tingeling Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Min treåring er som regel veldig grei å legge og trenger å sovne til normal tid (19-20) for å ikke bli overtrøtt og grinete. Men nabobarna i samme alder har andre regler i sommerferien og herjer vilt utenfor. Kan jo ikke akkurat be dem om å være stille, men skal innrømme at jeg har god lyst. Hvordan gjør andre det?
Gjest imli Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Skjønner problemet - vi har det slik her også. Som regel klarer ungen å sove fint for det, men vår er jo en del yngre enn deres (15 mnd) og skjønner jo ikke så mye av at de andre ungene er ute og leker mens han må sove, slik jeg regner med at kanskje er en del av problemet hos dere? Kanskje det går an å få til en annen lyd inne på soverommet? Her har vi på vifte, tror den lyden virker søvndyssende, er liksom en sånn jevn dur. Har for øvrig aldri skjønt meg på dem som gidder å ha ungene oppe til langt på kveld i feriene jeg... Grinete, trøtte unger dagen etter og null voksentid på kvelden...
Gjest Eurodice Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Min treåring er som regel veldig grei å legge og trenger å sovne til normal tid (19-20) for å ikke bli overtrøtt og grinete. Men nabobarna i samme alder har andre regler i sommerferien og herjer vilt utenfor. Kan jo ikke akkurat be dem om å være stille, men skal innrømme at jeg har god lyst. Hvordan gjør andre det? Du skriver ikke noe om hvordan du bor. Hvis du bor i enebolig/villa og nabobarna er inne på din eiendom, er du i din fulle rett til å si at de må gå. Har du mulighet til å la treåringen din sovne på et annet rom hvor ikke bråket høres så godt og bære ham/henne inn på eget rom lenger utpå kvelden?
tingeling Skrevet 3. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. juli 2009 Du skriver ikke noe om hvordan du bor. Hvis du bor i enebolig/villa og nabobarna er inne på din eiendom, er du i din fulle rett til å si at de må gå. Har du mulighet til å la treåringen din sovne på et annet rom hvor ikke bråket høres så godt og bære ham/henne inn på eget rom lenger utpå kvelden? Bor i rekkehus. Har ørliten hage og nabobarna leker på plassen utenfor, altså helt legitimt. (nå har de endelig gitt seg). Skjønner egentlig at jeg bare må leve med det på en måte, men de vekker til og med babyen. Alle soverom er på samme side av huset. Har heller ikke bodd her så lenge så jeg kjenner de ikke nok til å kunne si ifra uten at det blir feil ... sukk...
Furstina Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Jag har accepterat att jag ÄR "världens elakaste mamma" som tvingar in mina barn att sova när jag hör grannarnas barn leka ute. De får enligt egen utsago (och det verkar stämma utifrån vad jag kan se) vara uppe hur länge de vill på helger och på sommaren. Sonen som är äldst har jag kunnat prata med och säg att VI har andra regler och att JAG bestämmer när han ska sova, sen försöker jag fokusera på morgondagen. Vi pratar lite om det kul som skett i dag och vad vi ska göra i morgon. Skulle grannbarnen låta allt för mycket framåt niotiden skulle jag be dem vara lite tystare för Xxxx ska sova nu. Men jag vet att vår morgondag fungerar bättre om de kommer i säng ungefär i samma tid, då orkar de med att leka i morgon och jag slipper trötta sura barn.
LindaL Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Når det regnet og tordnet som værst her i kveld så lukket vi bare vinduet til lillemann sovnet.Det ble vamt noen minutter,men nå sover han og vinduet er oppe igjen. Vet det er forskjell på lekende barn og regnvær.,men jeg hadde nok kanskje sagt fra hvis det ble for ille. Lykke til
Gjest gjestdeluxe Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Fortell barnet at om det legger seg til å sove, så vil kroppen få det bra. Det er ikke alle som vet om dette, så de glemmer å gå og legge seg. Men det er ikke bra for de. Så får du mannen din til å synge, fortelle et eventyr og få det i søvn.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 Har for øvrig aldri skjønt meg på dem som gidder å ha ungene oppe til langt på kveld i feriene jeg... Grinete, trøtte unger dagen etter og null voksentid på kvelden... Vi holder våre barn lenger oppe i feriene. Barna er over 3 år, og da går det helt greit å snu døgnet litt. Alle andre dager er hektiske, og vi får ikke tid til så mye kos etc. etter jobb. I feriene koser vi oss sammen. Vi voksne er også lenger oppe, så egentlig betyr det ikke at vi får mindre voskentid heller. Barna sover lengre - vi kan sove lengre. Helt herlig!!! Men vil også si at jeg selvsagt forstår problemet til TS. Vi har først startet å snu rytmen litt nå, og inntil nå så har vi også irritert oss over barn som er sent oppe. Våre egne barn får ikke lov å løpe ute og bråke når det er sent og vi vet andre skal sove. På hytta kan barna være ute, men hjemme så holder vi oss heller inne og i egen hage. Sommer er sommer - og det er jo ikke så mye man kan gjøre med det egentlig....
