Gå til innhold

bordplassering av single?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest Anita
Skrevet

Jeg leste en annen tråd her om årsaker til at man takket nei til bryllupsinvitasjoner.

Og vil sitere litt fra et av innleggene (beklager "gjest Camilla" at jeg har kuttet litt i teksten din, håper det er greit):

"

"Eks 2; bordplassering. I overnevnte brullup ble jeg plassert mellom brudens 16 år gamle meget tause fetter og en gammel, skral grandtante. Alle vennene mine satt på et annet bord, men jeg var singel og måtte derfor plasseres slik at det ble partall rundt bordet. I et annet bryllup ble jeg plassert på en bordende der det helt tydelig ikke var intendert at noen skulle sitte, men siden jeg var singel måtte det bli slik. Følte meg ikke veldig velkommen. I sommer var jeg i bryllup (som singel igjen) hos min kusine og fikk beksjed om at jeg burde skaffe meg en kjæreste før neste bryllup slik at bordplasseringen gikk opp."

Eks 3; kom i bryllup hos en fetter og ble spurt om jeg kunne passe brudeparets niese, slik at nærmeste familien fikk ro under middagen. Ikke særlig hyggelig å endre opp som falskemater og bleieskiftarbeider for en 4 mnd gammel baby når alle de andre koser seg med vin, mat og taler....

Jeg kommer ikke å gå i min andre kusines brullup uten kjæreste, bare for å bli passert i periferien fordi det ikkr "går opp".

"

Jeg har vært "par" i alle bryllupene jeg har vært i, og har vel aldri tenkt over plasseringen av single.

Men er det sånn i mange bryllup av man "pælmer" alle de single i en klump nederst ved et bord slik at f.eks. en god venninne av bruden blir sittende med noen ukjente barn og noen ukjente gamle tanter, langt fra de andre venninnene og vennene?

Har rett og slett vanskelig for å skjønne at man som brudepar gjør sånt mot gjestene bare for å få bordet til "å gå opp", hva nå enn det måtte bety. Går det ikke an f.eks. å plassere en singel person mellom to par?

Hvordan løses dette egentlig ute blant dere bruder?

Skrevet

Vi kommer til å se bort ifra mann-dame-mann-dame og heller sette de vi tror trives sammen sammen :)

Sambo har også vært i bryllup på bord med stille fettere og unner ingen dette ;)

Gjest gjest Anita
Skrevet

Da håper jeg alle tenker som deg :)

Tok en liten ringerunde til 2 av mine single venninner, og begge fortalte skrekkhistorier. Hun ene fortalte at i siste bryllup hadde hun havnet nederst i en krok sammen med 5 andre single. Alle hunkjønn. Hun satt ved siden av en gammel tante på 87 som kun snakket om sykdommene sine og om avføringen sin (!) - og en 8 år gammel jente på den andre siden....

Jeg hadde ihvertfall blitt ordentlig sur hvis jeg hadde blitt utsatt for det samme....

Skrevet

Vi kommer også til å se litt bort fra den annenhver-regelen vi og (nå skal vi ikke splitte par og har flere homofile par som kommer så det måtte vi uansett ha gjort). Kommer til å sette folk sammen med noen de kan trives med, men kanskje ikke nødvendigvis kjenner, og samtidig slik at de har noen de kjenner i nærheten.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kommer ikke til å ta hensyn til mann-dame-mann-"regelen". Vi ser det heller ikke som vår "plikt" å tvangssosialisere folk i bryllupet, så derfor splitter vi ikke par og familier. Bordplasseringen med faste plasser er uansett kun gyldig under middagen, så til kaffen og festen kan folk mingle så mye de bare vil! :) Jeg synes selv det er hyggelig å sitte sammen med min kjære og andre jeg kjenner og kommer overens med i sånne tilstelninger.

Vi kommer til å plassere folk etter alder og kjennskap. Ser for meg at besteforeldre kan sitte ved samme bord, sammen med de andre gjestene som er litt eldre. Tanter og onkler av meg sammen, hans det samme. Ungdommene kan også få sitte sammen på et bord.

Skrevet

Vi kommer også til å se bort fra mann-dame-mann-prinsippet og heller gå for å tenke at hver og enkel skal få det så komfortabelt som mulig ved middagsbordet. Kommer nok til å ha litt blandet slekt og venner, men i hovedsak de vi vet kan komme til å passe godt sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har flere negative bordplasseringsopplevelser enn positive som singel. Jeg har blitt plassert i "de håpløses avkrok", hvor man samler opp småsenile grandtanter og andre vanskelige personer som ikke har klart å få seg en partner. Jeg har blitt tvangsparet sammen med en villt fremmed enslig mann, gjerne en fetter av brudeparet, for det MÅ jo gå opp med mann/dame. Jeg har også blitt sittende mellom to par, hvor parene på begge sider kun var interessert i å snakke med hverandre og ingen sa et ord til meg hele middagen. Jeg har blitt møtt med himling med øynene og oppgitte sukk når jeg må opplyse om at ja, jeg er fremdeles singel. For det gjør det jo sååå vanskelig for brudeparet, stakkars.. Jeg har opplevd å være eneste søskenbarnet som ikke ble invitert, for jeg var den eneste single. Jeg har opplevd å bli bedt om å hjelpe til med serveringen "siden jeg jo ikke hadde noen å sitte med så likevel".

Jeg synes det er desidert best når man ikke tviholder på mann/dame opplegget. Om man setter partene i et par på hver sin side av bordet, er det også et pluss. Da kan de fremdeles snakke med hverandre, men da blir det også lettere for at de ikke ignorerer alle de andre gjestene.

Skrevet

Vi satte alle sammen med noen de kjente fra før. De single var veldig greie å ha å stappe inn der det plutselig var oddetall, men da passet vi på at det var noen de kjente de satt med. Vi blåste i alt som het annenhver-regel. Hvis to par satt ved siden av hverandre og vi fant ut at f.eks mennene kom til å trives med å snakke sammen, så satt vi dem kvinne-mann mann-kvinne. Ingen reagerte negativt på dette som vi har hørt, og alle jeg har snakket med sier de koste seg, single som par.

Den eneste som ble plassert der han ikke kjente noen var en som egentlig hadde meldt avbud, men det skjedde noe uforutsett, så han fant ut siste dag at han kunne likevel, og spurte om å få komme. Han måtte bare inn der det var plass til han ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var singel bryllupsgjest i helgen og det var vel langt fra en hyggelig opplevelse...

Under middagen satt vi ved runde bord med 10 personer rundt, og jeg havnet på "de håpløses" bord. Det var gamle tante Olga, gamle onkel Per og diverse fettere og kusiner som knapt hadde nådd puberteten. Jeg sa ikke et ord under middagen, og selv om bordplasseringene ble "opphevet" under kaffen endte de fleste med å bli sittende og jeg var fortsatt stuck. Dro hjem så fort brudeparet hadde forlatt lokalet!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes virkelig synd på de som ender opp på "restebordet". I vårt bryllup var det to single (en av hvert kjønn) så de ble forsåvidt "tvangsparet" for kvelden siden vi lot andre par sitte sammen, men de single fikk da sitte sammen med våre andre venner som de i hvert fall kjente noen fra før.

Gjest D-shol
Skrevet

jeg leste faktisk i går (I Laws of etiquette) at hvis det ikke går opp med like mange menn og damer, skal man alltid sørge for at de enslige har en bordkavaler først!

Så mye for "det er ikke lov å splitte par".

Skrevet
jeg leste faktisk i går (I Laws of etiquette) at hvis det ikke går opp med like mange menn og damer, skal man alltid sørge for at de enslige har en bordkavaler først!

Så mye for "det er ikke lov å splitte par".

@

I følge skikk og bruk skal gifte par splittes ;)

Gjest D-shol
Skrevet
@

I følge skikk og bruk skal gifte par splittes ;)

Ja, jeg vet, og det gjelder visst samboere og "langtidsforlovede" også. Jeg prøver å kjempe for tradisjonene på forum, men får bare til svar "man skal egentlig ikke splitte par" eller "det er uhørt at jeg ikke får sitte med mannen min".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...