Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Hei hei. Tittelen sier vel sitt. Hvilken hunderase synes du er flottest, og hvorfor? Jeg er på utgikk etter en hund nå, ikke av det største slaget. Aldri hatt hund før, og er ute etter noen tips. Selv er jeg litt forelsket i terriene. Herlige hunder!
Troyamin Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Hovawart! (Det blir nok min neste hund) En rase med lite sykdommer. Relativt ny i Norge. Fin brukshund uten særlig jaktinstinkt. Vokter endel, men er ikke agressiv. Liker de folka som blir invitert inn, for å si det sånn. Ingen nybegynnerhund.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Hovawart! (Det blir nok min neste hund) En rase med lite sykdommer. Relativt ny i Norge. Fin brukshund uten særlig jaktinstinkt. Vokter endel, men er ikke agressiv. Liker de folka som blir invitert inn, for å si det sånn. Ingen nybegynnerhund. De er helt nydelige, drømmer om en sånn jeg og når jeg får stort hus og hage:) Men for nå må jeg si Cavalieren, først av alt fordi gemyttet og lynnet er helt utrolig! Hunden kan brukes til absolutt alt, og passer i tillegg perfekt i armkroken:) Nå må jeg legge til at jeg ikke synes de bittesmå cavalierene er fine(under 8 kg), men dem som ser mer sporty og solid ut, med lengre bein(alså høyere). Negative er sykdommene, noe som gjør det veldig viktig for nye valpekjøpere at de går til _seriøse_ oppdrettere, samt krever å se helseattester på foreldrene.
dandy Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Teddybear Shichon, sant? Den var skikkelig søt..!!!! Jeg har sett på Bichon Havanais før, og syns den også er utrolig bedårende. Ellers elsker jeg bearded collie, både pga. utseende, myk pels og utrolig herlig gemytt!
NoAngel Skrevet 1. juli 2009 #6 Skrevet 1. juli 2009 bordercollie:D hvorfor? hmmm jeg kan vel bare fortelle om min erfaring om bordercollien min :D han er så snill og god. han er skyggen min. overalt jeg er, der er han. han ligger ved bena mine hele tiden, han sover ved sengen min hver natt, han ser på meg med stjerner i øynene. han kan en rekke med merksnodige kommandoer jeg har lært han for morro skyld, han kan forskjell på høyre og venstre. han er utrolig lett lært og arbeids villig. uansett om han ikke vil, gjør han som jeg sier, han klarer bare ikke la være. han er fantastisk med barna. han passer på dem og er grenseløst tålmodig.han er rett og slett fantastisk!! jeg er veldig glad i rottisen min og... men vil ikke anbefale den rasen (ihvertfall ikke utifra han vi har) til noen som ikke har hatt hund :D han er litt dum, veldig sta, søt og ... slitsom men om du vil ha en smart og lett lært hund, er border collie et godt valg. men pass på, det er mange stressa bc der ute. så se an foreldrene :D min er ikke gjeterhund premiert, derfor kostet han heller ikke en formue, betalte 3500 kr for han. føler jeg har fått masse hund for pengene. han er kjempe rolig , har aldri måtte snakke hardt til han eller bedt han roe seg ned/ gå å legge seg fordi han maser. men det er klart at alle er forskjellige. så jeg kan jo ikke komme med noen garanti her
spezitas Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 Rottweilere synes jeg er nydelige! De er så flotte å se på, og de jeg har møtt har vært tvers igjennom snille- ikke slike farlige beist som mange forbinder med slike hunder. Ellers synes jeg at golden retrivere er flotte, men det må være den gyldne typen, ikke de hvite som det finnes så mange av nå. Har ikke hund selv, og har aldri hatt heller, men det er mange raser jeg synes er fine
Skywalker Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Polarhunder, og da spesielt Alaskan Malamute. Har hatt flere. Flotte hunder for meg som har en forkjærlighet for ulvelignende hunder.
Gjest SmallTalk Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Åhhh.. Det finnes altfor mange fine hunderaser i verden! Jeg har hittil ikke sett noen rase jeg ikke har likt, men må vel si at jeg liker store hunder bedre enn små hunder. En av de aller snilleste hundene jeg har møtt var en gigantisk Bull Mastiff som jeg forelsket meg helt i. Jeg har også et veldig positivt inntrykk av Schäfer, Boder collie og Breton. Men favoritten er uten tvil Golden retriever! De er kloke, smarte, tålmodige (ihvertfall de jeg har vært borti), rolige og ikke altfor innpåslitne. Også har de så fin farge, og de som er kritt hvite er spesielt pene!
NoAngel Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 Rottweilere synes jeg er nydelige! De er så flotte å se på, og de jeg har møtt har vært tvers igjennom snille- ikke slike farlige beist som mange forbinder med slike hunder. Ellers synes jeg at golden retrivere er flotte, men det må være den gyldne typen, ikke de hvite som det finnes så mange av nå. Har ikke hund selv, og har aldri hatt heller, men det er mange raser jeg synes er fine enig der, de er vakre og gode :D men de kan være litt tøffe i visse perioder, og sterke som lastebiler! kaller min for traktoren, han pløyer seg mellom alt som måtte stå i veien :D men for all del, flotte hunder er de :D
Tonje87 Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 berner sennen hund er uten tvil den fineste, herligste rasen jeg vet om. har selv en berner på 1 1/2 år og han er bare aldeles kjempe herlig, snill, god, rolig,og veldig glad i folk og andre dyr.
