Gjest pippikort Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Hei. Jeg vurderer for tiden om jeg skal begynne på en bachelor i Asiatiske og afrikanske studier ved UiO eller ikke. Hvis jeg skal begynne tenker jeg å ta disse emnene: - 80 studiepoeng i japansk språk - 20 studiepoeng Examen Philosoficum og Examen Facultatum - 40 studiepoeng områdekunnskap - 40 studiepoeng i sammfunnsøkonomi, eller i statsvitenskap Studiet virker veldig interessant, og jeg vet jeg kommer inn hvis jeg vil det. Men vil dette være et lurt valg? Gir det meg egentlig noe særlig til jobbmuligheter etter avlagt grad? Tolk er jeg ikke interessert i å bli. Vil det i så fall være et dumt valg å begynne på dette studiet?
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Meg igjen her. Må legge til at jeg godt kunne tenkt meg å jobbe i selskap som f.eks. driver handel med Asia, men denne bacheloren alene kvalifiserer meg vel ikke til slikt arbeid? Hva trenger jeg i så fall i tillegg? Begynner å tenke på at jeg vil ende opp uten jobb hvis jeg går dette studiet.
Tabris Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Det første jeg tenkte på var å jobbe med innvandring og integrering. Da kan den type kunnskap være svært viktig.
Gjest me Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Jeg sier go for it:D Skal studere noe lignende selv og det er kjempe greit å kombinere det med økonomi:D Business retning i Asia blir bra:D Håper å havne der selv
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er utdannet innen samme område men omvendt (siviløkonom med japansk sidefag) og jeg ville anbefale mer samfunnsøkonomi (foran statsvitenskap) og mindre japansk - det gir deg langt flere muligheter enn omvendt, også når det gjelder arbeid i Asia. (Det beste er selvsagt å ta 80 studiepoeng i både japansk OG samfunnsøkonomi, kombinert med utveksling til Japan.) Språkkunnskaper vil kunne være det lille ekstra som skaffer deg jobb der borte, men det vil i seg selv sjelden være nok til å få arbeid i eksportbedrifter, UD eller lignende. Grunnutdannelsen din bør være noe mer konkret, med mindre du ønsker å havne i dødvannet med administrative stillinger på lavt nivå. Innvandring og integrering er vel ikke særlig relevant for japansk, da må du velge et annet språk. Jeg ville muligens også ha vurdert kinesisk i stedet i alle tilfeller.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 30. juni 2009 #6 Skrevet 30. juni 2009 Jeg er utdannet innen samme område men omvendt (siviløkonom med japansk sidefag) og jeg ville anbefale mer samfunnsøkonomi (foran statsvitenskap) og mindre japansk - det gir deg langt flere muligheter enn omvendt, også når det gjelder arbeid i Asia. (Det beste er selvsagt å ta 80 studiepoeng i både japansk OG samfunnsøkonomi, kombinert med utveksling til Japan.) Språkkunnskaper vil kunne være det lille ekstra som skaffer deg jobb der borte, men det vil i seg selv sjelden være nok til å få arbeid i eksportbedrifter, UD eller lignende. Grunnutdannelsen din bør være noe mer konkret, med mindre du ønsker å havne i dødvannet med administrative stillinger på lavt nivå. Innvandring og integrering er vel ikke særlig relevant for japansk, da må du velge et annet språk. Jeg ville muligens også ha vurdert kinesisk i stedet i alle tilfeller. Tusen hjertelig takk for godt svar! Er fint å høre fra noen som har utdanning innen samme område. Er du ferdigutdannet, eller kjenner du noen som er det med lignende utdanning? Hadde i så fall vært interessant å høre hvilke jobber du/dere har fått! Føler egentlig at dette er dårlig forklart fra UiO sin side... Som du sier hadde nok 80 studiepoeng i både japansk og samfunnsøkonomi vært lurt, men er nok ikke mulig når man går Asiatiske og afrikanske studier. UiO sin nettside gjør det klart at man må velge å ta 80 poeng i enten språk eller f.eks. samfunnsøkonomi. Men kanskje jeg kan ta mer samfunnsøkonomi parallelt med at jeg tar de 40 som inngår i asiatiske og afrikanske studier? Eller ta dem senere, som et ekstra år eller noe slikt? Vet du om dette kan ordnes? Har veldig lyst til å ta 80 studiepoeng i språket, men vil jo ikke ende opp uten jobb, så skulle nok hatt like mye samfunnsøkonomi. Jeg kommer rett fra videregående, og har lite peiling på hvordan saker og ting kan gjøres på universitetet. Håper på svar!
