Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Linsa
Skrevet

jeg hadde en diskusjon med noen venninner i dag, og da lurer jeg på hvem av oss som har rett; Jeg mener at når du kjøper ny tv, og gir opp adressen til husvertene, så vil regningene uansett komme til deg som kjøper. Mens venninnene mine mente at ettersom de (salgspersonene av tv'en) ber om adressen til boligen du bor i (med husverter) så vil tv'en bli registrert på de, og ikke deg, og derfor så slipper du å betale tv-lisensen selv. Hvem har rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg hadde en diskusjon med noen venninner i dag, og da lurer jeg på hvem av oss som har rett; Jeg mener at når du kjøper ny tv, og gir opp adressen til husvertene, så vil regningene uansett komme til deg som kjøper. Mens venninnene mine mente at ettersom de (salgspersonene av tv'en) ber om adressen til boligen du bor i (med husverter) så vil tv'en bli registrert på de, og ikke deg, og derfor så slipper du å betale tv-lisensen selv. Hvem har rett?

Du skal oppgi ditt eget navn og adresse (eventuelt den du skal gi TVen i gave til), og selvsagt ikke husvertens. Du får selv regningen, når man leier skal både utleier og leietaker betale hver sin lisens.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Du skal oppgi ditt eget navn og adresse (eventuelt den du skal gi TVen i gave til), og selvsagt ikke husvertens. Du får selv regningen, når man leier skal både utleier og leietaker betale hver sin lisens.

Riktig - det er dessverre ikke slik at man kun betaler én lisens pr. husstand i utgangspunkt. Min sønn bor hjemme hos meg og kjøpte egen tv for litt siden. Oppga sitt navn og adresse uten å tenke over det og fikk egen lisens. Dette er jo en unge som bor hjemme så vi synes jo det var litt dumt - vi skrev derfor en salgsmelding til NRK slik at jeg "kjøpte" tv-en av han. Da betaler vi kun èn lisens i vår husstand for vi har jo lov til å ha flere tv-er pr. lisens.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvem som kjøper TVen er irrelevant. Det er hvem som bruker den. Den som bruker den skal betale lisens. Tolker man reglene veldig rigid skal faktisk besøkende også betale. ;)

Når man oppgir navn og adresse i butikken er dette for garantiordninger - ingen rapporterer til NRK at man har kjøpt noe som er lisenspliktig.

Gjest djidji
Skrevet
Hvem som kjøper TVen er irrelevant. Det er hvem som bruker den. Den som bruker den skal betale lisens. Tolker man reglene veldig rigid skal faktisk besøkende også betale. ;)

Når man oppgir navn og adresse i butikken er dette for garantiordninger - ingen rapporterer til NRK at man har kjøpt noe som er lisenspliktig.

Feil og feil.

Besøkende skal ikke betale - det er husstanden - altså fastboende.

Og navn og adresse på kjøper av noe med TV-mottaker er rapporteringspliktig til lisenskontoret for alle selgere i Norge. Dvs. kjøper du en TV på Elkjøp, rapporteres dette direkte.

Skrevet
Og navn og adresse på kjøper av noe med TV-mottaker er rapporteringspliktig til lisenskontoret for alle selgere i Norge. Dvs. kjøper du en TV på Elkjøp, rapporteres dette direkte.

Dette stemmer. Kjøper du en TV i ditt navn på f.eks. Elkjøp får du krav om å betale lisens.

Gjest Gjest
Skrevet
§ 8-5. Opplysninger om kundeforhold

Den som mot vederlag tilbyr fjernsynssendinger ved kringkasting eller formidling av kringkasting, plikter å gi Norsk rikskringkasting AS opplysninger om sine kunders navn og adresse.

Dette gjelder ikke de som selger TVer, men heller de som tilbyr " fjernsynssendinger ved kringkasting eller formidling av kringkasting" over Internett eller andre typer media.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye er tvlisensregninga på?

Skrevet

I underkant av 1200 i halvåret.

Skrevet
I underkant av 1200 i halvåret.

Den nøyaktige summen er 1167,48.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...