Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det flere som har prøvd Skaldeman sin teori?

her skal det spises hovedsaklig fett og proteiner, det en et kosthold basert på det urfar spiste, og der var det lite karbohydrater og finne.

Jeg har troen på dette, og Skaldeman er et levende bevis på at det virker, han gikk selv ned fra 145 til 80 kilo ved å kutte brød, pasta, poteter, øl og søtsaker, og ved å holde seg til kjøtt, fisk, smør, fløte, grønnsaker, fett og litt vin til maten. Han ble kvitt sin sukkersyke og skyhøye blodtrykk, og har i dag perfekte blodfett-verdier.

Innlegg endret. Reklame er ikke tillatt. Trampe -mod-

Endret av Trampe
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Er det flere som har prøvd Skaldeman sin teori?

her skal det spises hovedsaklig fett og proteiner, det en et kosthold basert på det urfar spiste, og der var det lite karbohydrater og finne.

Jeg har troen på dette, og Skaldeman er et levende bevis på at det virker, han gikk selv ned fra 145 til 80 kilo ved å kutte brød, pasta, poteter, øl og søtsaker, og ved å holde seg til kjøtt, fisk, smør, fløte, grønnsaker, fett og litt vin til maten. Han ble kvitt sin sukkersyke og skyhøye blodtrykk, og har i dag perfekte blodfett-verdier.

Problemet med teorien om at steinaldermennesket spiste mest fett og proteiner er at steinaldermenneskenes kosthold på ingen måte var entydig og konstant. Det varierte med hva som var tilgjengelig i omgivelsene, og det var høyst forskjellig på forskjellige steder rundt om i Europa og Afrika. Å si at vi er best tilpasset å spise fett og proteiner fordi steinaldermennesket spiste det er i beste fall en svært overfladisk generalisering, sannsynligvis er det en løgn.

Mennesket trenger en del karbohydrater. Hjernen kan kun nyttiggjøre seg karbohydrater, får du for lite av det vil du kjenne at det er vanskelig å kosntentrere seg om ting som krever tankevirksomhet.

Endret av Trampe
Skrevet
Problemet med teorien om at steinaldermennesket spiste mest fett og proteiner er at steinaldermenneskenes kosthold på ingen måte var entydig og konstant. Det varierte med hva som var tilgjengelig i omgivelsene, og det var høyst forskjellig på forskjellige steder rundt om i Europa og Afrika. Å si at vi er best tilpasset å spise fett og proteiner fordi steinaldermennesket spiste det er i beste fall en svært overfladisk generalisering, sannsynligvis er det en løgn.

Mennesket trenger en del karbohydrater. Hjernen kan kun nyttiggjøre seg karbohydrater, får du for lite av det vil du kjenne at det er vanskelig å kosntentrere seg om ting som krever tankevirksomhet.

Hele 50–60 prosent av hjernens tørrvekt består av fett, hvorav cirka 20 prosent av omega-3-type, som vi ikke kan produsere selv, men må få via kosten (fra for eksempel fiskefett, linfrø, valnøtter og fett fra vilt).

Sitat fra : Dr.Fedon A. Lindberg og Merete Hansen-Møllerud

Det er karbohydrater i mat som inneholder fett og proteiner, men de er av lav gi type, og det og holde seg unna karbohydrater(raske karb.som i hvitt mel,frukt,bær og andre sukker holdige varer )når en slanker seg, gjør at en går raskere ned i vekt .

For spiser du de nevte karbohydratene(de raske m/ høy GI)PRODUSERER KROPPEN INSULIN, og insulin fungerer som et fettlagringshormon,det legger lokk på forbrenningen.

Her er et utrag fra et intervju Dagbladet gjorde med skaldeman,tar med linken under så du kan lese hele intervjuet-

Mange synes det er rart at fett kan fordrive fett?

- Ja, men fett stimulerer fettforbrenningen, i motsetning til karbohydrater. Stivelsen i brød og sukker i søtsaker øker insulinproduksjonen. Også protein virker inn på insulinet. Tilhører du den halvparten av folket som har lett for å legge på seg, bør du være forsiktig med karbohydratene. Spiser du fettholdig mat holder du deg også lengre mett, sier Skaldeman. Og legger til:

- Mennesket er genetisk tilpasset animalsk føde. Steinaldermenneskene hadde ikke korn. Vi er ikke skapt for å spise all den sukkermettede søppelmaten som fyller hyllene i dagligvareforretningene.