Eliza Doalot Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 (endret) Jeg kjenner flere som har fullført dette studiet (med japansk og kinesisk språk), og ingen av dem har fått. Begge har gode karakterer Alene tror jeg studiet er nesten verdiløst, men dersom du etterpå orker å ta en grad i økonomi el etterpå tror jeg det kan være verdifullt. Spesielt Kina er en stor fremtidig handelspartner, og en ansatt som kjenner kulturen og språket kan være gull verdt. Endret 1. juli 2009 av Eliza Doalot
Gjest Gjest i innlegg 5 Skrevet 1. juli 2009 #8 Skrevet 1. juli 2009 Det var jeg som svarte tidligere i tråden, og jeg må si meg enig med forrige svarer. Dem jeg kjenner med bare bachelorgrad i japansk ser seg om etter en annen grad i tillegg, og for dem med mastergrad går det - uavhengig av karakterene og erfaring fra Japan - i stillinger med lav lønn og lite ansvar og det evige overkvalifiseringsproblemet. Jeg holder på med mastergraden min og har både studert og arbeidet i Japan, og det er i veldig liten grad språkkunnskapene mine separat man spør etter. Det er grunnstudiet mitt i økonomi som primært er interessant, og kulturkunnskapene og -erfaringene mine er toppen av kransekaka. I tillegg har jeg hørt av ledere at japanskstudiet i Oslo er relativt elfenbeinstårnakademisk og lite relevant for næringslivet - såvidt jeg har forstått på studenter jeg kjenner er det eksempelvis bare én foreleser som har forskningsfokus på moderne Japan, ellers går det i eldre historie osv. Fag som klassisk japansk o.l. er heller ikke noe som vil skaffe deg jobb. Mitt råd; skaff deg et annet studium i bunn, og bygg heller på med japansk (eller kinesisk) i tillegg. Det er mange muligheter; japansk sideprofil bør ihvertfall gå an på UiB om det ikke gjør det i Oslo, NHH har japansk valgfag, den japanske stat tilbyr flere stipender for folk som vil bo ett eller to år i Japan (kontakt ambassaden), utenlandske universiteter har helt andre gradsoppbygginger enn i Norge etc. etc. Japansk er et veldig spennende og utfordrende språk, men markedet for rene språkkunnskaper er dessverre svært lite.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. juli 2009 #9 Skrevet 1. juli 2009 Det var jeg som svarte tidligere i tråden, og jeg må si meg enig med forrige svarer. Dem jeg kjenner med bare bachelorgrad i japansk ser seg om etter en annen grad i tillegg, og for dem med mastergrad går det - uavhengig av karakterene og erfaring fra Japan - i stillinger med lav lønn og lite ansvar og det evige overkvalifiseringsproblemet. Jeg holder på med mastergraden min og har både studert og arbeidet i Japan, og det er i veldig liten grad språkkunnskapene mine separat man spør etter. Det er grunnstudiet mitt i økonomi som primært er interessant, og kulturkunnskapene og -erfaringene mine er toppen av kransekaka. I tillegg har jeg hørt av ledere at japanskstudiet i Oslo er relativt elfenbeinstårnakademisk og lite relevant for næringslivet - såvidt jeg har forstått på studenter jeg kjenner er det eksempelvis bare én foreleser som har forskningsfokus på moderne Japan, ellers går det i eldre historie osv. Fag som klassisk japansk o.l. er heller ikke noe som vil skaffe deg jobb. Mitt råd; skaff deg et annet studium i bunn, og bygg heller på med japansk (eller kinesisk) i tillegg. Det er mange muligheter; japansk sideprofil bør ihvertfall gå an på UiB om det ikke gjør det i Oslo, NHH har japansk valgfag, den japanske stat tilbyr flere stipender for folk som vil bo ett eller to år i Japan (kontakt ambassaden), utenlandske universiteter har helt andre gradsoppbygginger enn i Norge etc. etc. Japansk er et veldig spennende og utfordrende språk, men markedet for rene språkkunnskaper er dessverre svært lite. Setter veldig pris på de utfyllende svarene dine. Denne informasjonen finner jeg ikke noe annet sted på nettet. Jeg har vel egentlig kommet frem til at jeg heller bør satse mer på f.eks. økonomi enn språk, men på dette tidspunktet er det vel for sent å søke seg inn på et annet studie til høsten. Du sier eventuelle arbeidsgivere først og fremst er interessert i grunnstudiet ditt i sammfunnsøkonomi. Det jeg da lurer på, er om 80 studiepoeng i samfunnsøkonomi på Asiatiske og afrikanske studier vil kunne bli sett på som en slik grunnutdanning? Jeg kan nemlig velge å ta 80 poeng i samfunnsøkonomi, og gå ned til 40 poeng i japansk språk ("modell 2"). Vil det gi meg like gode sjanser som en person som har bachelor i samfunnsøkonomi, eller tror du jeg heller bare bør droppe ut av studiet etter 1. året og starte på nytt i et annet studie i 2010? Vil nødig "kaste vekk" 3 år på Asiatiske og afrikanske studier hvis jeg ikke får jobbmuligheter i etterkant, men hvis jeg med ett får mye bedre muligheter ved å ta 80sp i samfunnsøkonomi, er jo ikke dette noe problem. Beklager hvis jeg spør og graver mye
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. juli 2009 #10 Skrevet 1. juli 2009 Trådstarter igjen her. Nå skriver jeg kanskje litt mye på kort tid, men tema er jo veldig viktig for meg og min vei videre i livet, så håper på forståelse Det er uansett ikke krise om jeg ikke "får bruk" for ett år på Asiatiske og afrikanske studier ved UiO. Litt lån å betale tilbake blir det, men om ikke annet er det fin erfaring å ta med videre i livet. Og så får jeg meg jo et lett slag på tygga for ikke å ha tenkt igjennom utdanningsvalget mitt mer mens jeg gikk på videregående. Føler vel egentlig at det har vært vanskelig å finne informasjon om det aller meste som har med videre utdanning å gjøre. En mulighet som jeg har sett på tidligere, og vurderer mer seriøst nå (siden det er for sent å søke ny skole til høsten 2009) er å slutte etter ett år ved UiOs Asiatiske og afrikanske studier, og deretter satse på å ta en bachelor i Business Administration ved et japansk uiversitet som f.eks. Ritsumeikan Asia Pacific University (APU). Her kan alle fag studeres på engelsk, og jeg leser på ANSA sitt nettsted at det har vært norske studenter her tidligere. Har toppkarakter i engelsk fra VGS, så beherskelse av språket ser jeg egentlig ikke på som noe problem. Jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbet innen handel, og et slikt studie later til å kunne gi meg nødvendig kompetanse til slikt. Ett sted må en jo starte. En slik bachelor går over 4 år (i motsetning til 3 i Norge). Skal forhøre meg nærmere om dette hos ANSA Et slikt valg virker vel ganske fornuftig, når jeg først har kommet dit jeg er, og ikke kan endre studievalg før neste år?
Gjest gabriela Skrevet 1. juli 2009 #11 Skrevet 1. juli 2009 Jeg synes det virker som et fornuftig valg. Det høres veldig spennende ut.
Gjest Gjest i innlegg 5 Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 Setter veldig pris på de utfyllende svarene dine. Denne informasjonen finner jeg ikke noe annet sted på nettet. Jeg har vel egentlig kommet frem til at jeg heller bør satse mer på f.eks. økonomi enn språk, men på dette tidspunktet er det vel for sent å søke seg inn på et annet studie til høsten. Du sier eventuelle arbeidsgivere først og fremst er interessert i grunnstudiet ditt i sammfunnsøkonomi. Det jeg da lurer på, er om 80 studiepoeng i samfunnsøkonomi på Asiatiske og afrikanske studier vil kunne bli sett på som en slik grunnutdanning? Jeg kan nemlig velge å ta 80 poeng i samfunnsøkonomi, og gå ned til 40 poeng i japansk språk ("modell 2"). Vil det gi meg like gode sjanser som en person som har bachelor i samfunnsøkonomi, eller tror du jeg heller bare bør droppe ut av studiet etter 1. året og starte på nytt i et annet studie i 2010? Vil nødig "kaste vekk" 3 år på Asiatiske og afrikanske studier hvis jeg ikke får jobbmuligheter i etterkant, men hvis jeg med ett får mye bedre muligheter ved å ta 80sp i samfunnsøkonomi, er jo ikke dette noe problem. Beklager hvis jeg spør og graver mye Det er veldig vanskelig for meg å si noe sikkert om hvor mye samfunnsøkonomi du trenger for å "klare deg", det kommer jo an på hvilke emner du har, hvor mye som en ren samfunnsøkonomigrad har etc. Generelt er det vel slik at jo "tyngre" (dvs. mer matematiske) emner du velger, jo bedre. (Jeg har forøvrig ikke ren samfunnsøkonomi, men har studert ved NHH, slik at jeg har en grad med samfunnsøkonomi, ledelsesfag, bedriftsøkonomi, organisasjonsteori, osv.) Problemet med 40-gruppe i japansk er vel at det bare er to fag med begynnerbøker i japansk, du er fortsatt ikke i nærheten av å kunne snakke godt japansk da etter å ha fullført disse. Ideen din med Ritsumeikan hørtes langt bedre ut, men vær oppmerksom på at japanske universiteter i stor grad er rene oppbevaringssteder: Det vanskelige er å komme inn, ikke ut, og folk som sover i timene, relativt lavt faglig nivå, svært enkle eksamener, ingen muntligdeltagelse i forelesninger o.a. er slett ikke unormalt. Mulig dette er bedre på et sted som profilerer seg som mer internasjonalt og dermed sikkert har flere internasjonale studenter. Jeg ville også ha gått gjennom fagplanen for studiet i Business Administration, for å sjekke at du får tunge nok fag og ikke bare ting som Intercultural Communication, International Business Cultures og andre lettvekterfag som mange businessgrader er preget av.
Sheherasade Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 Jeg vil bare informerer om at BI har en bachelor i Business Administration. Graden kan tas både på norsk og på engelsk. Kjæresten min tar den på engelsk, og det er et veldig internasjonalt miljø der. I tillegg har de i løpet av tredje året en mulighet for å ta et semester ved et japansk (eller andre skoler i andre land) universitet. De lærer om ulike business-kulturer i ulike deler av verden osv. Men direkte språkfag tror jeg ikke de har. Men selvsagt, BI er jo ganske dyrt i forhold til universitet, og selv om man får lån fra Lånekassen til å dekke det, blir det jo et ganske stort lån.
Gjest Gjest_sisi_* Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 Som du sier hadde nok 80 studiepoeng i både japansk og samfunnsøkonomi vært lurt, men er nok ikke mulig når man går Asiatiske og afrikanske studier. UiO sin nettside gjør det klart at man må velge å ta 80 poeng i enten språk eller f.eks. samfunnsøkonomi. Men kanskje jeg kan ta mer samfunnsøkonomi parallelt med at jeg tar de 40 som inngår i asiatiske og afrikanske studier? Eller ta dem senere, som et ekstra år eller noe slikt? Vet du om dette kan ordnes? Har veldig lyst til å ta 80 studiepoeng i språket, men vil jo ikke ende opp uten jobb, så skulle nok hatt like mye samfunnsøkonomi. Det er riktig at du må velge en 80-gruppe, men det er ingenting i veien for å velge å ta flere fag enn det som er "obligatorisk". Ingen kan nekte deg å ta 80 studiepoeng i samfunnsøkonomi, med mindre det er spesielle opptakskrav til et spesielt emne. Jeg har f.eks en Bachelorgrad med 60 ekstra studiepoeng ved siden av. Rett og slett fordi jeg ville ta flere fag:) Jeg tok et emne mer enn nødvendig hvert semester og det gikk kjempefint for meg. Men hvis det høres uoverkommelig ut, så kan man søke om utvidet studierett når du er ferdig og så ta de ekstra emnene som enkeltemnestudent. Ikke noe problem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå