Gjest vet Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 i dag har vi avlivet 13 friske katter der jeg jobber. TRETTEN. alle hadde som begrunnelse ALLERGI og ingen av dem var kastrert og de fleste enten drektige eller med nyfødte kull. dyrebeskyttelsen har vegger som buler , det er fulle krisehjem overalt, og jeg har ingen flere snille venner som kan ha katter for en kortere periode lenger, så da ble det slik. DESVERRE! jeg blir bare sint, oppgitt og lei meg etter sånne dager. Så jeg ber enda en bønn i mitt stille sinn- nei igrunnen har jeg lyst å ROPE : tenk dere om før dere skaffer dere et levende vesen som lever i 20 år!!!!!! katter er ikke leketøy, og de er ikke bruk og kast. så PLEASE!!! bruk hodet. tenk nøye igjennom det å skaffe et dyr. dette går ikke an. jeg måtte bare få det ut !
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 i dag har vi avlivet 13 friske katter der jeg jobber. TRETTEN. alle hadde som begrunnelse ALLERGI og ingen av dem var kastrert og de fleste enten drektige eller med nyfødte kull. dyrebeskyttelsen har vegger som buler , det er fulle krisehjem overalt, og jeg har ingen flere snille venner som kan ha katter for en kortere periode lenger, så da ble det slik. DESVERRE! jeg blir bare sint, oppgitt og lei meg etter sånne dager. Så jeg ber enda en bønn i mitt stille sinn- nei igrunnen har jeg lyst å ROPE : tenk dere om før dere skaffer dere et levende vesen som lever i 20 år!!!!!! katter er ikke leketøy, og de er ikke bruk og kast. så PLEASE!!! bruk hodet. tenk nøye igjennom det å skaffe et dyr. dette går ikke an. jeg måtte bare få det ut ! Huff, er så fælt å høre. Jeg kunne aldri gjort noe sånn mot mine dyr:( Jeg lurer på om jeg skal melde meg frivillig som kattepasser for kortere perioder jeg, det er en god ide!
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Jeg har nå tatt til meg 3 kattunger som ble funnet utenfor huset. Det er fullt av villkatter her. og hvert år kommer det frem et nytt kattekull. jeg syns det er så fælt at ingen kan gjøre noe med alle villkattene rundt omkring, men skjønner det ville blitt en evighetsjobb. jeg har heldigvis snille naboer som gir disse kattene mat
Gjest katteelsker, men allergisk Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Jeg måtte selv "kvitte meg" med pusekatten min da det plutselig viste seg at jeg hadde allergi. Men det var aldri, aldri snakk om å avlive henne. Det var jo meg det var noe galt med, og ikke den nydelige pusen! Jeg satte opp oppslag hos dyrlegen med mange bilder av pus, og etter ca. 1 uke meldte det seg en dame som bodde på landet og som hadde to katter og en hund fra før. Så pusen min fikk et fantastisk godt liv på landet (isteden for å være bykatt/innekatt - riktignok med svært stor plass - i Oslo). Jeg besøkte pusen min et par ganger i året. Hun døde i fjor, gammel og "mett av dager", og jeg er overbevist om at hun hadde et fantastisk fint katteliv i de 15 årene hun levde. Jeg synes folk som virkelig bryr seg om dyra sine, bør prøve alle mulige andre alternativer før de avliver det uskyldige og friske dyret!
Noli Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 eg har heldigvis snille naboer som gir disse kattene mat Stygt å si det men ved å fore på eierløse katter (det finnes ikke villkatter i norge), bidrar man bare til at problemet blir større. Nå mener jeg ikke at man bare skal se på at disse kattene sulter ihjel, men man må gjøre noe mer enn å fore dem, f.eks. få dem kastrert eller avlivet.
Tabris Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Dette er helt for jævlig. Også så mange! Hvor mange mennesker er det egentlig i Norge som har et slikt vanvittig syn på dyr? En kan bli misantrop av mindre.
spezitas Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 Uff, dette var trist lesning!! Desverre er det slik at det finnes ufattelig mange mennesker her i Norges land som ikke forstår helt hva det vil innebære å ha en katt, og for dem er det jo "bare en katt"... Jeg jobber nå i en dyrebutikk, og det er veldig mange som kommer inn og skal kjøpe utstyr til katten som sønnen eller dattera i huset har mast seg til. Flesteparten av disse kattungene er vel ikke mer enn 7-8 uker gamle. Heldigvis kan jeg lire av meg av min kunnskap for å prøve å påvirke til et positivt kattehold, og endel tar mine råd seriøst, andre gjør det desverre ikke. Jeg tror at jeg har klart å overbevise minst 5 stk den siste uka om å ikke ta imot en kattunge under 12 uker. Jeg tror ikke det finnes så mange tilfeller av allergi som det blir gjort uttrykk for på bla. finn.no og dyrenett. Jeg regner med at flesteparten av folkene som skal omplassere/ gi bort/ avlive kattene sine bruker dette som unnskyldning fordi de ikke finner på noe bedre! FY SKAM!!! Tenk på hvor mye dette ødelegger for de som virkelig sliter med allergi, og tenk på de stakkars kattene som blir slengt hit og dit fordi ingen vil ha dem! Vis heller ansvar og tenk på hvor mye det egentlig innebærer å ha et levende dyr! Les og lær FØR dere skaffer dere en katt!!og VÆR SÅ SNILL Å KASTRERE KATTENE DERES, da slipper dere uønskede kull midt i ferietida! Huff...hjertesukk fra meg også! ..en liten ting til: Jeg har ikke mulighet til å ha flere katter hos meg nå, men jeg støtter dyrebeskyttelsen Norge med en viss sum hver måned via sms-trekk! Hadde alle gjort det samme, så hadde det blitt flere penger i kassa til de som virkelig gjør noe bra for dyra, og de hadde kanskje sluppet fulle hus?
Brunhilde Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Jeg er helt enig i at mange bør tenke seg bedre om før de skaffer seg dyr. På den annen side så klarer jeg ikke helt å godta kritikken dere kommer med overfor mennesker som tross alt tar ansvar for at de av en eller annen, for oss ukjent og egentlig uvedkommende, grunn ikke kan/vil/orker/gidder ha katten lenger og tar den med til dyrlegen for å avlive dyret på en human måte. Syns dere det hadde vært bedre om katten ble satt ut for å klare seg selv eller at eieren selv hadde tatt livet av den? Jeg syns de som bør kritiseres er de som lar dyrene gå for lut og kaldt vann slik at de blir "vill"katter (les eierløse). Det er de som virkelig svikter som dyreeiere, ikke de som betaler for å avlive katten på den ordentlig måte.
Tabris Skrevet 3. juli 2009 #10 Skrevet 3. juli 2009 Jeg synes det er et dårlig forsvar å si at andre er verre. Det gjør ikke avliving av friske katter et dugg bedre. Det blir som å si at det er i hvertfall bedre at man bare gir et barn et ørefik og ikke rundjuling.
robotkalle Skrevet 3. juli 2009 #11 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Jeg provoseres av denne debatten, og føler jeg må bidra litt her. Jeg spiser burgere på mækkern. Det er ikke sunt, og en må drepe kuer for å få disse burgerne til meg. Men allikevel støtter jeg kudrap. Kuer er intelligente dyr. Katter er også intelligente dyr, men de er drittsekk-dyr. De er laget for ikke å ta hensyn til andre enn seg selv. Hvorfor er det da så mye verre å drepe katter enn å drepe kuer? Jeg syns det er ok å drepe katter, og jeg syns også det er ok å spise katter. Endret 3. juli 2009 av robotkalle
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #12 Skrevet 3. juli 2009 Stygt å si det men ved å fore på eierløse katter (det finnes ikke villkatter i norge), bidrar man bare til at problemet blir større. Nå mener jeg ikke at man bare skal se på at disse kattene sulter ihjel, men man må gjøre noe mer enn å fore dem, f.eks. få dem kastrert eller avlivet. Når det koster så mye som det gjør å avlive og kastere katter, så skjønner jeg at folk ikke vil gjøre det med tanke på hvor mange vi har her
Jade Skrevet 3. juli 2009 #13 Skrevet 3. juli 2009 Det er vondt å tenke på at folk som skaffer seg kattunger/katter ikke behandler de som familie - livet ut! Det er enda vondere å tenke på de som ikke engang leverer de inn til avliving, men som bare slipper de løs i skogen eller drukner dem el.l. Når man skaffer seg et kjæledyr, så forplikter man seg til å ta vare på det! Skal man bort i ferien, så fins det heldigvis dyrepensjonat! rundt 90 kr er ikke mye penger å bruke på en katt i døgnet når en vet at han da har det bra og får godt med kos og stell.
Brunhilde Skrevet 3. juli 2009 #14 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Jeg synes det er et dårlig forsvar å si at andre er verre. Det gjør ikke avliving av friske katter et dugg bedre. Det blir som å si at det er i hvertfall bedre at man bare gir et barn et ørefik og ikke rundjuling. Nei, barn og dyr kan ikke sammenlignes. Barn skal, og bør, komme foran dyr i enhver sammenheng og din sammenligning er rett og slett idiotisk! Endret 5. juli 2009 av Trampe
Ambivalent Skrevet 3. juli 2009 #15 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Nei, barn og dyr kan ikke sammenlignes. Barn skal, og bør, komme foran dyr i enhver sammenheng og din sammenligning er rett og slett idiotisk! Jeg ser ikke helt hvor hun skrev at barn kan sammenlignes med dyr her? Tror hun bare prøvde å illustrere et poeng. Endret 5. juli 2009 av Trampe
Brunhilde Skrevet 3. juli 2009 #16 Skrevet 3. juli 2009 Jeg ser ikke helt hvor hun skrev at barn kan sammenlignes med dyr her? Tror hun bare prøvde å illustrere et poeng. Skal vi se... "Det blir som å si" betegner en sammenligning. Alive katter heller enn å la gå få lut og kaldt vann = bedre å gi en ørefik enn å rundjule. Ingen sammenligning? Neivel, kanskje ikke i dine øyne, men i mine nedgraderer det barn til dyr, ikke bra.
Ambivalent Skrevet 3. juli 2009 #17 Skrevet 3. juli 2009 Jeg provoseres av denne debatten, og føler jeg må bidra litt her. Jeg spiser burgere på mækkern. Det er ikke sunt, og en må drepe kuer for å få disse burgerne til meg. Men allikevel støtter jeg kudrap. Kuer er intelligente dyr. Katter er også intelligente dyr, men de er drittsekk-dyr. De er laget for ikke å ta hensyn til andre enn seg selv. Hvorfor er det da så mye verre å drepe katter enn å drepe kuer? Jeg syns det er ok å drepe katter, og jeg syns også det er ok å spise katter. På en rar måte er jeg delvis enig med deg. Mens kuer, griser og alle andre gårdsdyr kun sees på som bruksting, er katter 'søte kjæledyr' og derfor lettere å synes synd på. Man kan kanskje kalle det dobbeltmoral. Men, det handler vel mer om den bruk-og-kast-mentaliteten mange har til et dyr de faktisk har tatt inn i familien og fått et forhold til. Det er uforståelig. Man ser ikke kua, den er bare et kjøttstykke man har kjøpt på 'mækkern', og man slipper å forholde seg til at det har vært et levende vesen i det hele tatt.
Ambivalent Skrevet 3. juli 2009 #18 Skrevet 3. juli 2009 Skal vi se... "Det blir som å si" betegner en sammenligning. Alive katter heller enn å la gå få lut og kaldt vann = bedre å gi en ørefik enn å rundjule. Ingen sammenligning? Neivel, kanskje ikke i dine øyne, men i mine nedgraderer det barn til dyr, ikke bra. Joda, jeg vet definisjonen på en sammenligning, jeg tolket bare ikke svaret til Tabris på samme måte som deg.
Leo Skrevet 3. juli 2009 #19 Skrevet 3. juli 2009 Det er i mine øyne mye bedre å gi et barn en ørefik enn å banke det sønder og sammen og jeg er tilbøyelig til å være enig med Brunhilde! Selv om jeg anskaffer dyr med alle gode intensjoner så kan jeg ikke garantere at jeg er i stand til å ta godt vare på dem i hele deres levetid. I mine øyne er det mye mer ansvarsfullt å få et dyr avlivet på en human måte, som avliving hos veterinær i Norge er, enn å overlate det til sin egen skjebne! Jeg fryser f.eks. på ryggen når jeg ser gamle katter og hunder under "Gis bort" på finn.no! Nå er det imidlertid hjerteskjærende å se hvordan mange åpenbart betrakter katter som verdiløse skapninger! Jeg har fulgt med litt på finn.no de siste dagene og i øyeblikket er det ca, 800 annonser med katter som gis bort. Tar man med de som er lagt ut for salg for symbolske summer er antallet nærmere 1.000! Hva tror dere skjer med en stor andel av disse kattene/kattungene? Noen få får et godt og trygt hjem og enda noen heldige blir avlivet hos veterinær. Resten går en mildt sagt usikker skjebne og grusom død i møte! Jeg vil si det så enkelt som at den vanlige jevne nordmann er regelrett idiot hvis han ikke kastrerer den katten han slipper ut hver morgen/kveld. Får jeg dessuten høre en gang til at "de trenger et kull", "han hadde vel så lyst da" eller "de er jo så søte" så kaster jeg i beste fall opp. Sannsynligvis slår jeg! Tusen takk til vet. som faktisk må ta det ansvaret og den jobben katteeiere ikke makter selv. Har du ikke penger til å få en katt kastrert, så har du heller ikke råd til å ha katt! As simple as that! Hva tenker dere på dere som påberober dere å være dyreelskere og lar kattene deres tusle rundt og formere seg fritt?
Vera Vinge Skrevet 3. juli 2009 #20 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Nei, barn og dyr kan ikke sammenlignes. Barn skal, og bør, komme foran dyr i enhver sammenheng og din sammenligning er rett og slett idiotisk! Hvorfor i all verden så krass? Det må da gå an å forsøke å illustrere et underliggende poeng uten at man skal beskyldes for å sammenligne barn med dyr, ettersom det ikke var barna i seg selv som var det vesentlige her. Ellers er jeg enig med deg og Leo i at man noen ganger må velge det minst ille av to onder. Jeg støtter på ingen måte avliving av friske dyr, men man må også forholde seg til realitetene og hva mannen/kvinnen i gata tenker. Man bør forvente mye fra dyreeiere, men erfaring viser at man ikke alltid kan det. Og da er det vel bedre at de avlives på humant vis enn at man forsøker andre, lite egnede metoder for å kvitte seg med dyrene sine. Endret 5. juli 2009 av Trampe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå