Gjest Lønn Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Har takket ja til jobb men ikke skrevet kontrakt ennå. er det for sent å forhandle om lønn?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 det er ikke for sent å forhandle om lønn så lenge lønnsspørsmålet ikke har vært oppe. Med andre ord: har ikke bedriften tilbudt lønn enda, betyr det at dette er et spørsmål som tas opp før kontrakten skal skrives. Bestem deg allerede nå for hva du forventer, for det kan hende de spør deg direkte om akkurat dette
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 de spurte på intervjuet, men sa at det var sjefen som ville ta seg av lønnstilbudet,,,, hva kan jeg gjøre da? lurer på om jeg satte forventningene mine litt lavt,,,.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 de spurte på intervjuet, men sa at det var sjefen som ville ta seg av lønnstilbudet,,,, hva kan jeg gjøre da? lurer på om jeg satte forventningene mine litt lavt,,,. Så lenge dere ikke har inngått en endelig avtale om lønn, så er det ikke for sent. Men du har selvsagt ikke noe bra forhandlingsutgangspunkt dersom de faktisk legger seg i det sjiktet du sa du forventet, og du i ettertid kommer og vil ha mer. Generelt ville jeg dog ikke takket ja til et jobbtilbud uten å vite betingelsene først.
Gjest bnil Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 de spurte på intervjuet, men sa at det var sjefen som ville ta seg av lønnstilbudet,,,, hva kan jeg gjøre da? lurer på om jeg satte forventningene mine litt lavt,,,. Jeg har gått i den samme fella en gang. Jeg sa hva jeg forventet, og fikk tilbud akkurat der. I mellomtiden hadde jeg imidlertid sjekket rundt på lønnsstatistikker, med venner i samme bransje etc., og funnet ut at jeg burde lagt mine krav noe høyere (dette burde jeg selvsagt ha gjort på forhånd...). Imidlertid sa jeg faktisk bare dette til dem: Takket for tilbudet, og bekreftet at betingelsene var i samsvar med det jeg hadde sagt på intervju, men at jeg i ettertid hadde sjekket statistikker og med andre i bransjen, og derfor måtte justere mine forventninger opp. Dette aksepterte/skjønte de, og høynet sitt tilbud utover det jeg bedt om først gang. Det er lov å prøve seg!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Jeg har gått i den samme fella en gang. Jeg sa hva jeg forventet, og fikk tilbud akkurat der. I mellomtiden hadde jeg imidlertid sjekket rundt på lønnsstatistikker, med venner i samme bransje etc., og funnet ut at jeg burde lagt mine krav noe høyere (dette burde jeg selvsagt ha gjort på forhånd...). Imidlertid sa jeg faktisk bare dette til dem: Takket for tilbudet, og bekreftet at betingelsene var i samsvar med det jeg hadde sagt på intervju, men at jeg i ettertid hadde sjekket statistikker og med andre i bransjen, og derfor måtte justere mine forventninger opp. Dette aksepterte/skjønte de, og høynet sitt tilbud utover det jeg bedt om først gang. Det er lov å prøve seg! sånn tenker jeg også, men jeg har også tenkt at det kan være mulig å satse på lønnsforhøyelse neste år for å komme opp på et mer riktig nivå? men det er kanskje mindre sannsynlig at jeg oppnår et større hopp neste år,,,?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 sånn tenker jeg også, men jeg har også tenkt at det kan være mulig å satse på lønnsforhøyelse neste år for å komme opp på et mer riktig nivå? men det er kanskje mindre sannsynlig at jeg oppnår et større hopp neste år,,,? dette er ok ingen god løsning, jeg anbefaler at du heller prøver taktikken som nil beskrev. du kan ikke regne med et lønnshopp neste år tilsvarende dine forventninger
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 sånn tenker jeg også, men jeg har også tenkt at det kan være mulig å satse på lønnsforhøyelse neste år for å komme opp på et mer riktig nivå? men det er kanskje mindre sannsynlig at jeg oppnår et større hopp neste år,,,? Retting: dette er nok ingen god løsning, jeg anbefaler at du heller prøver taktikken som nil beskrev. du kan ikke regne med et lønnshopp neste år tilsvarende dine forventninger
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Jeg gjorde det samme. Tok det opp på oppfølgningssamtale etter at prøvetiden var over og fikk justert opp lønnen min med 22 000 i året i tillegg til vanlig lønnsjustering litt senere på året.
Gjest ts Skrevet 6. juli 2009 #10 Skrevet 6. juli 2009 hvor vanlig er det at bedriften tilbyr den lønnen man ved spørsmål om det på intervjuet har svart at man forventer seg? kan man risikere å måtte ta til takke med et lavere beløp enn det som er rimelig, fordi man har bommet på hva som burde være en rimelig lønn? bedriften virker veldig real ellers, men jeg er spent på hva lønnstilbudet blir,,
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #11 Skrevet 8. juli 2009 Et tilbud er ikke endelig. Det er inneholder bare et forslag til lønn. Hvis lønnen er under forventing, så fortell dem akkurat det. Lønnsforhandlinger kalles det.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #12 Skrevet 8. juli 2009 har fått tilbud og kontrakte er ikke undertegnet, sjefen er reist til Asia på ferie og jeg møter ikke henne før i slutten av juli hva skal jeg gjøre med tankene om mer lønn da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå