Gå til innhold

Dere med dachs

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har en standard dachs (korthåret) på litt over ett år, og er usikker på hva slags for jeg burde gi henne. Finner så mye info på nettet om hva som er bra, er ikke lett å velge riktig! Tenkte derfor jeg skulle høre hva dere gir til dachsene deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en blanding av strihåret og korthåret dachs. Hun er snart 6 år. Vi gir henne for fra Hills. Men jeg vet det finnes også egne for for dachs. De har jeg ikke prøvd.

Hun liker godt foret fra Hills. Vi bare varierer smaken for henne.

Skrevet

Vi har en strihåra dachs (tispe). Vi bruker Pro Plan. Prøvde oss på Royal Canin et års tid, men vi var mer fornøyd med Pro Plan, så har gått tilbake til det.

Det jeg føler vi må være mest opptatt med tanke på at vi har dachs, er å ha en balanse på fòrmengde, godbiter og turer, slik at hunden ikke legger på seg..noe dachsen har lett for å gjøre.

Skrevet

I de snart 14 årene jeg har hatt min dachs har jeg forsøkt litt forskjellig, men alltid gått tilbake til Royal Canin. Siden det ble lansert, har det stort sett vært snakk om Royal Canins spesialför for dachs. Jeg har jo ikke prøvd föret på en stor gruppe dachser, så jeg ikke garantere noe, men hunden later til å trives med det, tennene har holdt seg overraskende bra, pelsen er fremdeles flott og han er som sagt snart 14 år.

Brukte også Vom & Hundemat en periode da han slet med utslett og det fungerte også utmerket, men etter at hunden ble kjemisk kastrert, ble han et "matvrak" og avhengig av å kunne spise lite og ofte.

For øvrig har jeg alltid gitt hunden en god del bein. (Spør du hos en slakter får du ofte velge og vrake og de deler det gjerne i passe størrelse mot at du betaler noen få kroner pr. kg. Det er nemlig spesialavfall...). Mitt inntrykk er at de da får tilfredsheten ved å spise mye og lenge uten at de egentlig får i seg noe særlig næring. Å gnage på bein er for øvrig noe av det mest "hundete" man kan foreta seg. (Og dessuten utmerket "mosjon" for tenner og tannkjøtt!)Størrelse på beinet kan tilpasses den enkelte dachs; noen er helt ville og gnager i seg en kotelett i løpet av sekunder og må få store og harde bein, mens andre er mer forsiktige og må få mindre utfordringer! :ler:

Balansegangen skogtussa snakker om er også uhyre viktig! De fleste av oss skjemmer bort hundene våre, men det kan være greit å huske på at hunden har like stor glede av en kvadratcentimeter ost/skinke/kjøtt som av en hel skive! ;-)

Skrevet

Vi bruker hills sience plan og er veldig fornøyde med det :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...