Vi blir fetere

Selv om fettandelen i i det nordiske kostholdet har gått ned, blir stadig flere av oss fete. Skaldeman mener det burde være et tankekors hos helsemyndighetene.

- Fett og proteiner er næringsstoffer, karbohydrater gir bare energi. Vil du normalisere kroppsvekten din på en sunn måte, øker du inntaket av næringsstoffer og reduserer inntaket av næringsfri mat.

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/29/490325.html

Bare et lite tanke kors til:

Bjørnen starter fettlagringen ved å spise store mengder av “raske” karbohydrater(bær).

Dette fettlagret hjelper den med og overleve vinteren.Mennesket starter sin fettlagring med sukker og stivelse.

problemet er at vår fettlagring pågår året rundt, hver eneste dag!

Den enkleste måten å bryte denne stadige fettlagringen på er å legge inn perioder med kunstig vinter, da vi-som bjørnen-lever av mettet fett.

Baserer vi maten vår på fett, setter vi fart på vår egen fettforbrenning.

Kroppsfettet fordøyes og forsvinner, og vi blir klare for nye sukkerstinne somre.

Har vi mye kroppsfett å kvitte oss med, bør vi legge inn lange kunstige vintre,og gjøre de sukkerfrie periodene så korte som mulig. Det er den naturlige måten og gtå ned i vekt på.

Gjest MooCow
Skrevet

Jeg har litt troen paa den type kosthold, og det er noe lignende jeg foelger selv(mest Atkins eg.). For meg handler det ikke om aa gaa ned i vekt da jeg er slank fra foer, men jeg foeler meg bedre, er ikke sulten hele tiden og faar ikke sug etter soetsaker. :)

Skrevet

Men så spørs det om du orker å leve på et slikt kosthold for alltid. For mest sansynelig går du opp igjen om du skal bytte tilbake til normalt kosthold etter du har fått ønsket vektnedgang..

Skrevet
Men så spørs det om du orker å leve på et slikt kosthold for alltid. For mest sansynelig går du opp igjen om du skal bytte tilbake til normalt kosthold etter du har fått ønsket vektnedgang..

Hva er normalt kosthold?, jeg kan jo spise alt etterpå så lenge jeg for det meste holder meg unna stivelse og sukker.

Nå holder jeg meg bare litt hard for at det skal gå fortere,men etter hver så kommer jeg til og tilsette mer grønnsaker- og skjeie ut med en frukt en gang i blant.....

Du kan jo følge med på bloggen min og se hvordan det går!

Ha en fet dag!

Gjest MooCow
Skrevet

Man trenger jo ikke gaa tilbake til et "normalt" kosthold(hva naa det maatte vaere). Det er noe som heter livstilsendring. ;) Mange flere hadde nok hatt godt av aa kutte litt ned paa karbohydratinntaket spoer du meg.

Skrevet
Hva er normalt kosthold?, jeg kan jo spise alt etterpå så lenge jeg for det meste holder meg unna stivelse og sukker.

Nå holder jeg meg bare litt hard for at det skal gå fortere,men etter hver så kommer jeg til og tilsette mer grønnsaker- og skjeie ut med en frukt en gang i blant.....

Du kan jo følge med på bloggen min og se hvordan det går!

Ha en fet dag!

Vil ihvertfall påstå at ett kosthold der å spise frukt anses som en utskeielse ikke er normalt..

Gjest Gjest
Skrevet
Vil ihvertfall påstå at ett kosthold der å spise frukt anses som en utskeielse ikke er normalt..

Folk bør vel få følge de kostholdsteoriene de vil. Og man får vel selv vurdere hva som er normalt for en. Så lenge en ikke blir syk av et slikt kosthold ser jeg ikke problemet.

Jeg skal følge med bloggen din TS. Jeg har tro på Skaldemans teorier, men klarer nok ikke selv å gjennomføre et slikt kosthold 100 %. Er rett og seltt ikke nok motivert. Tenker nå likevel på inntaket av karbohydrater og føler at det fokuset hjelper meg til å holde vekta i alle fall.

Gjest MooCow
Skrevet

Tja, saa lenge man spiser seg mett, faar i seg de naeringsstoffen man trenger og ikke har et problematisk forhold til mat ser jeg ikke helt hva som er unormalt med det. :)

Skrevet

Jeg har prøvd ketolysekurern, er ca samme som skaldemann. Dette virket ikke på meg, jeg var i ketose, dette testet jeg hele tiden, men jeg gikk opp 400 g i uka, så det funket utrolig dårlig. Men så gikk jeg over til fedon, og det vil ifølge meg si sunnt lavkarbo kosthold og mer enn lisvtilendring enn en kur.

Dette gjorde jeg i en periode i livet hvor jeg var kronisk syk og nesten ikke var i bevegelse. Jeg gikk da ned 30 kg på ett år med fedon kostholdet. og det var ikke vanskelig heller, for her kan man spise mye mer variert.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Hei. jeg har aldri hørt om skaldermann. Jeg har heller ikke ikke lest innleggene før meg, har nemlig funnet ut at kosthold- /treningsinnleggene her på forumet får jeg lite ut av. MEN det jeg ville si var at jeg lever NESTEN etter prinsippet du beskriver (spiser litt karbohydrater, men mer fett og protein) og for meg har det ført til mer muskler og mindre fett. Anbefales!

PS: å leve på lavkarbo diett er en vanesak. I begynnelsen kan man føle seg slapp og litt tom for energi, men det gikk iallefall over for meg.

Skrevet

Men er ikke frukt og grønt også "steinaldermennske"-mat?

Skrevet
Jeg har litt troen paa den type kosthold, og det er noe lignende jeg foelger selv(mest Atkins eg.). For meg handler det ikke om aa gaa ned i vekt da jeg er slank fra foer, men jeg foeler meg bedre, er ikke sulten hele tiden og faar ikke sug etter soetsaker. :)

Enig. Før sleit jeg mye med at jeg var sulten konstant, men det ga seg når jeg gikk over til lavkarbo-kosthold. Kan ikke si søtsuget har gitt seg helt, men sultfølelsen er betydelig redusert.

Skrevet

lena l:

Har vært innom bloggen din tidligere, lurer på om jeg fant den på lavkarbo.no ?

Det er artig å lese om andres erfaringer.

Anyway, jeg er tihenger av fett og proteiner. Har gått ned over 45 kilo ved å følge atkinsdietten :-)

For meg er det snakk om en livsstilsforandring, jeg går aldri i verden tilbake til "gammelt" kosthold. Jeg har det mye bedre på alle mulige måter som jeg lever nå. Nå har jeg satt meg som mål å løpe halvmaraton om to år!! I 2006 veide jeg 135 kilo, og da var det en umulighet.

Nå er det jo noen forskjeller mellon de forskjellige lavkarbokostholdene, men jeg spiser faktisk mye grønt, og litt frukt bær (da i form av¨bringebær, jordbær, litt blåbær, cantaloupe og honningmelon)

Jeg har også skrevet blogg: www.lenabeatrice.net

Skrevet (endret)
Men er ikke frukt og grønt også "steinaldermennske"-mat?

På sommeren spiste de seg opp på bær og.lign. -det inneholder masse karbohydrater.

Vi vet jo alle at karbohydrater som nevnte ovenfor, gjør at blodsukkret stiger, dermed settes insulin utskillesen i gang og fettforbrenningen blokkeres.( insulin er et hormon som hjelper cellene i kropen og ta opp sukker)

Og da spiste de seg opp til vinteren kom,altså de hadde lagt på seg fett til vinteren- da det var vanskeligere med man-så da ble det og fange alts som rørte på seg- nemlig kjøtt,fisk og fugl det inneholder ikke karbohydrater men proteiner og fett!

Men på Skaldeman sin diett kan du spise frukt og grønt hvis du ikke har det travelt med og gå ned i vekt.

Jeg tar en snarere veg i begynnelsen, så når jeg har kommet dit jeg vil være , kan jeg unne meg mere grønnsaker ( de som vokser over bakken= mindre stivelse)

Langt svar- så jeg håper du gidda og lese det!

Endret av Trampe
Skrevet (endret)
Jeg har prøvd ketolysekurern, er ca samme som skaldemann. Dette virket ikke på meg, jeg var i ketose, dette testet jeg hele tiden, men jeg gikk opp 400 g i uka, så det funket utrolig dårlig. Men så gikk jeg over til fedon, og det vil ifølge meg si sunnt lavkarbo kosthold og mer enn lisvtilendring enn en kur.

Dette gjorde jeg i en periode i livet hvor jeg var kronisk syk og nesten ikke var i bevegelse. Jeg gikk da ned 30 kg på ett år med fedon kostholdet. og det var ikke vanskelig heller, for her kan man spise mye mer variert.

Det høres ut som du spiste alt for lite fett til dine proteiner- hvis du gikk opp og ikke ned!

Men det er kjempebra at du fant en ny "kur" som passet for deg.. vi er alle forskjellige.

Ha en fin natt!

Endret av Trampe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...