NoAngel Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 hadde berner for noen år siden :D koselige bamser :D kort levealder er et minus.. men kjempe nydelige hunder :D
Sort Pastill Skrevet 3. juli 2009 #14 Skrevet 3. juli 2009 Litt skummelt å reklamere for BC med at den er så rolig og lydig kanskje ... Det er en brukshund, som bør få jobbe, det er en rase som generelt sett krever mye av eier for å være fornøyd, det er en rase som avles på bruksegenskaper og ikke utseende (og derfor en rase hvor de godkjente kombinasjonene er gjeterhunder)- en rase som har mye instinkter, og en rase med mye sykdom, både fysisk og psykisk. Jeg synes det er verdens beste rase- men det er en rase som fortjener å jobbe. Den fineste rasen er jo et relativt begrep- den PENESTE rasen synes jeg er Siberian Husky, eller kanskje Saluki. Den fineste rasen helhetlig synes jeg vel er en god Schäferhund eller en Groenendael, mens min egen rase; BC, er en suveren arbeidshund med et enkelt hode og en fin størrelse. Alt til sitt bruk;)
la Flaca Skrevet 3. juli 2009 #15 Skrevet 3. juli 2009 Fineste/flotteste rasen; american wolfdog, malamute og andre ulveliknende raser. Eurasier som jeg har nå er også veldig ulvepreget. Men den er mye mindre stri og komplisert. Lettlært og en god del mindre i størrelse. I forhold til gemytt og bruksegenskaper hos store raser kunne jeg tenkt meg en god gammel gyllen golden fra jaktlinjer, de hvite klumpete beistene har jeg ikke sansen for. Liten bruksrase; shetland sheepdog. Blir nok en sånn i nær fremtid. Av utseende syns jeg japansk spisshund er nydelig. American wolfdog; http://www.123minsida.se/AmericanWolfdog/23191794?i=26312225
NoAngel Skrevet 3. juli 2009 #16 Skrevet 3. juli 2009 Litt skummelt å reklamere for BC med at den er så rolig og lydig kanskje ... Det er en brukshund, som bør få jobbe, det er en rase som generelt sett krever mye av eier for å være fornøyd, det er en rase som avles på bruksegenskaper og ikke utseende (og derfor en rase hvor de godkjente kombinasjonene er gjeterhunder)- en rase som har mye instinkter, og en rase med mye sykdom, både fysisk og psykisk. Jeg synes det er verdens beste rase- men det er en rase som fortjener å jobbe. som jeg skrev.. dette er MIN erfaring. og min hund.
Gjest Gjest_bernermamma_* Skrevet 3. juli 2009 #17 Skrevet 3. juli 2009 berner sennen hund er uten tvil den fineste, herligste rasen jeg vet om. har selv en berner på 1 1/2 år og han er bare aldeles kjempe herlig, snill, god, rolig,og veldig glad i folk og andre dyr. Helt enig! Vi har ei bernerjente på 12 uker, og den er så rolig, snill, utrolig godt gemytt, bestevenn med 5åringen vår.... Er så glad for at vi kjøpte henne:-)
Gjest Illiya Skrevet 3. juli 2009 #18 Skrevet 3. juli 2009 (endret) Hei hei. Tittelen sier vel sitt. Hvilken hunderase synes du er flottest, og hvorfor? Jeg er på utgikk etter en hund nå, ikke av det største slaget. Aldri hatt hund før, og er ute etter noen tips. Selv er jeg litt forelsket i terriene. Herlige hunder! Uansett hva du og andre synes er fine og flotte hunder, så gå etter en rase som passer deg og det du skal bruke den til. Noen hunder har stort aktivitetsbehov, andre har middels eller lite. Finn ut hvor mye pelsstell du har tid til/orker. Tenk også på at det kan være endel useriøs avl, spesielt innenfor de mest poplulære rasene. Gemytt og helse er viktig! Så kan du begynne å se etter raser innenfor de kriteriene du setter. Skal du ha en hund for kos og småturer, bør du f.eks ikke skaffe en hund med stort aktivitetsbehov, den vil kreve mer enn som så. Selv har jeg en Cane Corso, en stor hund med kort pels og middels aktivitetsnivå. Passer meg utmerket! Endret 3. juli 2009 av Illiya
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2009 #19 Skrevet 3. juli 2009 Store ulveliknende hunder er mine favoritter! Min neste hund skal være en Alaskan Malamute. De er flotte og har lite vokterinstinkt. Litt jaktinstinkt har de, men det kan jeg leve med. Idag har jeg en jämthund, og det er også en herlig rase, men hvis du ikke er jeger bør du ikke skaffe deg den rasen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå