Gå til innhold

Forandre bordplassering?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har lest med interesse de trådene som har vært om bordplassering, og da spesielt de om splitting av par. Det jeg lurer på i den forbindelse er, hvordan ville dere reagert om noen av gjestene hadde byttet plasser og dermed brutt den bordplasseringen dere har valgt? Som da eksempelvis en kone som vil sitte sammen med mannen og avtalte med en annen å bytte? Ville det gjort noe for dere? Kan egentlig ikke skjønne at bordplasseringen kan ha så mye å si for brudeparet. Ja egentlig skjønner jeg ikke helt at man ikke bare kan la folk sitte der de vil under selskapet.

Skrevet

Jeg ville ha tolket det som totalt mangel på alminnelig folkeskikk.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville ha tolket det som totalt mangel på alminnelig folkeskikk.

Hva hvis noen litt forsiktig hvisket deg i øret at samboeren min har litt sosial angst, og vil helst sitte med meg. Ville du sagt ikke talom!! Må virkelig folk oppgi hvilke grunner de evt har til at de ønsker å flytte seg?

Skrevet
Hva hvis noen litt forsiktig hvisket deg i øret at samboeren min har litt sosial angst, og vil helst sitte med meg. Ville du sagt ikke talom!! Må virkelig folk oppgi hvilke grunner de evt har til at de ønsker å flytte seg?

Jeg ville selvsagt ikke sagt nei, siden jeg er en høflig person. Dersom noen har spesielle grunner til å måtte sitte med samboeren sin ville jeg regnet med at de like fullt hadde såpass med folkeskikk at de tipset vertskapet om det på forhånd slik at bordplasseringen kunne planlegges ut fra dette.

Gjest Miley
Skrevet

Jeg ville ikke brydd meg så lenge de gjorde det veldig diskre.

Gjest Gjest
Skrevet

Men jeg gjentar spørsmålet om hvorfor bordplassering er så viktig for vertskapet i første omgang? Greit å ha oversikt på de nærmeste og de som skal holde taler osv, men ellers kan det da ikke være så viktig for brudeparet om en fjern fetter sitter med sin kone eller med en ukjent? Mens for fetteren kan det ha litt mer å si for hvordan kvelden hans blir.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ville ha lagt veldig mye arbeid i en bordplassering i utgangspunktet, og ville nok reagert på at det ble foretatt bytte. Dersom de hadde oppgitt slike grunner som du sier i andre innlegg, hadde jeg selvsagt sagt at det var greit.

Gjest nextlife
Skrevet

Som vertskap ville jeg funnet det veldig spesielt, og antakeligvis svært irriterende.

Skrevet

Når man skal planlegge bordplassering i et stort selskap er det haugevis av hensyn man må ta. Ethvert oppegående vertskap sørger for at alle sitter med noen de er komfortable med. Dersom alle gjestene plutselig skal bytte fordi de så gjerne vil sitte med bestevenninnen eller tanten sin blir det kaos. Dessuten ikke spesielt hyggelig hvis vertskapet har planlagt slik at de som ikke kjenner mange i alle fall har en bekjent ved siden av seg når denne kjente velger å klumpe seg meg vennene sine i stedet.

Gjest Gjest
Skrevet
Når man skal planlegge bordplassering i et stort selskap er det haugevis av hensyn man må ta. Ethvert oppegående vertskap sørger for at alle sitter med noen de er komfortable med.

Så hvorfor ikke ha fri plassering da?

Skrevet
Men jeg gjentar spørsmålet om hvorfor bordplassering er så viktig for vertskapet i første omgang? Greit å ha oversikt på de nærmeste og de som skal holde taler osv, men ellers kan det da ikke være så viktig for brudeparet om en fjern fetter sitter med sin kone eller med en ukjent? Mens for fetteren kan det ha litt mer å si for hvordan kvelden hans blir.