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #9 Skrevet 4. juli 2009 Har for øvrig aldri skjønt meg på dem som gidder å ha ungene oppe til langt på kveld i feriene jeg... Grinete, trøtte unger dagen etter og null voksentid på kvelden... Voksentiden kan man ta vare på resten av året. Sommeren er til for barna og kun de. Da koser vi oss sammen på en måte vi aldri kan gjøre når skolehverdagen er tilbake. Dessuten er det sparsommelig med voksentid jo eldre ungene blir uansett. Ikke har vi noe problem med trøtte og grinete unger heller. Her er det store smil og klargjøring til dagens strandtur som gjelder.
Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 4. juli 2009 #10 Skrevet 4. juli 2009 Skjønner problemet - vi har det slik her også. Som regel klarer ungen å sove fint for det, men vår er jo en del yngre enn deres (15 mnd) og skjønner jo ikke så mye av at de andre ungene er ute og leker mens han må sove, slik jeg regner med at kanskje er en del av problemet hos dere? Kanskje det går an å få til en annen lyd inne på soverommet? Her har vi på vifte, tror den lyden virker søvndyssende, er liksom en sånn jevn dur. Har for øvrig aldri skjønt meg på dem som gidder å ha ungene oppe til langt på kveld i feriene jeg... Grinete, trøtte unger dagen etter og null voksentid på kvelden... Ungene mine fikk alltid være lenger oppe i feriene - var aldri problem med sutrete unger dagen etter. Men så prøvde jeg alltid å gjøre ferien til ungene så kjekk og lang som mulig. Mannen og jeg spredte feriene våre slik at vi var lengst mulig hjemme med ungene - hadde ofte bare 2 uker sammen, mens resten overlappet hverandre. Så hadde vi ungene hos besteforeldre og/eller venner deler av ferien slik at ungene har aldri måttet gå i barnehage og SFO midt på sommeren. Voksentid? Hjelpe meg - har man barn så kan man ikke kaste dem i seng fordi mor og far skal ha voksentid sammen. Ungene legger seg når det er tid for å legge seg og slik at de ikke blir trøtte dagen etterpå - ikke fordi mor og far må ha tid alene.
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 4. juli 2009 #11 Skrevet 4. juli 2009 Skjønner også problemet, men dette er vel noe du må leve med. Man kan ikke forlange at det er stille ved 19-20 tiden når man bor tett sammen. Mine er en del eldre, og er oppe til bade elleve og tolv om kvelden. De får beskjed om å dempe seg når klokka har passert 23. Nettopp fordi jeg vet at det er små barn i nabolalget. Men vi har egen hage, og mange nabobarn som ofte er på besøk. Men at de skal være stille så tidlig som 8 er nok ganske uaktuelt. Men vi prøver å ta hensyn ved at barna leker på den siden av huset som ikke er nærmest naboen. Men har vært der selv, og vet at det er slitsom å få barna til å sove når andre har det moro.
Furstina Skrevet 4. juli 2009 #12 Skrevet 4. juli 2009 Att få barnen i säng tidigt behöver inte betyda att jag får mindre tid med dem eller mer med mannen. Det är bara så att vi har tid på morgonen i stället för sent på kvällen/natten. I morse gick vi upp sent och vi åt frukost riktigt sent enligt våra tider, ca kvart över åtta. Klockan 9 hade de fått se på TV en stund, ätit frukost och var i ordninggjorda för en hel dags lek. När vi gick ut vid niotiden kom grannbarnen också ut, men de blev inropade för frukost vid kvart i tio-tio... vi har olika tider helt enkelt. Vi åt lunch vid 12 och det blir middag vid 17:30 ca. Ungefär som vanliga dagar. Grannarna har andra tider, det är inget konstigt med det tycker jag. De äter väl middag vid 19 på helger. Andra tider helt enkelt. Om våra barn gått upp före 7 orkar de inte vara vakna så länge, somnar de tidigt vaknar de tidigt. Somnar de sent vaknar de bara lite senare men är trötta och inte utsövda. Men bara för att jag har barn som ska i säng mellan 20 och 20:30 betyder det inte att hela kvarteret måste vara tyst då. Jag säger dock till om det är högljutt poolparty i huset brevid när klockan närmar sig midnatt. Sonen anklagar mig dock för att vara "världens dummaste/elakaste bajs-mamma" som inte låter honom: - se på fotbollsmatcher efter kl 21 - äta glass varje dag - vara vaken lika länge som Grannen - ligga och läsa med lampan tänd kl 22 (DET har hänt att vi hittat honom läsandes vid den tiden...) låt så vara. Ibland är jag "dum" och "elak" när han inte får som han vill, det är en del i att vara förälder.
Gjest imli Skrevet 4. juli 2009 #13 Skrevet 4. juli 2009 Ja, jeg hiver ungen i seng for å få mest mulig voksentid merkelig hvordan folk må vri og vrenge på andres innlegg... Nei, det er faktisk sånn at de fleste unger sover bedre når de legger seg tidlig, og de fungerer bedre neste dag. Voksentida er jo en bonus. Legger man ungene seinere for å få dem til å sove lenger, kan man få seg noen ubehagelige overraskelser. Slett ikke alltid de sover lenger om morgenen selv om de legger seg senere! Og at ferien er for barna? Tja, den er da like mye for de voksne. Bruk mer tid med barna i hverdagen også, ikke bare i ferien, så kanskje alt blir litt lettere, og man trenger ikke døyve dårlig samvittighet med å la ungene gjøre som de vil i feriene.
tingeling Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. juli 2009 TS her. Hos oss fungerer det slik at 3,5-åringen gjerne vil legge seg kl 19. Da er han trøtt. Men så blir det gråt og klaging når andre bråker så han ikke klarer å sove. Vi har prøvd å la han være oppe lenger, resultatet er at han våkner like grytidlig, men blir trøtt og sur et par timer senere. (skal innrømme at jeg godtet meg litt i går kveld når klokken ble ni og de barna som hadde fått være oppe var i full krangel med trøtte foreldre utenfor. Her er leggingen som regel en skikkelig kosestund. Karin Naphaug - søvneksperten- er forresten ganske tydlig på hva hun mener .
Gjest Gjest_Trulte_* Skrevet 4. juli 2009 #15 Skrevet 4. juli 2009 Ja, jeg hiver ungen i seng for å få mest mulig voksentid merkelig hvordan folk må vri og vrenge på andres innlegg... Nei, det er faktisk sånn at de fleste unger sover bedre når de legger seg tidlig, og de fungerer bedre neste dag. Voksentida er jo en bonus. Legger man ungene seinere for å få dem til å sove lenger, kan man få seg noen ubehagelige overraskelser. Slett ikke alltid de sover lenger om morgenen selv om de legger seg senere! Og at ferien er for barna? Tja, den er da like mye for de voksne. Bruk mer tid med barna i hverdagen også, ikke bare i ferien, så kanskje alt blir litt lettere, og man trenger ikke døyve dårlig samvittighet med å la ungene gjøre som de vil i feriene. Det var da du selv som begynte snakket om voksentid - ingen andre. Du sa at du ikke forstod at foreldre ville ha unger oppe sent på sommeren for da blir ungene sure dagen etter og de voksne får null voksentid. Vinteren i Norge er lang og mørk - sommermånedene er meget korte. Jeg for min del synes det er deilig å nyte sommerkveldene - også sammen med ungene mine. Fra de var babyer så vennet vi dem til reising, besøk og hytteturer - hvilket automatisk medfører lange late dager og kvelder. Søvneksperter mener faktisk også at folk flest har behov for mindre søvn om sommeren - og at foreldre må ta seg tid til å nyte sommerkveldene sammen med barna sine.
Gjest Fru Fru Skrevet 4. juli 2009 #16 Skrevet 4. juli 2009 Vinteren i Norge er lang og mørk - sommermånedene er meget korte. Jeg for min del synes det er deilig å nyte sommerkveldene - også sammen med ungene mine. Fra de var babyer så vennet vi dem til reising, besøk og hytteturer - hvilket automatisk medfører lange late dager og kvelder. Søvneksperter mener faktisk også at folk flest har behov for mindre søvn om sommeren - og at foreldre må ta seg tid til å nyte sommerkveldene sammen med barna sine. Flott at du slapp unna det, og at du kan nyte sene sommerkvelder med barna, men noen unger må faktisk sove for å ha det bra dagen etterpå. Dette gjelder mine også, og jeg er ganske lei av å få høre at jeg skal la de være oppe og at jeg er en kjiping som ikke lar de være oppe lengre, når det eneste det fører til er at vi ikke får nytt verken sommerdager eller sommerkvelder. Det har ingenting med voksentid å gjøre, det handler utelukket om mine barns velvære. Hytteturer, besøk og reising har ingenting med saken å gjøre, dette har mine barn også vært vant med fra de var babyer.
Blekemiddel Skrevet 4. juli 2009 #17 Skrevet 4. juli 2009 Barn er forskjellige! Noen barn må legge seg til nøyaktig samme tid hver kveld, mens andre barn sover tilsvarende lenger om de legger seg senere. Jeg har en sønn av siste typen. Til vanlig legger han seg i 19-19.30, men en gang i ny og ne er det hyggelig å nyte sommerkvelden sammen og legge han senere. Man må bare finne ut hva som passer for barnet.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #18 Skrevet 4. juli 2009 Ja, jeg hiver ungen i seng for å få mest mulig voksentid merkelig hvordan folk må vri og vrenge på andres innlegg... [...] Bruk mer tid med barna i hverdagen også, ikke bare i ferien, så kanskje alt blir litt lettere, og man trenger ikke døyve dårlig samvittighet med å la ungene gjøre som de vil i feriene. Og du synes ikke det er å vrenge på andres innlegg å nærmest beskylde foreldre som legger barna sent i feriene for å være fraværende i hverdagen? Forøvrig har jeg aldri skjønt meg på dem som gidder stå opp 5-6, hverken i hverdagen og spesielt ikke i ferien, bare fordi man absolutt skal ha voksentid.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #19 Skrevet 4. juli 2009 Ja, jeg hiver ungen i seng for å få mest mulig voksentid merkelig hvordan folk må vri og vrenge på andres innlegg... Nei, det er faktisk sånn at de fleste unger sover bedre når de legger seg tidlig, og de fungerer bedre neste dag. Voksentida er jo en bonus. Legger man ungene seinere for å få dem til å sove lenger, kan man få seg noen ubehagelige overraskelser. Slett ikke alltid de sover lenger om morgenen selv om de legger seg senere! Og at ferien er for barna? Tja, den er da like mye for de voksne. Bruk mer tid med barna i hverdagen også, ikke bare i ferien, så kanskje alt blir litt lettere, og man trenger ikke døyve dårlig samvittighet med å la ungene gjøre som de vil i feriene. Ha ha snakk om å skyte seg selv i foten. Den første til å dra frem voksentid var jo du. Bruker faktisk masse tid sammen med ungene mine til hverdags også jeg, men på ett helt annet grunnlag enn vi kan gjøre i ferien. I ukedagene har man begrensninger med skole, skolearbeid, fritidsaktiviteter og venner. Er en såpass god mor at slike latterlige utsagn om dårlig sammvittighet ikke biter på meg gitt. Ungene mine gjør ikke som de selv vil hverken i hverdagen eller i ferien. Man praktiserer overhode ikke fri barneoppdragelse bare fordi man ikke følger din oppskrift. At jeg velger å ha mine barn som fokus i stedenfor voksentid, er ett valg JEG har tatt, og det trenger jeg ikke å stå til rette for hverken for deg eller noen andre. Men skrik ut om voksentid du, men du kan ikke klandre noen andre for hva du sa og heller ikke at alle er enige med deg.
Serene Skrevet 4. juli 2009 #20 Skrevet 4. juli 2009 Mine er er 7 og 5 år, og på fine dager der de er i fin lek med andre unger, har klokken blitt så mye som 9 før jeg har hentet dem inn. Mine er, som en nabo bemerket; "aktive barn", kremt, så de kan nok bli litt høylytte innimellom. Jeg har gitt anføringer om støynivå etter 7, siden jeg og sikkert mange andre legger bebissene sine da. Men de glemmer seg bort. Jeg har ikke alltid anledning til å slippe ut for å løpe ut og be de om å dempe seg (men har gjort det flere ganger), og regner på en måte med at folk sier ifra til de selv hvis de sjenerer. Jeg husker da jeg som liten lekte på slike sommerkvelder rundt om i borretslaget der vi bodde. Vi støyet vi også, og en mamma i en av husene kom ut til oss og forklarte at babyen ikke fikk til å sove når vi ropte sånn. Og det virket det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå