Zzyzx Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Leiligheten ble kjøpt for tre år siden. Nå pusses kjøkkenet opp og det har kommet store mangler til syne. Veggene på kjøkkenet har vært fuktskadet og måtte derfor mures opp igjen etter at de raste ut. Greit nok, det kjøkkenet er vel omtrent originalt fra 1939, så man må nesten forvente trøbbel der. Men det vi ikke så komme var at det elektriske anlegget er helt på tur. Viser seg at komfyr-kretsen er brukt til mye mer enn komfyr, noe som ikke skal skje. Elektrikeren sa at det hender at de av og til kobler oppvaskmaskin på samme hvis de står veldig nærme, men det er ikke ideelt. Her var det kablet på hele kjøkkenet på den kretsen, med flere stikkontakter som ble brukt til kjøleskap, oppvaskmaskin, taklampe, micro og annet småelektrisk. Leiligheten er liten, så det er bare tre kretser der. Den til stua er 10 ampere, så det blir vanskelig å koble mer på den enn vi allerede har gjort. Badet er 16 ampere, og elektrikeren mente at det kanskje var best å koble den videre inn på kjøkkenet for å forsøke å minimere kostnader. Jeg er ikke sikker, men jeg tror vi kommer til å komme opp i rundt 7% av kjøpesum for utbedringer av dette. Og da forutsetter jeg at vi ikke trenger å legge nye kabler i stua for å kunne ha mer kapasitet på den kretsen. Er det noe håp om å kunne kreve noe av tidligere eier på dette? Eller må vi ta kostnadene selv?
ejoty Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Her vil jeg startet med å finne fram salgsoppgave/takst og finne ut hva det er opplyst om når dere kjøpte.
Titti72 Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Jeg tror ikke dere kan klage over dette. Det er ikke en feil ved leiligheten at det ikke er mere strøm der (flere/større kurser). Siden huset er så gammelt, så kan dere ikke klage over at tidligere eiere ikke har oppgradert strømnettet. Det blir jo det, klagen må bestå i. I 1939 hadde vi andre behov en i dag, og ser du i en leilighet fra 1980, så har selv den for lite kontakter/kurser.
Gjest Gjest_bb_* Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Jeg tror ikke dere kan klage over dette. Det er ikke en feil ved leiligheten at det ikke er mere strøm der (flere/større kurser). Siden huset er så gammelt, så kan dere ikke klage over at tidligere eiere ikke har oppgradert strømnettet. Det blir jo det, klagen må bestå i. I 1939 hadde vi andre behov en i dag, og ser du i en leilighet fra 1980, så har selv den for lite kontakter/kurser. Enig. Vi har selv kjøpt en leilighet fra 1936, og er frustert over de får kursene, men det er da vitterlig ikke noe vi kan laste selger for.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Beklager, men dette må dere nok ta selv. Vet om mye verre forhold enn dette, hvor kjøper måtte ta kostnaden selv. En bekjent fikk ikke medhold når de måtte reparere for enorme kostnader etter at mus hadde vært i huset over lang tid...
Titti72 Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Vi har kjøpt øeilighet fra 1970, og har byttet sikringsskap, lagt til kurser, og byttet ledningsnettet + kontakter. Kostbart som juling, med helt nødvendig ifht. dagens norm.
Zzyzx Skrevet 3. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Ja, jeg er jo egentlig enig med dere. Problemet er at vi ikke vet hvem som har lagt opp det elektriske og heller ikke når det er gjort. Opplegget på kjøkkenet er helt tydelig gjort av profesjonelle, og det er ikke gjort riktig i utgangspunktet når kursen er lagt opp til å dekke alt på kjøkkenet. Det er derfor det føles litt urettferdig å måtte dekke det selv, siden det i utgangspunktet ikke er gjort iht forskrifter for elektrisk opplegg. Forresten så er det ikke mangelen på kurser eller for svake kurser som er problemet, det skjønner vi jo. Akkurat det er ikke grunnen for all ståheien. Det er hvordan disse er lagt opp i leiligheten og hvor mye selger burde visst om det og opplyst om det. Skal rote fram papirene når jeg kommer hjem. Menmen, jeg anser meg selv som realitetsorientert og svelger heller den utgiften. Det er bare så kjipt at vi leger ut mer for dette enn vi vil få igjen ved et salg og vi står i fare for å tape en del penger på hele møkka nå. Fordelen er at kjøkkenet blir dritfint. Endret 3. juli 2009 av Zzyzx
Annikken Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Man har jo undersøkelsesplikt ved kjøp. Sjekk hva som stod i salgsoppgaven og taksten. Vil tro det er opplyst at det elektriske er av gammel klasse, og om ikke, så bør jo dere ha spurt. At det elektriske er "lagt opp litt dumt" er vel heller et svakt argument for å kunne si at salgsoppgaven/ taksten ikke er sann med realitetene uansett. Men skjønner at det kan være greit å lufte frustrasjonen Dessverre er det nok sånn at når man vet at det elektriske er fra 1939, så må man jo ta med i regninga at det er av "gammel klasse" og at det vil bli dyrt å skifte det senere. Alternativet er jo å la det være, men jeg vil tro oppussa kjøkken uansett er med på å bedre verdien på leiligheten. Endret 3. juli 2009 av Annikken
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Ja, jeg er jo egentlig enig med dere. Problemet er at vi ikke vet hvem som har lagt opp det elektriske og heller ikke når det er gjort. Opplegget på kjøkkenet er helt tydelig gjort av profesjonelle, og det er ikke gjort riktig i utgangspunktet når kursen er lagt opp til å dekke alt på kjøkkenet. Det er derfor det føles litt urettferdig å måtte dekke det selv, siden det i utgangspunktet ikke er gjort iht forskrifter for elektrisk opplegg. Forresten så er det ikke mangelen på kurser eller for svake kurser som er problemet, det skjønner vi jo. Akkurat det er ikke grunnen for all ståheien. Det er hvordan disse er lagt opp i leiligheten og hvor mye selger burde visst om det og opplyst om det. Skal rote fram papirene når jeg kommer hjem. Menmen, jeg anser meg selv som realitetsorientert og svelger heller den utgiften. Det er bare så kjipt at vi leger ut mer for dette enn vi vil få igjen ved et salg og vi står i fare for å tape en del penger på hele møkka nå. Fordelen er at kjøkkenet blir dritfint. Så lenge dere ikke kan bevise at det er gjort ulovlig arbeid (er det forskrifter mot at det går mer enn én ting på komfyrkursen, eller er det bare så at deres elektriker ikke likte det? stor forskjell!), så kan dere bare glemme reklamasjon. Unntake et selvsagt om de har opplyst at anlegget er nytt, med stor kapasitet el.l.
Zzyzx Skrevet 3. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 3. juli 2009 Tror det er forskrifter som sier det, men jeg hørte ikke selv hva elektrikeren sa. Det er forresten kjøkkenet (innredningen) som er fra 1939, det elektriske anlegget er vesentlig nyere enn som så. Det er automatsikringer og relativt nye ledninger lagt. Det er derfor jeg reagerer så veldig, siden det ikke er gjort på skikkelig vis. Det blir ikke noe sak av det, men jeg startet tråden fordi dituasjonen var litt annerledes i dag morges. Da så det mørkere ut, nemlig. Uansett greit å få lufte ut litt frustrasjon, takk til dere som svarte.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2009 #11 Skrevet 4. juli 2009 Det er forresten kjøkkenet (innredningen) som er fra 1939, det elektriske anlegget er vesentlig nyere enn som så. Det er automatsikringer og relativt nye ledninger lagt. Det er derfor jeg reagerer så veldig, siden det ikke er gjort på skikkelig vis. Det blir ikke noe sak av det, men jeg startet tråden fordi dituasjonen var litt annerledes i dag morges. Da så det mørkere ut, nemlig. Uansett greit å få lufte ut litt frustrasjon, takk til dere som svarte. Sjekk hva salgsoppgaven sier om det elektriske opplegget. Hvor lenge eide den forrige eieren leiligheten, er det sannsynlig at det er han som har fått endret til automat sikringer? Men så synes jeg jo det er rart at du ikke reagerte selv når du så inn i sikringsskapet på at det bare var tre kurser og at "komfyrkursen" ble brukt til hele kjøkkenet? Selv om du ikke reagerte på det siste ville jo det faktum at det var automatsikringer fortelle deg at dette var forholdsvis nylig oppdatert. Og da er det jo naturlig å spørre når/hvem som gjorde det.
Zzyzx Skrevet 4. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. juli 2009 Ah, var ikke jeg som kjøpte den, nemlig. Hele greia er noe stort rot, men vi har fått ordnet oss greit nå. Så nå er det en ikke-sak.
Zzyzx Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 6. juli 2009 At det ikke var så store feil som først antatt. Så det var jo veldig greit. Vi er forresten ganske sikre på at det ikke er gjort av fagfolk, og derfor ikke forskriftsmessig. Men det er bare en antagelse, så det lar vi glatt ligge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå