Gjest Gjest_Multe_* Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Har en jente på 12, som er dødelig fornærmet fordi "hun ikke får ha ferie", nå som hun har sommerferie. Hun mener visst at hun ikke skal gjøre noe verdens ting i løpet av disse 2 md. Hun har allerede vært bortreist på ferie en uke, og vi skal på ferie 2 uker senere i sommer. Synes hun kan hjelpe til litt når vi spør henne om noe. Hun har faste oppgaver som å vaske rommet sitt, vaske do, og ta ut av oppvaskmaskinen. Dette gjør hun. Men spør vi henne om noe ekstra er det "ÅÅÅÅH!" og frem med surleppa. Ber henne en sjelden gang om å støvsuge et golv, eller lignende. Er så lei denne holdningen. Synes det hadde vært nok med 1 md skoleferie. Hun får for det meste disponere tiden som hun vil. Hva gjør deres barn på 12 i sommer? Og ellers av plikter?
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 12-åringen min holder huset i orden om formiddagen mens jeg er på jobb. Det vil si tømmer oppvaskmaskinen og rydder kjøkkenet etter seg. Hjelper ellers til når jeg ber ham. Lager middag av og til. Hvis hun skal gjøre ingenting i ferien, kan vel du gjøre det samme? Slutt å lage mat til henne, og se hva som skjer. Si at du har ferie.
Noli Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Jeg husker selv de deilige lange sommerferiene i barndomen, og vil at barna her i huset skal gjøre det samme når de blir voksne, så her har de de samme pliktene som vanlig, vi har uansett en god fordeling i hverdagen. Jeg opplever at ungene har så mye stress, mas og krav i hverdagen ellers i året, at jeg uten problemer unner dem å være barn og nyte sommerferen med lek ute, bading, gøy med venner osv osv.
Minttu Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Hvis hun skal gjøre ingenting i ferien, kan vel du gjøre det samme? Slutt å lage mat til henne, og se hva som skjer. Si at du har ferie. Jeg hadde likt å sett reaksjonen hennes, og andre barn sin så klart. om mor gjorde dette
lottomillionæren Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Jeg hadde likt å sett reaksjonen hennes, og andre barn sin så klart. om mor gjorde dette Det gjorde jeg her hjemme, bare at jeg sa at jeg gikk til streik. Utrolig nok tok de det helt pent og ordnet alt selv
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Her hos oss må både 11-åringen og 15-åringen hjelpe til på samme måte som ellers. De har sine faste plikter som ikke tar mer enn max fem minutter pr dag, pluss at vi ber om hjelp til småting som ta ut av oppvaskmaskinen, brette sammen håndklær osv iblant. Jeg synes vi godt kunne krevd mer av dem, det hadde de ikke hatt vondt av.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 Synes foreldrene kan se an været. Hvis det er fint vær og alle vennene skal på stranden så er det ikke pent gjort å be hun eller ham være hjemme med masse arbeidsoppgaver. Jeg lar også husarbeid være husarbeid på dager med varmt, fint vær - da synes jeg man bør holde seg ute - det være seg både barn og voksne. Vi bor i et land med lang og hard vinter - hvorfor ikke nyte de få solskinnsdagene vi har? Som en annen over her sa - de beste minnene mine er fra late sommerdager med masse fri før jeg begynte med sommerjobbing. Da var vi på stranden fra morgen til sen ettermiddag, badet og solte oss. Det er slike minner jeg vil at mine unger skal sitte igjen med.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Har to stk som går hjemme om dagene, en på 10 og en på 12. Det har vært nydelig vær den siste tiden, og rydding og husvask har vært lite prioritert fra oss alle. Ungene har vært sammen med venner, badet og kost seg. Vi har gjemt vekk pc-en, så de må gjøre andre ting. Rommene deres ser ikke trivelige ut, halvbrukte badehånduker ligger slengt i gangen, kjøkkenbenken ser ut som et moras................. Men det virker som om de storkoser seg, og da får det heller bare flyte over litt. Har forresten gitt 10 åringen beskjed om at idag skal rommet ryddes og støvsuges.
Gjest Gjest_Lisette_* Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Sommerminner om late sommerdager er jo det man tar med seg videre uansett. I min barndom var i allefall somrene fyllt med sol og lek utendørs, sånn som jeg husker det. Dagene der det var regn, gråvær, husvask sammen med foreldrene osv husker jeg ikke som sommer. Huska at vi har en selektiv hukommelse, og at vi ofte bevarer de gode minnene og lar de kjedelige gå i glemmeboka. Heldigvis. Så jeg tror ikke vi trenger å være redd for at barna våre ikke skal huske late sommerdager bare fordi de må gjøre litt plikter iblant. Jeg som voksen må jo selv også gjøre "plikter" om sommeren. Som å vaske hus, vaske klær, lage mat osv. Likevel husker jeg sommeren som en koselig og lat tid der man slapper av og ikke har så mye å gjøre. Jeg tror vi gjør barna våre en bjørnetjenesete ved å være curlingforeldre som oppdrar bomullsbarn.
Rosalie Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Slapp av. Hun er i puberteten. Surleppe og sukking hører med. Og en liten trøst - det blir verre.
La Guapa Skrevet 4. juli 2009 #11 Skrevet 4. juli 2009 Signerer! det blir bare verre. 13 åringen vi har i huset sover til 12- så lager hun seg frokost- og ligger på sofaen resten av dagen....mens solen skinner fra blå himmel ute! Hun gjør ikke en dritt i huset og åpner kun munnen for å ytre hvor "scheeeeeedeliiiiiii" det er
Gjest nextlife Skrevet 4. juli 2009 #12 Skrevet 4. juli 2009 Min 13-åring har som plikt å holde sitt eget rom i stand. Dette er eneste faste plikten hun har i huset, men hun er flink til å gjøre småting på eget initiativ, som f.eks rydde badet, legge sammen klær, rydde i skohyller, skap o.l. Hun holder rett og slett huset i orden når hun er alene hjemme. Det er aldri noe problem å be henne sette på middag o.l.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Min 16 åring skal i sommer på tre ukers ferie med meg og min famlile, med 1 1/2 uke om gangen. Han skal også på en treningsleir en uke, og resten av dagene skal gå med til sommerjobb. Jobber da fra 9 til 17.00, og etter det er det ofte rett ut i skogen og trene. Ingen late dager på stranden her nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå