Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Hva lager du til mat frokost, lunsj og middag på varme dager ? Orker ikke mat i varmen, men må jo spise noe da. Tynte ned en skive i morges og noen boller til lunsj, men det er jo ikke stort næring i det akkurat + masse vann selvfølgelig. I går gikk det helt rundt oppi hodet + hodepine,, hadde tydelig fått i for lite næring. Orker ikke stå over en varm grill eller et glovarmt kjøkken og lage mat i timesvis. Er det noe enkelt en kan lage som ikke tar så lang tid som både er næringsrikt og fristende å spise i varmen ? Noen som har noen gode ideer eller oppskrifter på lager ?
Gjest Ts Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Synes jeg må komme med et forslag selv,, slik at jeg gir litt i håp om å få noen ideer selv Denne har jeg laget mye Kyllingsalat For 3 personer 1 grillet kylling (event salatkylling fra butikk om en skal gjøre det veldig enkelt) ½ issalat strimlet (Kan også bruke kinakål) 2 stilker selleri snittet 1 dl ananasbiter (el. mengde etter hva en liker) 1 paprika strimlet saus: 1 1/2 dl lettrømme 3 ss majones 1 ss sylteagurk finhakket 1 ts sennep eller chilisaus (Kan kuttes ut ) Tilberedning: Plukk kjøttet av skroget og del det i pene biter Legg kylling, salat, selleri, ananas og paprika i en bolle. Bland sausen for seg, bland den i salaten etterpå. Veldig godt med stekte baguetter til både med og uten hvitløk i,, alt etter smak. Eller gjerne pariserloff med litt smør på ved siden. Vil en ha noe grovt til er grove rundstykker også godt til.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Frisk start på sommerdagen: Smoothie Yoghurt med oppskåret frukt (min favoritt) Knekkebrød med smøreost og agurk/tomat/paprika/reddik God sommermiddag som tar kort tid å lage: Rundstykker/bagetter med godt pålegg Taco/fahitas med kylling eller kjyllgkjøttdeig og masse god salat Grillmat i alle varianter, kjøtt, kylling og fisk Italiensk pizza, altså forstekt tynn bunn med lite, men smaksrikt fyll på toppen. Stekt laks med nypoteter, rømme og agurksalat. Blomkålssuppe, fiskesuppe
Trillrund Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Den beste og hurtigste sommermiddagen hos oss er surmelk og grovkavring med spekemat til. Hurtig, kaldt, friskt og salt..... Perfekt i varmen. Ellers lager jeg gjerne en diger kylling- og pastasalat som vi kan spise til lunsj og middag i 2 dager....
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Jeg elsker couscoussalat i varmen. Kjempekjapt og kjempegodt!
BlackBerry Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Spekeskinke, eggerøre, potetsalat, rømme, flatbrød.
Elbereth Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Spekeskinke, pesto, parmesanost, rødløk og balsamicomarinerte cherrytomater servert med godt brød eller flatbrød. Reker, salat og brød. Skomakerlaks (kald avkokt sei) eller evt. skikkelig laks servert med nypoteter, rømme, agurksalat og gressløk. Ha en skål med oppkuttet frukt og grønnsaker i kjøleskapet - deilig å knaske på i varmen og gir ekstra vann og litt næring. Jeg pleier å fylle plastflasker halvt opp med vann og legge i fryseren. Når jeg skal bruke dem fyller jeg opp med kaldt vann, og da holder vannet seg kaldt og godt til isen har smeltet.
Leanne Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 Jeg drikker smoothies til frokost.. Har frosne jordbær og druer i fryseren -har de i blenderen sammen med juice og litt fiberhusk. Brødskive med banan/ jordbær er også godt i varmen.. omelett med spekeskinke, paprika, sopp, løk er godt til lunsj / middag Ferdig rømmegrøt som bare må varmes opp er også godt.. kyllingspyd (kyllingfilet, paprika, sopp) grilles jo ganske kjapt... Godt med hjemmelaget potetsalat til.. Og det er også lov å ringe å bestille mat innimellom når det er så varmt... Italiensk pizza er jo herlig da Så trenger man bare å blande sammen en liten salat å ha ved siden av..
loffen Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Orker du å koke noen nypoteter? I så fall veldig godt med (kaldt) picnic-skinke i skiver, asparages (da kan du kjøpe på glass, så slipper du å koke), rå løk, rødbeter og f.eks. agurk, paprika, mais, tomat, noen salatblader. Med remulade til!
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #10 Skrevet 3. juli 2009 Takk for mange godt tips. Blir enkel salat til "middag" i dag. Kinakål,paprika,annanas,mais, fetaost og salatkylling på toppen. Ferdig italiensk dressing + kraften fra annanasen. Og ferdigstekte baguetter til (med smør til om noen ønsker det) Så tar vi middag til kveld med grillet laks krydret med sitronpepper og dill (steker seg selv på grillen), basilikumpoteter (ferdige potetbåter stekt med litt olje, salt og basilikun 1\2 t) brokkoly og gullerøtter kuttet (kokes 3 min) og sandefjordsmør. + litt salat om det er noe igjen. (ble bestilt pizza i gårkveld...)
søndagsengel? Skrevet 3. juli 2009 #11 Skrevet 3. juli 2009 Pasta (gjerne Fjordland ravioli) blandet med ruccola, cherrytomater, pinjekjerner og grønn pesto (evt blandet med lettrømme), gjerne med olivenbrød til.
hjertesukka Skrevet 3. juli 2009 #13 Skrevet 3. juli 2009 Jeg sitter nå og spiser følgende: - To hardkokte egg, skåret opp - ferdigrensede reker- - tomater oppskåret - rå broccoli i biter - sukkererter skåret i to - røde bønner - litt opphakket vårløk - issalat Med dressing: olje, sitron, pepper og salt, og litt lettrømme på toppen. Laget av "rester" i kjøleskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå