Gå til innhold

Spise smågodt selv om jeg prøver vektnedgang

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg vet at det ikke er helt bra, men går det ann å erstatte 2 måltider med å heller spise en skål med smågodt ? Jeg spiser sunt ellers og går på phase 2. Går det ann å gjøre det selv om jeg prøver å gå ned i vekt ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Euforia
Skrevet

Det hørtes ikke særlig lurt ut. Med tanke på at det er det totale inntaket av kalorier som teller, taper du mye på å stappe i deg smågodt. Det skal en del knekkebrød og salat til for å erstatte smågodtkaloriene. Å gjøre det en gang iblant har nok ikke noe å si, men hvis du tenker på hver dag, tror jeg ikke det vil ha samme effekt.

Skal ikke si noe sikkert, men det er dét jeg tenker.

Gjest Nefer
Skrevet
Hei. Jeg vet at det ikke er helt bra, men går det ann å erstatte 2 måltider med å heller spise en skål med smågodt ? Jeg spiser sunt ellers og går på phase 2. Går det ann å gjøre det selv om jeg prøver å gå ned i vekt ?

Jeg vil tro det er bedre å ikke droppe de måltidene. Du vil mest sannsynnlig spise mye mer godteri dersom du har spist lite mat, enn om du hadde vært god og mett på forhånd.

Skrevet

Det er det totale energ-iinntak i løpet av en dag som teller om en skal gå ned i vekt. Energi inn/ut. Hvor kaloriene kommer fra spiller egentlig ingen rolle så lenge summen blir den du trenger for å kunne gå ned i vekt, men det anbefales j selvfølgelig at denne maten er næringsrik og normal kost, men det er jo opp til enhver enkelt hva en velger. Du kan selvfølgelig helt greit å gjøre det på den måten noen dager, men hva om du heller spiste snopet i tillegg til vanlig matinntak og tar deg en treningsøkt i tillegg..

Gjest Euforia
Skrevet
Det er det totale energ-iinntak i løpet av en dag som teller om en skal gå ned i vekt. Energi inn/ut. Hvor kaloriene kommer fra spiller egentlig ingen rolle så lenge summen blir den du trenger for å kunne gå ned i vekt, men det anbefales j selvfølgelig at denne maten er næringsrik og normal kost, men det er jo opp til enhver enkelt hva en velger. Du kan selvfølgelig helt greit å gjøre det på den måten noen dager, men hva om du heller spiste snopet i tillegg til vanlig matinntak og tar deg en treningsøkt i tillegg..

Åja. Hør på Lotte27, du, hun kan mer om det her enn meg.

Skrevet
Åja. Hør på Lotte27, du, hun kan mer om det her enn meg.

Enig med hva du sier ang. mengde mat contra mangde smågodt. Kan spise mye god mat som tilsvarer kalorimengden i 200 gram sjokolade..

Gjest Gjest
Skrevet
Enig med hva du sier ang. mengde mat contra mangde smågodt. Kan spise mye god mat som tilsvarer kalorimengden i 200 gram sjokolade..

men litt kos innimellom må du unne deg, ellers ryker du trolig på en smell :)

Skrevet

Jeg ville heller satt av godteriet til en dag i uka, lørdag f.eks. Jeg har en dag i uka hvor jeg spiser stort sett hva jeg vil, inkludert smågodt, og går likevel ned i vekt. Sier ikke at det er den rette måten å gjøre det på, men jeg har god erfaring med å ha en "spisedag" i uka.

Skrevet
men litt kos innimellom må du unne deg, ellers ryker du trolig på en smell :)

Helt enig!

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Det er nok ikke noe som er lurt å gjøre ofte, blodsukkeret går i taket med smågodt og har du i tillegg droppet 2 måltider vil du rase alt for langt ned etterpå, miste energi og så "ikke kunne" spise så du er på et normalt nivå. Hvis du ikke klarer deg uten godteri kan du ta en ekstra treningsøkt eller prøve å samle godtespiseriet til en dag i uken, og ikke fråtse denne dagen, men unne deg litt ekstra likevel. Jeg spiser aldri godteri når jeg bevisst vil ned i vekt, men det er fordi jeg mister kontrollen når blodsukkeret varierer så fryktelig, det blir rett og slett ikke til å holde ut.

Som andre sier her, det er det totale kaloriinntaket som utgjør om du går opp eller ned i vekt, men du skal huske på at du må ha energi til dagens gjøremål og til å fungere normalt. Ved å kutte 2 måltider og erstatte de med godteri gjør du deg selv en bjørnetjeneste..

Lykke til med vektnedgang :)

Skrevet

Du kan jo for eksempel bytte ut kveldsmaten med snacks med mindre kalorier? For eksempel er det veldig få kcal i en kokosbolle, og så kan du jo prøve deg på andre ting som cottage cheese med syltetøy, frukt og lignende.

Er kanskje ikke det samme som smågodt, men du venner deg til å like det etter hvert. Og søtsuget blir mindre jo mindre søtt du spiser! (er i hvertfall min erfaring da)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...