Mens for fetterens borddame, som sannsynligvis er plassert sammen med fetteren fordi det er en hun kjenner eller har noe til felles med, kan det bli svært lite hyggelig å få en annen der i stedet. Viktigheten av bordplasseringen for vertskapet dreier seg om at alle skal ha det så hyggelig som mulig. Da hender det at man må kompromisse litt på fellesskapets vegne. At fetter Anton ikke får sitte med konen sin fordi venninne Anna er invitert uten å kjenne andre enn fetter Anton, for eksempel. Så kan kona til Anton bli plassert med kjekke fetter Petter som spiller tennis i likhet med henne og sånn går det opp. Selv om fetter Anton og kone Anton kanskje hadde hatt det hyggeligere sammen, så hadde ikke venninne Anna eller fetter Petter hatt det noe hyggelig, fordi de da hadde blitt sittende med henholdsvis sleske onkel Arne og gretne tante Olga.

For eksempel.

Skrevet

1) Kaos

2) Brudd på normer og skikk og bruk

3) Kjente og familie klumper seg sammen og de som ikke kjenner noen får det ræva.

Skrevet

På generelt grunnlag synes jeg det er en uting å bytte plass. Det være seg i bryllup, andre selskaper, fly og tog og kino og teater, hvis det ikke er spesielle grunner for det (barn, klaustrofobi, allergi, sosial fobi). Litt usikkerhet i situasjoner hvor man ikke har kjente rundt seg er naturlig og noe man bør kunne håndtere som voksen.

Grunnen til at jeg synes det er en uting? Fordi det setter den man spør om å få bytte i en kjip situasjon basert på egen egoisme. Den man spør om å få bytte er kanskje kjempefornøyd med plassen sin, men vet at han eller hun vil bli oppfattet som sær og kjip dersom vedkommende sier nei.

Gjest Gjest
Skrevet
Mens for fetterens borddame, som sannsynligvis er plassert sammen med fetteren fordi det er en hun kjenner eller har noe til felles med, kan det bli svært lite hyggelig å få en annen der i stedet.

Så hun kjenner fetteren, men fetteren kjenner ikke henne? Sært :ler:

Gjest Miley
Skrevet

Det skal vi ha. Vi er veldig få, så jeg regner med alle klarer å finne seg et sete selv. Hadde vi vært flere ville vi ha valgt bordkort.

Skrevet (endret)
Så hun kjenner fetteren, men fetteren kjenner ikke henne? Sært :ler:

Hvor fikk du det fra? Selvfølgelig kjenner fetteren henne, de var jo naboer da de var i tenårene. Han var litt forelsket i henne den gangen, men det er tross alt hundre år siden, så kone Anton har intet å frykte.

Endret av Fresi
Gjest Gjest
Skrevet
Hvor fikk du det fra? Selvfølgelig kjenner fetteren henne, de var jo naboer da de var i tenårene. Han var litt forelsket i henne den gangen, men det er tross alt hundre år siden, så kone Anton har intet å frykte.

Hundre år siden? Er vel derfor han ikke husker henne da :ler:

Skrevet

Fordi det er en del "regler" og hensyn å ta i et formelt bryllup ift bordplassering. Men det er opp til vertskapet hvor vidt de ønsker å ha et formelt eller uformelt bryllup.

Skrevet
Hundre år siden? Er vel derfor han ikke husker henne da :ler:

Han har dessverre et alkoholproblem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ikke reagert om noen diskret byttet plasser.

Bordplassering er i mine øyne nødvendig i større selskap. Dette for å unngå at enkelte skal føle seg utenfor, der de står og speider etter en grei plass å sitte. Jeg ville følt meg UTROLIG ille til mote i en sånn situasjon. En bordplassering er som regel (og forhåpentligvis) godt gjennomtenkt, slik at alle som sitter ved bordet skal ha det hyggelig. Jeg ville ikke hatt det hyggelig hvis den eneste ledige plassen var ved siden av folk jeg ikke kjente i det hele tatt.

Ja, og selvsagt er det også nødvendig for at toastmaster skal ha en viss peiling på hvor folk sitter hen, og for at de som er nærmest jubilanten/brudeparet/konfirmanten osv skal få sitte nært h*n/dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...