Gjest Rubens Rikskringkasting Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Nå har det seg slik at jeg er rimelig bevisst på hva jeg putter i munnen og jeg ønsker helst at det jeg spiser skal være sunt. Men samtidig har jeg tidligere vært overfokusert på dette og hatt noe som muligens kan kategoriseres som ortoreksi. Nå har jeg et mer avslappet forhold til mat, men følger fortsatt visse "regler". De i familien min tenker ikke sånn i det hele tatt (de er ikke overvektig, altså) og da føler jeg ofte at jeg er veldig streng med meg selv og at jeg bør jobbe mot å bli sånn som dem. Dvs å ikke bry seg om hvor lenge det går mellom måtlidene; få i seg nok frukt og grønt; velge magert kjøtt og fullkorn; spise godteri bare i helgene; ikke spise et stort måtlid rett før leggetid; bruke matfølte og lettmelk istede for kremfløte og H-melk o.l. Disse "reglene" følger nemlig jeg. Men jeg føler ikke jeg piner meg på noen måte, men det er litt kjipt å ikke kunne følge spisevanene deres hvis de f.eks bestiller pizza klokken ti på kvelden og spiser godteriet som er igjen fra lørdagen til "frokost" dagen etter. Hva tenker dere - er jeg for streng med meg selv eller er det bare bra at jeg bryr meg om helsa og spiser såpass sunt? Jeg er for ørig veldig glad i sunn mat så det er ikke sånn at jeg vemmes over den maten jeg spiser. Jeg føler meg bare litt "alene og unormal". Er det å være interessert i sunnhet og rimelig bevisst på hva en spiser en litt dum egenskap? For jeg savner litt det å ikke tenke på og bry meg om mat i det hele tatt. Kun spise det jeg vil når jeg vil.
Chanel.No5 Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 (endret) Er en tråd som omhandler dette med fokus/overfokus på sunnhet som pågår her nå: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=424201 Endret 2. juli 2009 av Lotte27
Ethereal Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Det å ikke småspise mellom måltidene, få i seg nok vann og spise sunt er en selvfølge for meg. Men det er jo en forsjell på å være bevisst på det, og sykelig opptatt. Dette vet du jo allerede Syns ikke det virker som du er unormal. Å spise sundt er tross alt kjempeviktig! Men ikke vær alt for hard mot deg selv. Hvis de andre spiser pizza kl. 10 om kvelden en gang i uka, så gjør det ikke noe å henge seg på dem og være litt usunn. Men hvis de gjør det bort i mot hver dag, da syns jeg bare det er bra du setter ned foten og takker nei
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Det er i mine øyne ikke dumt å være bevisst på, og prøve å gjennomføre, gode og sunne matvaner, så lenge det i størst mulig grad oppleves positivt og man får mer energi av det (både pga matens innhold og så framt en ikke går og bruker masse bekymringsenergi på å tenke på om det er sunt NOK osv). For meg som styrer kostholdet mitt selv går det også stort sett veldig greit å holde seg til tidspunkter, de råvarene man vil osv. Da tenker jeg også at det er helt i orden for meg å "bryte" disse vanene når jeg av og til er gjest hos andre, spiser ute sammen med andre osv. For meg er det også endel av sunnhetstankene - at jeg ikke skal bli "redd" for mat jeg ellers velger bort. Å bruke mye tid på frykt er i mine øyne gjerne like negativt som enhver unødvendig eller usunn ingrediens. Dersom man bor sammen med familie som tenker helt annerledes og som "motarbeider en", blir det imidlertid fort vanskelig - både å gjennomføre det kostholdet man ønsker, å se klart hva som er sunt, hva som er "hysterisk" osv. Det blir lett at man blir trassig og drar det lenger enn man ville gjort om man bodde alene, eller at man gir opp noe som kunne vært konstruktivt og sunt. Så jeg skjønner at det er vanskelig for deg.
Gjest Tigress Skrevet 7. juli 2009 #5 Skrevet 7. juli 2009 Jeg synest det høyrest ut som om du har eit vettugt forhold til mat - dei aller fleste er nøydd til å vere medvitne kva dei et for å få til eit godt kosthold.
Gjest Shelob Skrevet 7. juli 2009 #6 Skrevet 7. juli 2009 He he, du kunne vært meg, TS. Jeg tenker som deg, og jeg synes av og til det er slitsomt, av og til ikke. Så lenge jeg kan slippe opp litt for så å stramme inn igjen, tenker jeg at det er OK.
Gjest milkyway Skrevet 7. juli 2009 #7 Skrevet 7. juli 2009 Det er ikke dumt nei! Selv burde jeg tenkt, etter å ikke ha rukket å spise i hele dag, at å stappe i seg en hel pizza ristorante ville resultere i at magen min ble stappamett og jeg føler meg tjukk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå