Gå til innhold

Ønsker meg en liten hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har skikkelig lyst på en liten hund, norfolk terrier, dvergdachs, yorkshire terrier og pappilon er noen av rasene jeg liker godt. Men de er så fryktelig dyre! Jeg er student og har ikke råd til å betale så mye for en hund. Dessuten bryr jeg meg ikke noe om om foreldrene er premierte med stamtavler og alt det der, så lenge de er friske. Jeg er oppvokst med blandingshund, og har bare positiv erfaring med det. Har alltid hørt at blandingshunder er mindre syke og ofte har bedre temperement enn renrasede, uten at jeg vet det helt sikkert. Men det er altså ett fett for meg om valpen jeg får meg feks er ren rase eller ikke. En blanding av pappilon og norfolk terrier ville vært supert spør du meg:) Jeg skal ikke gå på utstilling e.l, bare ha en liten selskapshund. Men alle jeg har funnet er skikkelig dyre, og jeg finner nesten ingen små blandingshunder!

Finnes det billigere små hunder? Hvor skal jeg lete?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hva om hunden blir syk/skadet og du ikke har råd til dyrlegeutgifter?

Har du råd til helsesjekk/vaksiner/medisiner? God nok mat?

--

Det finnes mange omplasseringshunder - bare se på finn eller kontakt din lokale dyrebeskyttelse.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva om hunden blir syk/skadet og du ikke har råd til dyrlegeutgifter?

Har du råd til helsesjekk/vaksiner/medisiner? God nok mat?

Er enig her, det lover ikke godt at du ikke har økonomi til selve hunden, men dette gjør deg heller ikke i stand til å betale uforutsette regninger. Hva om hunden blir påkjørt og trenger en operasjon?

Forsikring og mat - selv om det er en liten hund så spiser den masse, og godt hundefor er dyrt.

Grunnen til at du ikke finner småblandingshunder er fordi det er uønsket med blandingshunder. Det du har hørt om at de har bedre temperament og mindre sykdommer er helt individuelt. Alle mennesker er forskjellige, skal ikke hunder være det samme? Arvet du bare de gode egenskapene til foreldrene dine? Det tviler jeg på, man kan ikke "bestemme" at hunden skal være sånn og sånn, hva man får av hver av hundens foreldre er uvisst.

Hvis du arbeider og studerer må du passe på å koordinere at hunden ikke er for lenge alene hjemme.

Bare noe å passe på før du bestemmer deg:)

Skrevet

Blandingshunder er ikke nødvendigvis friskere eller har bedre gemytt enn renrasede. Alle hunder er et produkt av arv og miljø, og det hjelper lite at en hund er en blanding (og derfor skal være friskere), dersom den arver de negative tingene fra mor og far. Eneste forskjellen er at du med renraset hund har mulighet til å sjekke opp linjer, hva som ligger bakover i stamtavlen av sykdommer, og så videre. Dermed vil du kunne ha mye større kontroll på hva du faktisk får, og ikke hva du tror/håper du får. Jeg ville valgt en eller to raser du liker spesielt godt, satt meg godt inn i de (hvilke sykdommer sliter de med, for eksempel?), tatt kontakt med oppdrettere som er godkjente av raseklubben (raseklubbene har somregel endel krav om at avlshundene skal være testet for de og de sykdommene), og forhørt meg om muligheten til å være fòrvert. Da får du en renraset hund gratis, mot at oppdretter får ha (f.eks) to kull på den før den fyller seks år. Etter den alderen blir hunden overført til deg. Det er selvsagt bare et eksempel, men grovt sett er det det de fleste fòravtaler går ut på. Du vil også få en unik mulighet til å lære mye om rasen fra din oppdretter og rasemiljøet. Det er selvfølgelig veldig viktig at du vet at du vil ha råd til å kjøpe kvalitetsfòr, ha forsikring, veterinærutgifter som ikke dekkes av forsikringen, og så videre, men jeg skjønner at det ikke er bare-bare å spare opp til en slik sum.

Skrevet

Jeg er klar over at det er dyrt å ha hund. Jeg har råd til utgiftene med det, men det blir mye med å betale 10.000 i tillegg. Ser ikke noe poeng i å betale så mye for en hund som er ment for utstilling og avl og sånn, når jeg ikke skal bruke hunden til det. Jeg lurer bare på om det finnes billigere små hunder.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er klar over at det er dyrt å ha hund. Jeg har råd til utgiftene med det, men det blir mye med å betale 10.000 i tillegg. Ser ikke noe poeng i å betale så mye for en hund som er ment for utstilling og avl og sånn, når jeg ikke skal bruke hunden til det. Jeg lurer bare på om det finnes billigere små hunder.

Rasehunder med utstillingsfeil(hvit på nesen, underbitt osv) selges ofte billigere. Da må du ta kontakt med en oppdretter.

Skrevet

Har du det? I fjor høst måtte jeg ut med drøyt 7 000,- i dyrlegeutgifter jeg på veldig kort tid, dette kom i tillegg til de vanlige utgiftene selvfølgelig. Jeg var heldig fordi hun ikke måtte opereres eller det var en varig skade. Har du råd til det?

Forøvrig så koster gjerne blandingsvalper av små raser borti 10 000,- uansett. Renrasede små hunder koster mer.

Gjest Gjest
Skrevet

Venninna mi kjøpte blanding av minischnauzer og chihuahua for tusen kroner. De skulle egentlig gies bort, men så tipset noen eieren om at dyrene fikk en helt annen verdi ved at hun tok penger for dem. Så det er absolutt mulig å få små blandingshunder billig!

Og jeg skjønner TS ang det med den store engangsutgiften på kjøp. Jeg tenkte på samme måten når jeg skaffet meg katt. Jeg hadde aldri hatt råd til å bruke 8 000-10 000 på en katt og så i tillegg hatt nok penger til en evt operasjon eller lignende. Men jeg fikk en gratis katt via finn.no og plutselig hadde jeg 8000 til overs liggende til kastrering, chipping og eventuelle skader. Og katten min har blitt syk i hytt og putevær, men har alltid klart å betale dyrlegen likevel! Det ordner seg alltids når man må ut med de pengene. Dessuten er det jo noe som heter forsikring ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...