Gjest sushi_guri Skrevet 2. juli 2009 #1 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei! jeg lurer på sushi steder i oslo sentrum (eventuelt kombi steder de serverer andre ting også...). Noen som vet om noen steder bra? ...og ikke altfor dyrt. jeg er ikke særlig god på sushi og sliter fort om menyen ikke har bilder. noen som kan forklare meg de hva de forskjellig typene i sushi er? feks. maki, nigiri osv. jeg vet at maki er slik rull, men betyr det at alle ruller da heter maki? fortell meg alt jeg bør vite- så virker jeg ikke altfor dum da jeg skal bestille all info tas imot med stor takk! Ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #2 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg er veldig glad i å spise på Bambus. Jeg er ikke så glad i sushi, så de har andre retter der også. Søstrene mine er veldig glad i sushi å er også veldig glad i å spise på bambus. Her er nettsiden deres. Bambus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 3. juli 2009 #3 Del Skrevet 3. juli 2009 Det er jo ikke helt i sentrum, men et sted jeg spiser ofte på er Grand Sushi på Carl Berner. Fantastisk god sushi, men ikke så mye på menyen utenom (vårruller og miso-suppe om jeg ikke husker helt feil). Veldig trivelig betjening også, og gode priser. I sentrum har jeg funnet et søtt, lite sted som heter Asia Sushi på Fridtjof Nansens plass 9. Familiested, og ikke mye sitteplass (men det er bedre og hyggeligere enn de stedene hvor folk kun kommer og henter maten), men god og billig sushi. Tror ikke de har så mye annet på menyen enn sushi, kanskje med unntak av miso-suppe der og (som jeg ikke har smakt. Noen som vet hvordan det er...?) Ellers var jeg i en restaurant i Akersgata 67 som jeg tror heter Eat Sushi, de har helt grei sushi og mye annet på menyen. (også finnes det en etellerannet sted i sentrum som heter Happy Sushi, men den ville jeg holdt meg unna) Sushi-kurs: Med mindre du går på litt mer fancy steder, så får man vel stort sett nigiri og maki -sushi i Oslo (selv om det finnes en helt fantastisk masse varianter, prøv å google det!). Nigiri er ris med fisk (eller noe annet) oppå. Maki er som du sier en rull med ris og grønnsaker/fisk og nori, sjøgress. De fleste makitypene jeg har sett i Oslo er uramaki, altså at risen er ytterst og så følger sjøgress og fisk/grønnsaker. Ellers er det maki med sjøgresset på utsiden. Men stort sett står det bare maki på menyen. Åh, eller så er det jo rainbow maki, som er en rull med ris og grønnsaker hvor de legger fisken oppå! Nam nam nam! Og til sist er det også noe som heter sashimi som er biter med fisk (som jeg ikke har spist selv og derfor ikke vet hvordan serveres, sikkert med ris eller grønnsaker). Æsj, nå ble jeg sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sushi_guri Skrevet 16. juli 2009 #4 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei Gjest og Pingting! først og fremst; TUSEN TAKK for svar. spesielt takk til pingting for ett flott (og langt) svar! KG forumet er alle tiders! setter så stor pris på at du tar deg tid til å svare meg! nå kommer mitt svar litt sent, men jeg hadde rett og slett glemt at jeg lagde denne tråden men, kom på den nettopp og ble så glad for deres svar! nå burde jeg være en RACER i sushi ellers gikk vi på en liten sushi restaurant (litt mere café type) som lå i akersgata (mulig det var begynt på ullevålsvn). jeg husker selvsagt ikke navnet på den, men den lå på hjørnet i ett kryss og mener å huske at det var en kirke på andre siden av vegen (må enten ha vært st olavs kirke eller trefoldighetskirken). så kanskje vi var på den du anbefalte i Akersgata 67? huff, jeg husker så dårlig.. Uansett, maten var veldig god her. utenfor så den litt shabby og liten ut (var bord ute på gangfeltet, føltes som du satt "midt i krysset"), men da du kom inn var den skikkelig fresh og det var mange bord inne. maten kom fort, smakte herlig (var altfor lenge siden jeg har spist sushi, så STORKOSTE meg) og prisen var ikke til å klage på. nå GLEDER jeg meg til neste gang jeg skal spise sushi! ha en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 16. juli 2009 #5 Del Skrevet 16. juli 2009 Til Sushi Guri og andre sushi-elskere : Den dagen du virkelig vil slå deg løs på den japanske matfronten så ANBEFALER jeg sterkt ALEX SUSHI i Vika (Cort Adelersgt.), det er byens beste.....men "beste" priser også ! Nodee på Majorstua kan også anbefales (de har forskjellig mat på menyen, ikke bare sushi) mens ALEX er spesialisert innen sushi. Jeg har spist der mange ganger og elsker maten (og tilberedning av den, når du sitter i baren) samt god service ALLTID. Bon apetite..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest su Skrevet 16. juli 2009 #6 Del Skrevet 16. juli 2009 ah...helt enig med deg der Cannavaro!! ALEX sushi er helt nydelig! "problemet" mitt er at jeg har så gjerrige venninner ( ), så om jeg foreslår alex blir jeg nedstemt ganske fort.. hehe, jeg skjønner jo de godt, man kan ikke spise der hver dag, men en gang iblandt er det verdt! jeg får drive litt propaganda (og spørre på lønningsdagen), så kanskje de blir med neste gang? hm...nå er jeg SULTEN!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sushi_guri Skrevet 16. juli 2009 #7 Del Skrevet 16. juli 2009 oi, navnet mitt ble visst litt kortere i innlegget over. var meg sushi_guri som svarte som su Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 17. juli 2009 #8 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) På majorstuen er den en sushiresturant (vis-a-vis coluseum), hvor man kan velge å sitte langs ett bånd hvor det kommer små talkner med to-tre shusibiter på. Jeg skjønner meg heller ikke så mye på menyene, derfor liker jeg å sitte ved det båndet, siden jeg kan plukke ned de talerknene jeg ønsker. Det koster rundt 160 (?) kroner for suppe og åtte talerkner (med to-tre biter på). Hvis du ønsker noe annet enn sushi er det bare å si i fra til betjeningen så legger de på enten nudler eller vårruller også på disse fatene. Edit: Det er da Sushi & Wok jeg skrev om her. Husket ikke navnet før jeg så andre nevne den Endret 18. juli 2009 av Aurela Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 17. juli 2009 #9 Del Skrevet 17. juli 2009 Kitty's sushi (ja, de skriver det med genitivsapostrof) på Grünerløkka har god og ikke så dyr sushi, det samme har har Never Mind på Torshov. Begge stedene serverer også annen japansk mat, samt flere retter fra andre (sør)øst-asiatiske kjøkken. Ellers er jeg enig i at Alex sushi og Nodee er fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shelob Skrevet 17. juli 2009 #10 Del Skrevet 17. juli 2009 Sushi Asia Giang Fridtjof Nansens plass 9, 0160 Oslo 22 42 33 33 Bruker den til lunsj, veldig fornøyd. Billig og uformell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 17. juli 2009 #11 Del Skrevet 17. juli 2009 Det ligger et bra sted på Majorstuen, rett ovenfor Colusseum Kino. De server sushi og andre asiatiske retter. Jeg spiser ikke sushu selv, men min venninne sier det er veldig godt der..og den andre maten er nammenamm! Helt ok priser og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ejoty Skrevet 17. juli 2009 #12 Del Skrevet 17. juli 2009 Edit: Det er da Nodee sushi jeg skrev om her. Husket ikke navnet før jeg så andre nevne den Tror nok du mener Sushi & Wok. Nodee ligger mer ovenfor Frognerbadet, og har høyere priser enn Sushi & Wok. Båndsushi kostet 165,- sist gang jeg var i området. Absolutt en god deal! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skildring Skrevet 17. juli 2009 #13 Del Skrevet 17. juli 2009 Det ligger en liten sushi restaurant på Grünerløkka, på hjørnet ved Sannergata/Christies gate. Aberet er at det faktisk er lite, så denne restauranten lønner seg best til take-away. Men de serverer veldig god mat! Ikke så fryktelig dyrt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 18. juli 2009 #14 Del Skrevet 18. juli 2009 Tror nok du mener Sushi & Wok. Nodee ligger mer ovenfor Frognerbadet, og har høyere priser enn Sushi & Wok. Båndsushi kostet 165,- sist gang jeg var i området. Absolutt en god deal! Ja, det har du vel rett i.. Gikk litt fort i svingene her når jeg prøvde å søke meg frem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #15 Del Skrevet 13. september 2009 Spiste på en sushirestaurant som var utrolig bra og billig. Det så ganske nytt ut, men kan dessverre ikke huske navnet. Tror den ligger i krysset Osterhausgate/Calmeyersgate.... kan noen hjelpe meg med navnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
superlady Skrevet 13. september 2009 #16 Del Skrevet 13. september 2009 Jeg legger til en liten ting i sushiskolen jeg. Tempura maki er maki med fritert scampi inni og det er fantastisk deilig, så det anbefales!!!! Tempura betyr at det er fritert om jeg ikke tar helt feil. Den nigirisushien med reke oppå aner jeg dessverre ikke hva heter, for jeg prøver hele tiden å bytte den ut med noe annet, men ender alltid opp med reke allikevel... Ellers anbefaler jeg også Alex og Nodee, men Cosmo Thai i Vika har også nydelig sushi i tillegg til thai-mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå