Gå til innhold

De tror min samboer er "slem".

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Jeg har vært sammen med min samboer i snart 3 år. Vi er forlovet.

For omlag tre uker siden kom en relativt god venninne til meg, og fortalte at hun og en annen venninne hadde vært bekymret for meg, pga et vekttap.

Jeg sa jeg kunne forstå de til en grad, siden jeg har gått ned 10 kg (på et år), men at jeg jobbet veldig mye, og gikk ned en del hvis det var hektisk på jobben.

Jeg veier nå: 55 kg, og er 165 høy (normalvektig).

Jeg lot det hele være med det. Sa hun ikke trengte bekymre seg.

Så møter jeg min venninne for en ukes tid siden.

Da uttrykte hun samme bekymring. Bare at denne gangen sa hun at, hun var i grunn ikke bekymret for vekttapet, men at vekttapet kom av at jeg og min samboer hadde det dårlig i lag.

Jeg ble rimelig paff denne gangen. Fordi jeg skulle ønske at; hvis min venninne var bekymret for meg og mitt forhold, hadde jeg ønsket de uttrykte sin bekymring mye før enn tre år senere.

Hun sa at grunnen til at hun fortalte meg dette nå, er fordi jeg så mye bedre ut (jeg har nemlig gått opp hele to kilo).

Jeg ble satt ut i noen dager, for det er sårende at de tror min samboer er slem. Noe hun sa hun og min venninne hadde trodd.

Jeg sa han var en engel, og hvis noen var slemme, så kunne det nok heller vært meg.

Og denne andre venninnen min. hun har ikke uttrykt sin bekymring ovenfor meg.

kun ovenfor vår felles venninne, og hun har tydelig vært redd for at min samboer har behandlet meg dårlig. Det er tydelig at ingen av dem tror meg heller, når jeg sier jeg har det bra (jeg har det veldig bra).

Jeg skal ta opp dette med dem begge, har noen tips til hvordan jeg kan legge dette frem?

Jeg skal selvsagt si at jeg er glad i bryr seg, men hvis det virkelig var som de trodde så skulle jeg ønske de hadde sagt noe før.

Andre forslag til hvordan og hva jeg kan si ang. tema?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Her må du bare ta tiden til hjelp. Du skal selvsagt si fra om at din samboer og du har et godt forhold, men det er bare tiden som kan vise dem at du har det godt.

Egentlig - selv om det ikke er sant det de tror - er det en gave at de bryr seg, og det kan godt være en ide å uttrykke. Si at du setter pris at de bryr seg og at du gjerne ser at de gjør det også i fremtiden, men at du og samboer har det fint. Du kan jo også fortelle dem om bakgrunnen for vekttapet.

Det var en gang i tiden at det var noen som trodde at min eks slo meg. Dette var den gangen vi var helt unge og da vi endelig fikk vite om disse ryktene hadde de nådd min mor. Henne fikk jeg snakket ordentlig med og hun fortalte hvem det var som spredte ryktene, men vedkommende nektet for at hun hadde sagt noe slikt. Husverten der vi bodde var ikke helt god i toppen og vi valgte å flytte derfra kort tid etterpå. Senere fikk vi vite at husverten var den som hadde startet ryktet og spredt det til alle de trodde vi kjente!

Det tok mange år før min mor var helt sikker på at det var løgn som var spredt. Lite festlig. Det eneste jeg anbefaler deg å gjøre er å vise dem at de tar feil ved å invitere de hjem til deg samtidig som samboeren din er der. De ser jo raskt da at dere har et godt forhold.

Gjest Gjest
Skrevet

Huff. jeg forstår deg godt. syns de som kunne sagt i fra tidligere

Skrevet

Hvorfor kaller du disse dine venner?

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde slike venninner da jeg gikk ned 10 kilo + pga at jeg var i et skikkelig dårlig forhold!!! Men det er en annen historie...

Det er nå slik med venninner at vi ofte bruker dem til å tømme oss for dårlige ting i livet. Kanskje du har snakket med dem når dere har hatt det dårlig, og de derfor ikke har fått høre det positive i forholdet? Da kan det lett oppfattes som om hele forholdet er dårlig. Når du i tillegg har gått ned ti kilo har de reagert.

Si at du forstår at det kan oppfattes som om det er noe galt i forholdet pga. vekttapet, men at dere har det veldig fint sammen. Si at du er veldig glad for at de bryr seg om deg, men at alt faktisk er helt ok. Si at vekttapet er pga. at det har vært mye stress på jobben. Jeg tror de vil forstå.

Gjest Gjest
Skrevet

Men vekta di er jo veldig fin. Du hadde ikke vondt av å gå ned de ti kiloene. Jeg reagerte på at de mente du så bedre ut når du la på deg to kilo. Du kan umulig ha sett dårlig ut ut i fra de kriteriene du beskriver.

Jeg ville satt meg ned med dem begge to og hørt helt åpent om hvorfor de trodde du og kjæresten ikke hadde det godt ilag. Jeg ville lyttet skikkelig til deres bekymringer, kanskje har de registrert noe i forholdet deres som du selv har oversett? Kanskje har de sett andre forandringer hos deg, men vekta er liksom lettere å gjøre til noe håndfast og de derfor velger å bringe opp den i stedet? Jeg tror ikke venner uten grunn bekymrer seg for at en venn ikke har det bra. Hva er det de kan ha misstolket?

Vær glad for at de bryr seg om deg. Vær ærlig med dem og fortell dem hva som er vanskelig for tiden, og hva som er bra for tiden. Si at du gjerne ønsker at de skal bli bedre kjennt med kjæresten din om det kan hjelpe på til at de kan se at dere har det godt sammen.

Gjest Alligator
Skrevet
Men vekta di er jo veldig fin. Du hadde ikke vondt av å gå ned de ti kiloene.

Dette var en unødvendig kommentar, og slett ikke nødvendigvis riktig. Jeg er like høy som ts og så utmagret ut da jeg gikk for langt i en slankekur og veide 55 kg. Jeg ser faktisk bedre ut med ti kg mer - beinbygning har alt å si. Ikke dermed sagt at ts er for tynn nå, altså.

Men resten av innlegget ditt, gjest, er jeg enig i:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...