Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært forsiktig med å binde renten på lånet i Lånekassen, men nå er den jo superlav. Vurderer å binde den for tre eller fem år nå.

Ifølge Lånekassen: "Det er fortsatt mulig å binde renten for tre, fem eller ti år fra 1. juli. Fastrenten er 3,4 prosent for tre år, 4,2 prosent for fem år og 5,0 prosent for ti år."

Tror dere renten kommer til å synke enda mer, eller bør man binde den nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bandt studielånsrenta den første gangen det var mulig og den gangen var det lønnsomt (husker ikke hva bindingsrenta var, men tror den var 4,5). Alle tilbud fra Lånekassen etter det har ikke vært lønnsomme.

Vanligvis sies det jo at det ikke lønner seg å binde renten med mindre man er ganske avhengig av forutsigbarhet. Det eneste som høres fristende ut her er 3,4 prosent i 3 år.

Skrevet

De sa jo at fastrenta på 3,4 prosent i 3 år som de tilbyr nå, er rekordlav, og at de ikke noensinne har tilbudt lavere..Vil jo tro at det lønner seg å binde den nå ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Tenk om renta blir 0,5% til neste år da?! Åh, da taper man masse penger på å ha bundet nå! Meeen tenk om den blir 6,5% om et år da - da haar man tjent masse.

Bind om du vil vite hva du skal betale til lånekassa de neste åra - ikke for å tjene på det! SVÆRT få tjener på fastrente. Men gu så kjekt det er!!!!

Skrevet

Den flytende renten vil gå enda mer ned etter 1. oktober, så regner med at man kanskje kan binde til lavere rente da? jeg skal iallefall vente til da og se :)

Gjest Gjest
Skrevet
Den flytende renten vil gå enda mer ned etter 1. oktober, så regner med at man kanskje kan binde til lavere rente da? jeg skal iallefall vente til da og se :)

enig. jeg også venter til 1.oktober, siden den flytende renta vil være lavere. hvis fast renta er enda lavere da, så binder jeg for 3 år! :)

Skrevet

Jeg bandt min da tilbudet var 3,5, og tenker ikke noe mer på om den vil gå ner mer eller ikke. Jeg er fornøyd med den renten

Skrevet

Det er vel ikke spesielt realistisk at renten her i landet vil ende opp på 0,5%, ei heller noe i nærheten. (Ja, jeg vet det var et på-spissen-eksempel)

Det hele munner ut i om du er villig til å betale for forutsigbarhet, eller om du vil ta sjansen på en ny rentegalopp de neste årene. Uansett må du ikke binde nå, siden lånekassen har en varslet rentenedgang nå i høst (0,5% i august\september?).

Se på rentenivået de siste 5 årene. Gjør deg opp en mening om trenden, sett deg ned med rentekalkulator og se på avdragenes variasjon.

Selv betaler jeg noen kroner mer pr mnd siden jeg har råd til det, noe som munner en del til syvende og sist, uten å binde renten.

Skrevet

Jaja, jeg har sendt søknad om å binde den for tre år nå. Jeg pleier uansett å betale inn månedlig noen hundre kroner ekstra, så jeg tar sjansen på at den ikke kommer til å synke så veldig mye mer nå, før den stiger igjen.

Skrevet
Jaja, jeg har sendt søknad om å binde den for tre år nå. Jeg pleier uansett å betale inn månedlig noen hundre kroner ekstra, så jeg tar sjansen på at den ikke kommer til å synke så veldig mye mer nå, før den stiger igjen.

My point exactly! Renten ble satt ned rimelig fort fordi økonomien stoppet opp, folk hadde ikke råd til å betale blablabla (ikke forelsning i økonomi, hverfra meg eller invitasjon til andre om å forelese). Nå er i alle fall hjulene i gang igjen, og det er ikke et stort behov for å gi folk bedre råd (altså senke renten vesentlig mer).

Jeg blir ikke overrasket om neste rentemøte lar renten stå urørt eller gir en liten reduksjon, men at den skal ned ytterligere 1% ser jeg på som fullstendig unødvendig...

...men jeg er altså IKKE økonom da :)

Men å f.eks. betale fast 2000,- pr mnd. i stedet for 1600,- er nok ikke så dumt, dersom man har mulighet for det selvsagt. Hele spørsmålet denne tråden dreier seg om vil jo være avhengig av den enkelte sin økonomi og behov for planlegging da.

Gjest Gjest
Skrevet
Men å f.eks. betale fast 2000,- pr mnd. i stedet for 1600,- er nok ikke så dumt, dersom man har mulighet for det selvsagt. Hele spørsmålet denne tråden dreier seg om vil jo være avhengig av den enkelte sin økonomi og behov for planlegging da.

man får jo ikke betalt inn ekstra når man har bindt renta da.

det kan man kun gjøre når man har flytende.

Skrevet

For meg virker det rart om jeg ikke kan binde renta slik at avdraget blir f.eks 2500 pr mnd, men ikke kan betale f.eks 3.500 pr mnd. om jeg skulle ønske det.

Gjest bumse
Skrevet

Det er vel sjelden det lønner seg økonomisk å binde renta, men den er lav nå. Studielån er som regel ikke veldig stort heller, det er vel ikke veldig mange tusen i året i forskjell uansett. Jeg har bundet renta på ca 5% og er fornøyd med det. Jeg kunne hatt billigere rente nå, men for meg er det verdt det siden jeg har mer forutsigbar økonomi enn uten å binde renta.

Skrevet

Klart man kan betale mer hvis man vil. Men man kan vel ikke AVSLUTTE lånet før fastrente-perioden er over. Men det er det nok ikke stor sannsynlighet for at jeg gjør på tre år uansett. Men utover det kan du overføre så mye penger du vil til Lånekassen, slik jeg har forstått det. Man har jo kontonummeret deres og kundenummeret sitt uansett, så det man betaler for mye nå, kan man bare spare senere.

Er det ikke slik da???

Gjest Gjest
Skrevet
Klart man kan betale mer hvis man vil. Men man kan vel ikke AVSLUTTE lånet før fastrente-perioden er over. Men det er det nok ikke stor sannsynlighet for at jeg gjør på tre år uansett. Men utover det kan du overføre så mye penger du vil til Lånekassen, slik jeg har forstått det. Man har jo kontonummeret deres og kundenummeret sitt uansett, så det man betaler for mye nå, kan man bare spare senere.

Er det ikke slik da???

Hvis man har bundet renta og vil betale ekstra blir det beregnet "overkurs" eller "underkurs". Dersom man vil betale ekstra på et lån hvor renta på lånet er høyere enn den renta banken kan låne ut pengene til til nye kunder må man betale ekstra fordi banken taper penger på at fastrentelånet betales ned raskere enn avtalt. Dersom banken kan låne ut pengene til ny kunde til høyere rente så slipper man litt billigere. Er det ikke sånn da?

Skrevet

Er det ikke slik da???

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbake...ra-innbetaling/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...