Gå til innhold

Driti meg ut?

Anbefalte innlegg

Gjest Deppa........
Skrevet

Har akkurat fått solgt et hus jeg arvet (var stort sett bare gjeld :-( ). Min samboer har en tidligere skolekompis som er eiendomsmegler så han spurte hvor mye han skulle ha for å selge boligen. Til svar fikk han 18 000 + moms.

Jeg var nede hos eiendomsmegleren og signerte papirer, prøvde å lese gjennom men ble avfeid med at "det er standard skjemaer som alle må undertegne". Jada, jeg VET det var dumt!!!!!! Nå har vi fått regnibnga på 55 000 og jeg er litt skuffa. Jeg har selv måtte vist huset 3 ganger, megleren var bare på en visning. Det har vært annonse i 2 aviser en gang + på finn.no.

Jeg ergrer meg GRØNN på at jeg ikke leste over alt på oppdragsavtalen, men ble faktisk så stressa da jeg fikk beskjeden om at det kun var "standard" og at han hadde dårlig tid. Ikke fikk jeg kopi av denne avtalen heller, så¨jeg vet ikke hva som stod der, tydeligvis var ikke noe inkludert!

En annen ting jeg lurer på er dette: Like før visningen skrev megleren fiktive navn og telefonnr. på lista man legger ut som interesserte kan skrive under på, er det lov??? Kan jeg "bruke" det på en måte for å få ned honoraret litt? Dårlig gjort, javel, men faen heller, han har jo ikke gjort noe som helst, kun dukket opp på 1 visning!!!

PS! jeg skal aldri mer skrive under på NOE uten å lese grundig gjennom alt først!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo allmenn viten at man ikke burde skrive under på viktige papirer uten å lese dem først.

Skrevet

En muntlig avtale er jo i teorien like gjeldende som en skriftlig. Hva med å spørre hva som skjedde med den muntlige avtalen?

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye du solgte for, men for oss kostet salget 100.000. Leiligheten vi solgte gikk for 2.250.000,-

Slik så regnestykket ut:

Salgsprovisjon: 45.000,-

Visninger (3 stk) 3750,-

Etablering og tilrettelegging: 6250,-

Reguleringsplan: 495.-

Fotografering: 1245,-

Finn + nabovarsel: 2692,-

Aftenposten: 28.000,-

Noteringsgebyr forretningsfører: 2500,-

Eierskifteforsikring 5000,-

Gjest Gjest
Skrevet

Først av alt må du bare klage! Legg frem saken, be om kopi av avtalen du skrev under på og finn ut hvor det står NØYAKTIG. Legg opp et regnestykke og finn på den måten ut om de har lurt deg "gjennom kontrakten", eller om de bare har gitt deg en høy regning av feil/svindel.

Gjest Driti ut!
Skrevet

Har regnet litt mer på det og kommet til at megleren har tatt 2,3% i provisjon og 32 465 i utlegg. Surfet litt rundt og i en test i Dagbladet lå de fleste meglerne på en provisjon rundt 1,5% samt at utleggene stort sett var under 25 000 .

I følge markedsføringsloven eiendomsmeglere skal følge har de ikke lov til å gi feilaktige opplysninger, fiktive navn og telefonnr. må da være ulovlig! Hadde dere nevnt dette for megler dersom han ikke går ned noe i pris?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg klaget på min megler en gang og fikk medhold. Vedkommende skulle ha provisjon av fellesgjelden, men jeg sjekket i etterkant med flere andre meglere at det ikke var vanlig praksis, så jeg klaget og sparte ca. 10.000,- på det.

Jeg synes du skal protester på alt sammen! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...