Gjest Anonym mamma Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Jeg har en sønn som er 9 år. Er alenemor, og vi har ikke hatt råd til noen dyr feriereise i år. Vi har planlagt en tur til min søster og hennes mann, det vil si, at vi er invitert dit. De har barn som er litt yngre enn min sønn, som han kan leke med, og det er artige ting vi kan finne på der de bor. Problemet mitt er at jeg er usikker på om min svoger misliker sønnen min. I alle fall var det slik sist vi besøkte dem at jeg opplevde det slik. Onkelen til sønnen min skal hele tiden rette på det han gjør og sier, og det er liksom at sønnen min aldri får til å gjøre noe rett i hans øyne. Sønnen min er 8 år, og ganske aktiv. Jeg prøver å snakke til ham når han gjør noe impulsivt og kanskje ikke så lurt, men alltid kommer onkelen meg i forkjøpet. Det er noe med måten han sier det på som får det til å knyte seg i meg. Jeg har forsøkt å si til min svoger at jeg helst snakker til sønnen min selv, men det nytter ikke. Det er som om han syns jeg gjør en for dårlig jobb med sønnen min, og at han skal "oppdra" han de dagene vi er der. Sønnen min klarer aldri å gjøre noe slik at han får ros og positiv tilbakemelding fra sin onkel, og han prøver og prøver. Syns onkelen er stas, sjø. Men det er visst ikke gjensidig. Så spørsmålet jeg sitter med er om det er så lurt av meg å ta med sønnen min til dem. Det jo fint å få kontakt med familie, og ha tid sammen. men jeg blir veldig stresset av dette, og jeg tror nok at sønnen min oppfatter dette. Søsteren min er ikke sånn, men jeg får ikke til å snakke med henne om dette. Jeg har prøvd, men fikk ikke forståelsen av hun forstod hva jeg mente. Innspill noen??
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Meg igjen. Sønnen min blir altså 9 år i sommer. Han er litt umoden for alderen, og fysisk er han aktiv. Mye høyt og lavt. Men liker godt å være ut, spille fotball og sånt.
livesen Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Uff vanskelig, du sier din søster ikke er sånn. Kanskje hun ser det og men synes det er ekkelt å ta det opp fordi hun ikke liker det mannen gjør. Prøv å snakke med henne, og hør med sønnen din hvordan han føler det . Det er jo ikke sikkert han oppfatter det på samme måte.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Har også en svoger som en preriode kom med kommentarer til min sønn. Tror kommentarene var ment å være morsomme, men sønnen min ble såret av dem. Jeg syns heller ikke de var festlige. Irriterte meg lenge over disse "morsomhetene" hans, og til slutt ble det nok for meg. Sa rett ut til han at nå holder det. Sa at jeg syntes han skulle slutte å si disse tingene fordi jeg så at xx ble lei seg (selv om han lot som om han syntes de var morsomme). Prøvde å legge det fram slik at svogeren min ikke ble fornærmet. Dersom ikke du klarer å si det direkte til han syns jeg du skal ta det opp med søstra di. Så kan jo hun formidle det videre til han.
Far til 2 Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Jeg husker jeg ble irettesatt ganske ofte av en tante, og dette har jeg aldri glemt. Nå var det sikkert ikke vondt ment, men kommentarene "stakk" veldig. Og det kunne f.eks relatere seg til språk/dialekt hvor hun var uenig i min "litt bredere dialekt". Jeg har tilgitt henne men aldri glemt det. Jeg vil heller ikke ta det opp med henne nå som jeg er voksen, men jeg tror vi voksne i større grad bør tenke oss om på hvilkemn måte vi irettesetter barn, eller hva vi påpeker er feil. Ta det opp med barnets onkel. Fortell han rett ut at "feil ?" kan du påpeke på en bedre måte enn han.
Zerox Skrevet 1. juli 2009 #6 Skrevet 1. juli 2009 Hvor gamle er barna hans? Kjoenn? Hvordan er han mot dem? Hvordan er forholdet hans til andre mannlige familiemedlemmer?
lottomillionæren Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 Slik du skriver det leser jeg en onkel som ikke gir noe positivt til sønnen din. Dersom det ikke nytter å snakke med svogeren din så ville jeg skjermet gutten for denslags støy.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Det er sikkert ikke dette svaret du er ute etter, men bestemte meg for å svare helt ærlig. Er selvfølgelig ikke sikkert det er slik det er, men er en tanke... Du sier at søsteren og svogeren din har barn som sønnen din kan leke med. Om sønnen din er eldre en disse er han et forbilde for de. Dersom sønnen din er aktiv er dette kansje en oppførsel til svoger ikke ønsker å lære de. Kanskje tenker han at i vårt hus gjelder våre regler? Kanskje irettesetter han ditt barn som er på besøk hos han som han gjør med sine egne? (bare at siden det ikke er hans eget glemmer han den positive delen??) Vi har det hvertfall slik med naboen vår. Jeg vet at de syntes jeg er alt for streng med deres barn, og jeg syntes de mangler oppdragelse på sine barn. Hva de gjør hjemme hos seg er meg likegyldig, men når de er hos oss får de oppføre seg. (Jeg er selvfølgelig ikke stygg med de, men irettesetter de på en rettferdig måte.)
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Mange som bare har erfaring med mindre barn behandler barn som er noen år eldre en helt annen måte. Disse tillegger de "store" barna langt større modenhet enn de faktisk har. Verst er det dersom det store barnet i tillegg virker eldre enn alderen tilsier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå