Gjest Gjest_brud_* Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Dersom noen i familien din skal gifte seg, og skal ha en enkel, uformell bryllupsfest. Men allikevel har skrevet ordentlige innbydelser med s.u. dato. Hvor akseptert er det å ikke komme, og heller ikke gi beskjed om at man ikke kommer? Hvordan ville du reagert på å lese at fetteren din sin dame har lyst til å dra å kjøre go-kart den dagen, på facebook? Og når du spør henne om hun ikke kommer, så svarer hun at ungen skal legge seg kl 19. Dagen før sa hun til noen slektninger av meg at hun og ungen skulle på shopping på bryllupsdagen min. Alle ble veldig lei seg, for de ville se ungen. Og hvordan ville du reagert på at to andre fettere plutselig skal på hyttetur den dagen? Det får du vite tilfeldig dagen før. Og hva med at mormoren din ikke kommer fordi legen har sagt at hun ikke kan gå på beinet sitt pga et sår? Når hun har rullestol i boden sin. Og hele tiden har funnet på forskjellige unnskyldninger til at hun ikke kommer til å komme. Dette fikk vi også vite dagen før bryllupet. (vet at denne er litt på grense, altså, men ble allikevel veldig lei meg, og tenker at hvis hun hadde hatt lyst til å komme, så hadde hun tatt rullestolen) Helt greit at folk ikke ønsker å komme i bryllupet vårt. Men hva med å si fra?? Det er faktisk ganske mye planlegging bak et uformellt bryllup også (Det er flere enn de jeg har ramset opp nå, som ikke møtte) Vi hadde kjøpt inn ALT for mye mat og drikke, fordi folk ikke sier ifra. Og det var svært sårende å oppleve at den ene etter den andre melder avbud rett før, uten ordenlige grunner.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Når man har gitt beskjed om at man kommer, som jeg antar at de har gjort siden dere hadde invitasjoner med s.u. så kommer man i bryllupet. Om det da ikke er en ordentlig grunn (jeg syns faktisk dette med et sår man ikke vil gå på er i tynneste laget også, men det kan jo være noe mer hun ikke ville si?). Jeg syns det virker veldig respektløst å ikke komme, siden det koster mye å arrangere bryllup. Mat er dyrt! Jeg hadde blitt mer enn irritert, for å si det sånn..
Gjest brudsnart Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Samma søren hvor uformellt brylluppet er, så lenge folk har fått invitasjone med SU dato så svarer man og gir beskjed om man ikke kan komme. Og har man mulighet og det ikke er lang reisevei osv synes jeg det er uhøflig å dra.. Og hvis man nå av en eller annen grunn ikke har lyst å dra så takker man høflig nei og holder grunnene og andre planer for seg selv!
Malama Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 SU er su. Da svarer man. At e ikke kommer, og årsaken til det, er opp til dem. Men man svarer, og holder seg selvsagt til det. Å si fra dagen før er jo litt kjedleig da, da blir det en ledig plass ved bordet, noen som ikke får en ved siden av seg. Kjedelig for den som blir sittende ved siden av et hull da...
Gjest brud TS Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Etter å ha tenkt meg litt om tar jeg litt selvkritikk også Vi var på ferie da s.u. datoen gikk ut, og kontaktet ikke alle som var invitert. Regner egentlig med at de sa fra hvis de IKKE kunne komme. Og det var det også mange som gjorde. Dum som jeg var antok jeg at resten kom. Og disse to fetterene hadde sagt at de skulle komme. Vi hadde ikke bordkort, fordi det var så uformelt, så det problemet slapp vi heldigvis. Men det var mye arbeid med å få nok bordplasser. Og min mann og svigermor måtte demontere noen digre bord, og frakte fra svigermormor sin leilighet. Og det var ingen som hadde lang reisevei. Vi giftet oss i utlandet en ukes tid før festen. Men jeg hadde på meg brudekjolen, og vi hadde tre etasjes bryllupskake. Og det var faktisk bryllupsfesten vår, selv om den var uformell. Jeg er veldig glad for at vi ikke valgte et tradisjonelt bryllup. Da tror jeg dette ville ødelagt mye av dagen.
Solstrålejenta Skrevet 1. juli 2009 #6 Skrevet 1. juli 2009 Vi har også opplevd at endel av gjestene enda ikke har svart selv om SU fristen gikk ut 1. juni. For meg er det veldig merkelig å ikke en gang svare på om man kommer eller ikke, men jeg antar at folk tenker forskjellig rundt dette. Vi har iallefall tolket det slik at de som ikke har tatt seg bryderiet med å svare heller ikke tar seg bryderiet med å komme. Men jeg er overhode ikke sur pga at de som kommer ikke kommer. Det har vært mange grunner som oppussing, barnepass, jobbing og ellers folk som høfllig bare har takket nei uten grunn. For å være helt ærlig -jeg trenger ingen grunn for at folk ikke kommer i bryllupet vårt. Det kan jo være så mangt og noen ganger må man kanskje prioritere en ting fremfor noe annet. For oss er selvfølgelig bryllupet den viktigste begivenheten i år, men for andre er det selvfølgelig ikke nødvendigvis sånn Når det gjelder å svare at man kommer og så ikke dukke opp -det er heller ufint (med mindre det faktisk er slik at man blir forhindret av sykdom e.l.). Det er tross alt kostbart og krever endel planlegging uansett hva slags bryllupsform man velger. Men jeg antar man bare må tenke på at dagen uansett blir flottest og finest for alle om de som er der faktisk ønsker å være der og feire sammen med dere
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 Det er mange som ikke respekterer SU-datoer, men man bør absolutt ikke anta noe om vedkommende kommer eller ikke ut fra manglende svar. Noen tenker som så at naturligvis kommer vi så vi trenger ikke svare, mens andre tenker at det ikke er nødvendig å si i fra så lenge de ikke har tenkt å komme. Det lureste for deres egen del og planlegging er å ringe rundt til de som ikke har svart. Så får man bare håpe at de ikke ombestemmer seg i tolvte time. Det synes jeg er uhøflig dersom de ikke har skikkelig god grunn (sykdom e.l.)
Labionda Skrevet 1. juli 2009 #8 Skrevet 1. juli 2009 Hvis en har S.U og ikke svarer innen fristen, da hadde jeg ikke regnet med at de kom. Så enkelt. Derfor man har det liksom? Men det er respektløst å ikke komme, uten en veldig god grunn. Sykdom/jobb er to grunner jeg kommer på.. Shopping/gocart er ikke det.. Sår på foten til bestemor, mja.. Men kansje hun ikke ville? Vi giftet oss enkelt, og mine foreldre+ forlovere var til middag. Mine foreldre ble ikke med til Tinghuset engang, det var ingen plass å gifte seg Men det ble en grei feiring Skjønner du er såret og frustert, men håper du klarte å kose deg på festen uansett
Noli Skrevet 1. juli 2009 #9 Skrevet 1. juli 2009 Vi opplevde også at noen ikke dukket opp, blandt annet tanten til mannen min som "ikke orket likevel" og ga beskjed om dette to timer før vielsen. Hun er normalt frisk og i full jobb, så det var ingen grunn til å anta at hun ikke skulle orke.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #10 Skrevet 1. juli 2009 Vi giftet oss i utlandet en ukes tid før festen. Men jeg hadde på meg brudekjolen, og vi hadde tre etasjes bryllupskake. Og det var faktisk bryllupsfesten vår, selv om den var uformell. Jeg er veldig glad for at vi ikke valgte et tradisjonelt bryllup. Da tror jeg dette ville ødelagt mye av dagen. Det er ikke antall etasjer på kaken som utgjør et bryllup, men at det faktisk foregår en vielse. Er ikke imponert over at familien din ikke gir forpliktende svar, men de hadde sannsynligvis heller ikke følelsen av å være invitert i bryllup, når dere ikke faktisk giftet dere den dagen. Det hadde ikke jeg hatt.
Nadir Skrevet 4. juli 2009 #11 Skrevet 4. juli 2009 Det er ikke antall etasjer på kaken som utgjør et bryllup, men at det faktisk foregår en vielse. Er ikke imponert over at familien din ikke gir forpliktende svar, men de hadde sannsynligvis heller ikke følelsen av å være invitert i bryllup, når dere ikke faktisk giftet dere den dagen. Det hadde ikke jeg hatt. Det høres ut logisk
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #12 Skrevet 5. juli 2009 Ser alle her vet det, men hva er SU? Man bør alltid svare på invitasjoner, men om det blir ja eller nei er opp til den enkelte. Man trenger ikke ha en grunn som brudeparet synes er god nok.
MidnightChildDreamer Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Ser alle her vet det, men hva er SU? Man bør alltid svare på invitasjoner, men om det blir ja eller nei er opp til den enkelte. Man trenger ikke ha en grunn som brudeparet synes er god nok. S.U er; Svar Utbes før xx.xx.xxxx (dato)
Neytiri Skrevet 5. juli 2009 #14 Skrevet 5. juli 2009 (endret) Etter å ha tenkt meg litt om tar jeg litt selvkritikk også Vi var på ferie da s.u. datoen gikk ut, og kontaktet ikke alle som var invitert. Regner egentlig med at de sa fra hvis de IKKE kunne komme. Og det var det også mange som gjorde. Dum som jeg var antok jeg at resten kom. Og disse to fetterene hadde sagt at de skulle komme. Vi hadde ikke bordkort, fordi det var så uformelt, så det problemet slapp vi heldigvis. Men det var mye arbeid med å få nok bordplasser. Og min mann og svigermor måtte demontere noen digre bord, og frakte fra svigermormor sin leilighet. Og det var ingen som hadde lang reisevei. Vi giftet oss i utlandet en ukes tid før festen. Men jeg hadde på meg brudekjolen, og vi hadde tre etasjes bryllupskake. Og det var faktisk bryllupsfesten vår, selv om den var uformell. Jeg er veldig glad for at vi ikke valgte et tradisjonelt bryllup. Da tror jeg dette ville ødelagt mye av dagen. Hei hei TS Antar at du skjønner kem eg er når eg svarer her... Noen folk eier ikke høflighet....helt tragisk at folk ikke kan svare innen SU.... Det ble litt av det samme her, og vi regnet med at de som ikke svarte ikke kom. Allikevel var det et par stykk som hadde svart ja, som da ble pusha av min svigersøster(siden ho fikk vite) og si at dem ikke kom allikevel fordi broren dems skulle komme på besøk! Eg spurte ingen om korfor dem ikke kom, eg trenger ikke en grunn, bare så lenge vi ikke betaler masse mat til de som ikke kommer. De som oppfører seg sånn er ikke noen man vil ha som "venner"(eller ha kontakt med hvis det er familie) Uansett TS, håper at du og mannen får et flott liv sammen, kos dere med tiden fremover...det er som en drøm.....nyforelsket og tenker på hverandre hele tiden Endret 5. juli 2009 av icechick
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #15 Skrevet 5. juli 2009 Det er ikke antall etasjer på kaken som utgjør et bryllup, men at det faktisk foregår en vielse. Er ikke imponert over at familien din ikke gir forpliktende svar, men de hadde sannsynligvis heller ikke følelsen av å være invitert i bryllup, når dere ikke faktisk giftet dere den dagen. Det hadde ikke jeg hatt. Tja, jeg kan være enig i det med hva slags fest man oppfatter det som, men hvis man har fått invitasjon til noe, enten det er bryllup eller annen fest, og det er s.u, mener jeg at en skal svare. Jeg skal innrømme at jeg har glemt å svare til fristen en gang eller to - det er til og med bedre å svare for seint (og evt få beskjed om at man ikke er forventet å delta, at det ikke er bestilt inn nok mat osv - noe jeg har forståelse for at kan skje, det er jo ofte en grunn til svarfristen) enn å ikke gi noen beskjed og bare la være å dukke opp.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #16 Skrevet 5. juli 2009 Det er litt for enkelt å bare "regne med" at folk kommer når de ikke har svart på invitasjonen. Er det SU skal man svare, men mange tar lett på den typen manerer. Og slike ting er også veldig lett å glemme... Når det gjelder begrunnelse til hvorfor man ikke kan komme, er det ikke noe vertskapet (eller brudeparet) har noe med å gjøre. Det er ikke alle grunner man ønsker å dele med folk, det kan være alt fra følelsesmessig stress og angst til tinnitus eller tidlig graviditet. Eldre mennesker kan synes det er slitsomt med store fester, men ha vanskelig for å innrømme at de ikke er like sprek som de engang var. For de fleste skal det også veldig mye trening til for å føle seg komfortabel rundt masse mennesker når man er lenket til en rullestol, så jeg forstår godt at situasjonen kan være vanskelig for din mormor. Det er selvfølgelig også noen bare ikke gidder fordi de ikke føler sterk nok tilknytning til brudeparet. Det er dårlig av folk å ikke komme med konkrete svar, men har du først invitert dem må du også bry deg nok til å kontakte dem og finne ut om de kommer eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #17 Skrevet 5. juli 2009 Det var kun ei venninne som ikke svarte på invitasjonen og jeg gadd rett og slett ikke ringe henne for å høre om hun kom eller ikke i bryllupet når hun ikke gadd å svare meg i det hele tatt. Et vennepar sendte melding 23.30 kvelden før å skrev de ikke kunne komme for de begge hadde blitt syke, det er sløvdt å sende melding så sent dagen før, de må jo ha visst dette tidligere på dagen og kunne ha ringt meg med denne beskjeden for å være sikker på at jeg fikk den. Det er brudeparets store dag og ikke nødvendigvis like stort for alle gjestene men som takk for invitasjonen og av respekt for brudeparet kan en i det minste svare på invitasjonen i rett tid.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #18 Skrevet 6. juli 2009 Det var kun ei venninne som ikke svarte på invitasjonen og jeg gadd rett og slett ikke ringe henne for å høre om hun kom eller ikke i bryllupet når hun ikke gadd å svare meg i det hele tatt. Et vennepar sendte melding 23.30 kvelden før å skrev de ikke kunne komme for de begge hadde blitt syke, det er sløvdt å sende melding så sent dagen før, de må jo ha visst dette tidligere på dagen og kunne ha ringt meg med denne beskjeden for å være sikker på at jeg fikk den. Det er brudeparets store dag og ikke nødvendigvis like stort for alle gjestene men som takk for invitasjonen og av respekt for brudeparet kan en i det minste svare på invitasjonen i rett tid. Helt enig med deg. Vi giftet oss nå på lørdag- og fikk beskjed under fotograferingen at en av venninnene mine var blitt syk og ikke kunne komme.
Jade Skrevet 6. juli 2009 #19 Skrevet 6. juli 2009 Helt enig med deg. Vi giftet oss nå på lørdag- og fikk beskjed under fotograferingen at en av venninnene mine var blitt syk og ikke kunne komme. Greitt nok at de kan ringe, og ikke sende SMS. Men folk kan faktisk bli syke kvelden før, eller samme dag. Hvordan i all verden kan de da vite det tidligere på dagen i forveien?
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2009 #20 Skrevet 8. juli 2009 I vårt bryllup var det fler som ikke svarte - jeg sendte muttern på purrerunde for jeg synes det var så pinlig å skulle mase på folk selv. Likevel var det noen som ikke svarte. Det var også noen som takket ja, og ikke kom, og uken etter mens vi var på bryllupsreise var det noen som sendte sms om at de ikke kunne komme likevel. Da vi skulle sette oss til bords måtte vi omkalfatre der og da, da tilfeldighetene ville at seks stykker som ikke kom (eller hadde sagt fra og vi tok ikke sjansen på at de ikke kom...) skulle sitte på omtrent samme sted, så en av "armene" (vi hadde E-bord) var nesten tom. Det var vel da vi giftet oss at det virkelig gikk opp for meg at skremmende mange mennesker er uoppdragne, arrogante, nonsjalante og tenker kun på seg selv. Forferdelig å ha slike venner og familie - men så vet man det til neste gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå