Gjest Nyansatt Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Noen andre inne her som har vært i samme situasjon? Jeg har altså fått meg ny jobb hvor jeg begynner 1 august og jeg har bestilt en tur i november for en tid tilbake. Jeg må da få fri til den turen? Da den var bestilt før jeg fikk den nye jobben?
Kakee Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Noen andre inne her som har vært i samme situasjon? Jeg har altså fått meg ny jobb hvor jeg begynner 1 august og jeg har bestilt en tur i november for en tid tilbake. Jeg må da få fri til den turen? Da den var bestilt før jeg fikk den nye jobben? Du har ikke noe rett på det nei, men spør arbeidsgiver, så ordner det seg nok.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Du har ikke noe rett på det nei, men spør arbeidsgiver, så ordner det seg nok. Man har rett på ferie jo, dersom man ansettes før en viss dato (lurer på om det er 1. oktober). Får jo selvsagt ikke feriepenger, så man blir trukket i lønn, men fri kan man ta hvis man vil! Det er derrimot ikke sikkert at det passer arbeidsgiver å gi ferie akkurat den aktuelle uken, og da er det litt verre.. Kommer vel an på arbeidsoppgavene etc
Kakee Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Det er derrimot ikke sikkert at det passer arbeidsgiver å gi ferie akkurat den aktuelle uken, og da er det litt verre.. Kommer vel an på arbeidsoppgavene etc Nettopp
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Du har rett til full ferie når du tiltrer senest 30. september. Det kan jo være at arbeidsgiver har en spesiell grunn til at du ikke kan ta ut ferien din akkurat når du har bestilt, men hvis det ikke er noe ekstraordinært så er det vel store sjanser for at du får fri. Du kan jo evt tilby deg å avstå fra å ta ut resten av ferien din også, hvis det gjør dem blidere innstilt.
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 1. juli 2009 #6 Skrevet 1. juli 2009 Jeg er i akkurat samme situasjon, bortsett fra at jeg begynte nå 1. juli. Sa ifra til arbeidsgiver at jeg skulle ha to uker ferie i juli - altså etter å ha jobbet kun i to uker + en uke i oktober, og det var ikke noe problem. Men vær ærlig og si ifra med en gang, og som noen andre her foreslo: Tilby evt. å avstå fra mer ferie i år.
Gjest Nyansatt Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 Jeg er i akkurat samme situasjon, bortsett fra at jeg begynte nå 1. juli. Sa ifra til arbeidsgiver at jeg skulle ha to uker ferie i juli - altså etter å ha jobbet kun i to uker + en uke i oktober, og det var ikke noe problem. Men vær ærlig og si ifra med en gang, og som noen andre her foreslo: Tilby evt. å avstå fra mer ferie i år. Sa du ifra etter du hadde sagt ja til jobben? Du sa ikke ifra under intervjuet?
Afaia Skrevet 1. juli 2009 #8 Skrevet 1. juli 2009 Jeg ansatte nettopp to personer som begge hadde ferieplaner allerede. Null problem så lenge vi fikk vite om det tidlig. Vi spurte riktignok alle på annengangsintervju om de hadde noen ferieplaner (ikke at det var så himla viktig, men juli hadde vært litt kritisk for oss).
Gjest Nyansatt Skrevet 1. juli 2009 #9 Skrevet 1. juli 2009 Jeg ansatte nettopp to personer som begge hadde ferieplaner allerede. Null problem så lenge vi fikk vite om det tidlig. Vi spurte riktignok alle på annengangsintervju om de hadde noen ferieplaner (ikke at det var så himla viktig, men juli hadde vært litt kritisk for oss). Jeg ble ikke spurt om det på intervjuet så da sa jeg ikke noe heller, men skal si ifra i morgen Takk for svar :D
Vera Vinge Skrevet 1. juli 2009 #10 Skrevet 1. juli 2009 (endret) Jeg hadde også bestilt ferie før jeg fikk jobben min. Og det midt i den mest populære ferietiden. Jeg sa fra tidlig, selv om det var ubehagelig å starte ny jobb med å be om fri. Jeg sa da at jeg bare ønsker meg de to ukene i sommer, og at jeg evt. kan ta mer fri senere i høst, når mitt fravær ikke vil ha konsekvenser for noen. Jeg avsto mao. fra en tredje ferieuke, som jeg egentlig hadde planer om å ta sammenhengende med de to andre. Fordi jeg hadde lagt alle planer for de to ukene i juli - bestilt reise og avtalt med de jeg skal reise sammen med. Og siden jeg ønsket disse to populære ukene så mye, var det ok å ikke ha behov for tre uker sammenhengende, når jeg vet at andre også ønsket fri på det tidspunktet. Endret 1. juli 2009 av Vera Vinge
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 1. juli 2009 #11 Skrevet 1. juli 2009 Jeg sa ifra før jeg skrev under på den endelige arbeidsavtalen, ja. Ingen vits i å si ifra under intervjuene, da jeg ikke var sikker på å få jobben. Det medførte riktignok at et par av de som var ansatt fra før måtte flytte på ferien sin, men da får jeg være raus nok neste år til å tilpasse meg de andre! På den annen side: Så lenge jeg har fått drømmejobben, så hadde jeg faktisk vært villig til å forsake sydenturen, men det ble heldigvis ikke noe tema!
Gjest Nyansatt Skrevet 6. juli 2009 #12 Skrevet 6. juli 2009 Hvis jeg får fri så behøver jeg ikke mer en 1 1/2 dag fri...
The Kitten Skrevet 6. juli 2009 #13 Skrevet 6. juli 2009 Noen andre inne her som har vært i samme situasjon? Jeg har altså fått meg ny jobb hvor jeg begynner 1 august og jeg har bestilt en tur i november for en tid tilbake. Jeg må da få fri til den turen? Da den var bestilt før jeg fikk den nye jobben? Arbeidsgiver har ikke plikt til å gi deg fri fordi du har bestilt en tur. Snakk med ham eller henne og hør om det er mulig å få fri den uken, eventutelt om du kan avspasere eller bytte vakt med en kollega.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå