er i relevant jobb. Mange, som deg, tar mastergrad, og det virker nesten som et krav om man skal ha sjansje på sikt. Jeg vurderer enten økonomi adm, og velge spesialisering senere. Eller samfunnsøkonomi. Synes samfunnsøkonomi virker mest interessant, på den annen siden er kanskje øk-adm mer fleksibelt.
Lovealii Skrevet 7. desember 2017 #17 Skrevet 7. desember 2017 1 time siden, straamann skrev: Nei, jeg studerer ikke nå, skal begynne til neste høst. Økonomi-retning er det som interesserer meg mest. Men jeg er usikkker på om jeg heller burde bli ingeniør eller noe, fordi jeg stadig hører at mange advarer mot at det er vanskelig å få jobb innen økonomi. Har selv 3 venner som 5 år etter bachelorgrad ikke er i relevant jobb. Mange, som deg, tar mastergrad, og det virker nesten som et krav om man skal ha sjansje på sikt. Jeg vurderer enten økonomi adm, og velge spesialisering senere. Eller samfunnsøkonomi. Synes samfunnsøkonomi virker mest interessant, på den annen siden er kanskje øk-adm mer fleksibelt. Jeg anbefaler deg å ta samfunnsøkonomi enn økonomi og administrasjon. Jeg tar en master i økonomi og administrasjon og for å være ærlig så er det virkelig ikke verdt det. Jeg har venner som har tatt en master i samf.økonomi og jobber nå i departementer, banker og andre store jobber. Arbeidsoppgavene deres virker kjempe spennende. Markedet er mettet for folk med økonomi utdannelse og det er dårlige jobbutsikter for oss. Det som ettertraktes nå er folk med spisskompetanse, IT og teknologi-utdannelser og andre utdanninger hvor folk spesialiserer seg innenfor et felt. Har du innsatsvilje nok, anbefaler jeg heller samfunnsøkonomi eller teknologiledelse. 1
straamann Skrevet 7. desember 2017 #18 Skrevet 7. desember 2017 18 minutter siden, Lovealii skrev: Jeg anbefaler deg å ta samfunnsøkonomi enn økonomi og administrasjon. Jeg tar en master i økonomi og administrasjon og for å være ærlig så er det virkelig ikke verdt det. Jeg har venner som har tatt en master i samf.økonomi og jobber nå i departementer, banker og andre store jobber. Arbeidsoppgavene deres virker kjempe spennende. Markedet er mettet for folk med økonomi utdannelse og det er dårlige jobbutsikter for oss. Det som ettertraktes nå er folk med spisskompetanse, IT og teknologi-utdannelser og andre utdanninger hvor folk spesialiserer seg innenfor et felt. Har du innsatsvilje nok, anbefaler jeg heller samfunnsøkonomi eller teknologiledelse. Takk for tips. Er det sånn at dersom man tar en master i samfunnsøkonomi, må man også regne med å måtte ta jobber som er krevende? For meg er det viktigst å ha en stabil jobb med ok lønn, jeg er ikke ute etter en karriere eller lederrolle. Snarere tvert i mot. Spørsmålet er om man må ta master for i det hele tatt få en vanlig jobb? Eller kan man da bli overkvalifisert for jobber som er 8-16? Vennene mine med bachelor i øk.adm får bare korte vikariater, samtidig har jeg venner med master som er overkvalifisert til en del stillinger samtidig som det er stor konkurranse om jobbene som krever master også. Når jeg søker på ledige stillinger nå, er det veldig få på landsbasis som etterlyser samfunnsøkonomer. Det er noen stillinger i Oslo bare. Jeg vet at jeg kan ta en bachelor i samfunnsøkonomi, problemet er at jeg er litt voksen og har en studiegjeld fra før. Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å ta master. Med mindre det er stor mulighet for å få relevant deltidsjobb som masterstudent?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #19 Skrevet 7. desember 2017 47 minutter siden, straamann skrev: Takk for tips. Er det sånn at dersom man tar en master i samfunnsøkonomi, må man også regne med å måtte ta jobber som er krevende? For meg er det viktigst å ha en stabil jobb med ok lønn, jeg er ikke ute etter en karriere eller lederrolle. Snarere tvert i mot. Spørsmålet er om man må ta master for i det hele tatt få en vanlig jobb? Eller kan man da bli overkvalifisert for jobber som er 8-16? Vennene mine med bachelor i øk.adm får bare korte vikariater, samtidig har jeg venner med master som er overkvalifisert til en del stillinger samtidig som det er stor konkurranse om jobbene som krever master også. Når jeg søker på ledige stillinger nå, er det veldig få på landsbasis som etterlyser samfunnsøkonomer. Det er noen stillinger i Oslo bare. Jeg vet at jeg kan ta en bachelor i samfunnsøkonomi, problemet er at jeg er litt voksen og har en studiegjeld fra før. Jeg har i utgangspunktet ikke råd til å ta master. Med mindre det er stor mulighet for å få relevant deltidsjobb som masterstudent? Jeg tror at endel jobber er krevende. Selv har jeg hatt noe matte i hvert eneste fag siden jeg startet (untatt exphil). Fikk 2 i matte på videregående, så hadde ikke det beste grunnlaget (fikk C i matte på bacheloren). Var også redd for at alle relevante jobber inneholder mye matematikk, men det stemmer ikke helt. Man må nok regne med mye statistikk, med man bruker ofte programmer som R-studio, STATA osv. Jeg har vært på flere karrieremesser for samfunnsøkonomer, og når jeg snakker med de som er ferdigutdannet, så jobber mange med analyse der de bruker matematikken som et verktøy. Man MÅ nok ikke ta en master. Selv ble jeg tilbudt jobb som førstekonsulent i politidistriktet der jeg studerer. Men det var ingen relevant jobb (ref. det jeg skrev i innlegget til deg i går). Arbeidsoppgavene var nok mer relevant for en som har studert økad istedenfor. Hvis ikke kan man jo supplere samfunnsøkonomi med annen samfunnsvitenskap! Når det gjelder ledige stillinger, så er det mye som ikke/aldri blir lyst ut. Særlig mange konsulentfirmaer tar i mot åpne søknader, og trenger derfor ikke å lyse ut stillinger, da de alltid har tilgang på søkere. Offentlig stillinger må vel lyses ut (så vidt jeg vet...). Mange søker jo sommerjobb et sted under utdannelsen, og får kanskje tilbud om fast stilling etterpå Jeg studerer med en mann som er 45 år, så alder er virkelig ingen hinder. Hvis du kun skal ta bachelor, bør du få gode karakterer (gjennomsnittet er C på bacheloren), slik at du skiller deg markant ut. Jeg tror dog det er vanskeligere å jobbe seg oppover i systemet i dag, enn det var tidligere pga at det er så mange som tar både master og doktorgrad. Anonymkode: ccb95...d59 1
straamann Skrevet 7. desember 2017 #20 Skrevet 7. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at endel jobber er krevende. Selv har jeg hatt noe matte i hvert eneste fag siden jeg startet (untatt exphil). Fikk 2 i matte på videregående, så hadde ikke det beste grunnlaget (fikk C i matte på bacheloren). Var også redd for at alle relevante jobber inneholder mye matematikk, men det stemmer ikke helt. Man må nok regne med mye statistikk, med man bruker ofte programmer som R-studio, STATA osv. Jeg har vært på flere karrieremesser for samfunnsøkonomer, og når jeg snakker med de som er ferdigutdannet, så jobber mange med analyse der de bruker matematikken som et verktøy. Man MÅ nok ikke ta en master. Selv ble jeg tilbudt jobb som førstekonsulent i politidistriktet der jeg studerer. Men det var ingen relevant jobb (ref. det jeg skrev i innlegget til deg i går). Arbeidsoppgavene var nok mer relevant for en som har studert økad istedenfor. Hvis ikke kan man jo supplere samfunnsøkonomi med annen samfunnsvitenskap! Når det gjelder ledige stillinger, så er det mye som ikke/aldri blir lyst ut. Særlig mange konsulentfirmaer tar i mot åpne søknader, og trenger derfor ikke å lyse ut stillinger, da de alltid har tilgang på søkere. Offentlig stillinger må vel lyses ut (så vidt jeg vet...). Mange søker jo sommerjobb et sted under utdannelsen, og får kanskje tilbud om fast stilling etterpå Jeg studerer med en mann som er 45 år, så alder er virkelig ingen hinder. Hvis du kun skal ta bachelor, bør du få gode karakterer (gjennomsnittet er C på bacheloren), slik at du skiller deg markant ut. Jeg tror dog det er vanskeligere å jobbe seg oppover i systemet i dag, enn det var tidligere pga at det er så mange som tar både master og doktorgrad. Anonymkode: ccb95...d59 Det med at det er vanskelig å jobbe seg oppover uten formell kompetanse gjelder vel de fleste yrker etterhvert. Frustrerende når man helst har lyst å begynne å jobbe med det samme. Jeg vegrer meg ikke så mye for matte, det er jeg sterk i. Tenkte mer i forhold til arbeidspress etc - lange dager, mye overtid, ansvar og karrierejag. Har samfunnsøkonomer hektiske dager med mye jag, eller er det mer forutsigbare forhold med lite overtid? Høres forresten fristende ut med sommerjobb som er litt relatert til studiet.. Hva tror du gir best jobbmuligheter av en bachelor i samf-øk og adm-øk, dersom relevant jobb ikke er det vitkigste? Jeg tenker i forhold til å vlege det sikreste dersom jeg ikke skulle greie å fullføre en master.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå