Gjest gjestina Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Var i bryllup her forleden og hadde en 6 mnd gammel gutt på fanget. Han lå inntil skuldra mi og jeg vugget han opp og ned med handa under rompa. Faren utbrøt høylytt at jeg for guds skyld ikke måtte riste barnet ! Det kunne nemlig skade hjernen. Helt sjokkert jeg, har alltid roet småbarn på denne måten, og min mor ligeså. Noen andre som har lest at slik vugging er farlig for hjernen i denne alderen ?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Uhm, nei det har jeg ikke hørt før. Jeg har et barn på 5 mnd, og jeg vugger da veldig ofte på ham! Og ofte sikkert mer "hardhendt" enn det hørtes ut som du gjorde! Ikke tenk på det du. Var nok bare noen overbeskyttende foreldre du hadde med å gjøre.
Gjest cona* Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Merkelige greier. Unger ligger da i vogn som rister og humper da mer enn det vi vugger barn på armen??
Gjest SmallTalk Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Det er jo stor forskjell på vugging og risting, og man skal faktisk være ganske hardhendt før hjernen tar skade av å bli vugget.
ViljaH Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Hvis du vugger barnet opp og ned slik du beskriver, så er ikke det risting. Risting er relativt hardhendt behandling av et barn. På innsiden av pannen er skallen formet slik at man har "tagge"-lignende bein. Det som er farlig er hvis man rister barnets hode frem og tilbake hardt, slik at hjernen moses mot pannen. (dårlig med medisinsk terminologi her, men dere skjønner tegninga). Det er mistanke om at mye krybbedød egentlig er "shaken baby syndrome", som det heter. Altså at ikke babyen plutselig dør av seg selv, men har blitt ristet for hardt. Dette ser man ved å bruke apparat for å se inn i øynene til barnet, vanligvis vil man se retina. Ved "shaken baby syndrome" ser man rød mos.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 Faren var hysterisk, og når ungen har blitt 6 mnd burde han egentlig ha akklimatisert seg til situasjonen med baby. Bare vokt deg godt når du håndterer den ungen, så du ikke blir halshugget for flere kosehandlinger i full offentlighet... Det du gjorde ville vel knapt bevege babyens hode i det hele tatt, og absolutt ikke sette hjernen i svingninger (hvor hjernen kan få skader, små blodkar kan rives over og netthinnen på øynene ødelegges).
Kråkesaks Skrevet 20. juli 2011 #7 Skrevet 20. juli 2011 Tråden er ryddet for innlegg skrevet med fullt navn. Kråkesaks, moderator.
Ciara Skrevet 20. juli 2011 #8 Skrevet 20. juli 2011 Riktignok viser det seg at skader kan oppstå ved mindre risting enn man har trodd, men det må fortsatt være risting. Den bevegelsen man gjør når man bysser barn er langt fra risting, hadde man ristet ville det neppe vært egnet til å roe ned barnet... Høres ut som en overhysterisk far, og du må da ha blitt utrolig forlegen?
frøken_tralala Skrevet 21. juli 2011 #9 Skrevet 21. juli 2011 han tenkte nok på "shaken baby-syndrom"... høres litt overbeskyttende ut spør du meg. Det er helt normalt å bysse på en baby.. Det tar de ingen skade av. Å filleriste ungen skikkelig er en helt annen ting. Og det gjorde du nok ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå