Gå til innhold

Skal ha to kattunger, en er 12 uker gammel og en bare 10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal få meg to kattunger, fra to forskjellige kuler. Den ene blir 12 uker gammel nå på onsdag, og jeg henter han på torsdag. Hun andre blir 10 uker på mandag, og hentes da.

Jeg lurer på om det er for tidlig? Bør jeg vente 2 ekstra uker med å hente den andre katten? Eller skal jeg hente den nå, sånn at de blir tidligere kjent med hverandre?

Er redd det blir krangel når de skal introduseres, de er jo ikke søskene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen meninger? :frown:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet med å hente den andre til den også var 12 uker, siden det er den anbefalte alderen. Den trenger moren sin frem til da. Da står den også sterkere fysisk stilt hvis det blir litt kamp mellom de to kattungene i starten.

Skrevet

det er jo akkurat det, jeg synes selv at det er viktig at kattungen er gammel nok. Jeg er bare redd at den andre katten blir så vant til å være "kongen i huset" i løpet av de 2,5 ukene den er alene her, at det blir vanskeligere å introdusere katt nr 2.. :vetikke:

hvordan er det forresten med å introdusere to kattunger, kan det bli problemer?

Gjest Cipheria
Skrevet

Når dei er så unge, så burde det ikkje bli eit stort problem å få dei til å bli venna. Eg fekk og to kattungar frå to kull, den eine ca to veker etter den andre. Dei vart venner med ein gong.

Skrevet

Takk, Cipheria, det var godt å høre! :) Jeg begynner å tro at jeg bør heller vente litt..

Gjest Glør
Skrevet

Hvis det er greit for de som gir vekk den eldste katten kan du vente til de er 12 og 14 uker også. 12 uker er bare minimum, inntil 16 uker går like fint.

Skrevet
Hvis det er greit for de som gir vekk den eldste katten kan du vente til de er 12 og 14 uker også. 12 uker er bare minimum, inntil 16 uker går like fint.

Enig i denne jeg. Den klokeste og snilleste katten jeg har hatt, var hos mora si til den var 15 uker (var ingen som ville ha den, så den ble igjen til slutt..) Mulig den ville vært like klok og snill om jeg hentet den når den var 12 uker, men det var ihvertfall ikke noe negativt at den var såpass "voksen".

Skrevet

Jeg ville definitivt ha ventet!

Regner ikke med at den ene katten blir dominant av å være alene hos deg i 2,5 uker før den andre katten kommer:)

Skrevet

Ja, her kommer det fortsettelse.. Vi henta den første katten idag, "12 uker gammel gutt". Bortsett fra at det viset seg å være jentekatt, og hun var så liten at jeg ringte veterinær, bestilte time og gikk for å vise henne. I følge veterinæren, hun er absolutt ikke 12 uker gammel, max halvparten av det, sannsynligvis bare 4-5 uker. For guds skyld, hun veier jo 600 gram, mens 12 uker gamle kattunger skal veie noe nærmere 2 kilo! Jeg skal vente i 2 uker med å hente den andre kattungen, veterinæren anbefalte det sånn at hun første kunne bli vant til huset i ro og også vokse litt. Men jeg blir så sinna, hvem som gjør noe sånn, lyver om alderen og selger bare en måned gamle kattunger!!?? :cry3::sjokkbla:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er sjokkert. Det var hjerterått gjort av dem å gi den bort SÅ tidlig og lyve.

Kan du spørre om denne lille kattungen kan være noen uker hos mammaen til den andre kattungen og få melk og omsorg av henne? Hvis hun ikke har altfor mange kattunger fra før? Viktig med lekekamerater også, for de lærer mye hvordan de skal omgås andre katter i disse første månedene av sitt liv.

Gjest Gjest
Skrevet

Aurora, hva ville du gjort i denne situasjonen med den altfor unge kattungen? Du pleier å ha sånne kloke, gjennomtenkte svar. :)

Skrevet (endret)

Vil absolutt anbefale å vente med å hente kattungen, ti uker kan være litt tidlig, slikt vet man aldri, men ikke ta sjansen når du ikke må...:)

Ser du har vært uheldig og blitt lurt, dessverre er det mange luringer ute å går som bare vil bli kvitt katten kjap så da tyr de til løgn fordi de ikke gidder å beholde katten til den er klar.

Jeg kjenner også flere som har fått så unge kattunger uten at det har ført til problemer, men man veit aldri.

Du kan oppleve at den sutter på ting/deg eller andre adferdsproblemer, forhåpentligvis er den renslig.

Bare vær litt obs, den skulle jo fortsatt vært hos mamman sin og har ikke lært alt den skulle for å bli en trygg og selvstendig katt enda, det er iallfall veldig viktig at du koser veldig mye med den så den blir trygg på deg og sitt nye hjem.

Endret av Babochka
Skrevet (endret)
Aurora, hva ville du gjort i denne situasjonen med den altfor unge kattungen? Du pleier å ha sånne kloke, gjennomtenkte svar. :)

Takk for fine ord. :) Men jammen om jeg vet hva du TS skal gjøre..

Jeg kan jo bare si hva jeg ville ha gjort. Jeg ville ha troppet opp på døra til de som er uansvarlige nok til å selge en 4-5 uker gammel kattunge og attpåtil lyve om det.

Så ville jeg ha fortalt det du skriver her, at du har vært hos veterinær og fått fastslått alder på katten (og om nødvendig hatt med meg en skriftlg uttalelse fra veterinæren i tilfelle de skulle begynne å krangle på det), og bedt om at den fikk være hos mora til den var gammel nok, altså 12 uker.

Jeg antar at de har solgt, eller er i ferd med å selge flere unger fra samme kull, og dette er absolutt ikke bra! Jeg hadde vært mild men bestemt i starten, og så gått over til å være litt mindre mild.. :nei:

Hvis det absolutt ikke hadde nyttet, så ville jeg ha forsøkt som en over her skriver, å snakke med de du skal få den andre katten av til å la den få være i det kullet i noen uker.

Hvis det ikke hadde gått, event. at den kattemora ikke godtok ungen så hadde jeg ikke hatt annet valg enn å ta ungen hjem og gjøre det beste ut av det, men jeg hadde slett ikke likt det.

Er det en rasekatt det er snakk om? Isåfall ville jeg ha "ropt" det høyt og tydelig ut i de rette fora hva slags kattehold denne eieren driver, slik at det forhåpentligvis tok en slutt.

Hva enn du velger å gjøre TS, så håper jeg du iallefall gjør det siste!

Endret av Aurora M.
Skrevet

Hei, takk for alle svar! Akkurat nå trenger jeg alt støtte jeg kan få, jeg er veldig bekymret for den lille kattungen.

Jeg ville gjerne returnert kattungen, men det går ikke. Gamle eierne innrømte at "de ikke har tid til katter nå, med to små barn i huset", de skal faktisk selge mora hennes også nå! Som jeg skjønte, og hvis de ikke lyver om det òg, alle søsknene hennes er allerede solgt. Og nei, det er ikke noe rasekatt, det er en vanlig huskatt.

Scenario nr 2 er dessverre heller ikke mulig. :sad: Jeg skal selvfølgelig ta vare på kattungen så godt jeg kan.. Noen som har ei katt (som har kattunger nå) som kunne vært fostermor for kattungen min i noen uker, mot betaling? I Oslo.. :frown:

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Dersom du har mulighet så kan det være en løsning å høre med DOOA (Dyrebeskyttelsen Oslo Og Akershus) om de har behov for et fosterhjem til en pusemamma med små.

Forklare dem utfordringen din og by på en løsning som vil være vinn-vinn både for en kattemor og for den lille hjemme hos deg.

Føer meg ganske så sikker på at du vil bli hjertelig mottatt :)

Endret av Lille-pus
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk en gang kattunge som var 6 uke gammel. Katta ble veldig avhengig av meg, suttet og men samtidig veldig kosen:)

Gjest Kvinge
Skrevet

Hei!

Kjip situasjon du har havnet i!

Hvordan er livssituasjonen din? Ferie, hjemmeværende, eller går du på jobb hver dag? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på hvor mye tid du vil få med katten.

Da jeg var yngre adopterte jeg en katt fra en nabo. Katten stakkars var ikke mer enn 1 mnd da vi tok den, og ung som jeg var så tok jeg den med meg. Ikke visste jeg at det ikke var lurt. Men, jeg koste masse med den, dagen lang. Jeg fora den opp på gormet mat for katter, melk og kattungemat. En skikkelig utskjemt katt var han. Han sov i senga mi fra første dag. Noen ganger over dyna andre ganger under. Den fikk rett og slett bare herje fritt som den ville. Men den fikk alltid lov å være med meg. Dette resulterte i en katt som oppførte seg som en hund. Han dilta etter meg når jeg var ute, kom opp i fanget mitt når jeg satte meg ned. Hvis vi rei på tur dilta han etter oss. Han kunne til og med legge seg på kommando!! Han var veldig kosen, og trygg på meg. Han begynte faktisk ikke å stikke på damejakt før han var godt over 3 år! Og han hadde edelstenene sine godt i behold.

Jeg tror at det faktum at jeg tok han så tidlig fra mor var med på å lage et helt spesielt bånd mellom meg og denne katten! Men jeg vet også at det kan gå andre veien..

Skrevet

Nei, det er jo akkurat det, vi begge jobber fulltid, og kan ikke være hjemme med katten. Typen min er syk nå, så han har vært hjemme med katten i to dager, og så er det jo helg, men fra mandag må hun være alene hjemme fra åtte til fire.. :sad:

Lille-pus, ja, jeg skal høre med DOOA og FOD, har allerede tenkt på det. Sjekket sidene deres så langt, men det så ikke ut som de hadde noen kattemødre med små kattunger.

Gjest Lille-pus
Skrevet
Lille-pus, ja, jeg skal høre med DOOA og FOD, har allerede tenkt på det. Sjekket sidene deres så langt, men det så ikke ut som de hadde noen kattemødre med små kattunger.

Nei, det er ikke alle som havner ute på nett med en gang, men det betyr ikke at det ikke kan tenkes å være er en pusemor der. Ofte havner kattemødre i privat oppstalling i en periode. Ta en telefon og hør etter du :)

Det positive er jo at du ikke vil "bli kvitt" din egen katt, men du trenger en adoptiv puse-mor i en periode på noen få uker.

Kunne det vært en mulighet å høre med dem som eier moren til den andre pusen du skal hente ? Dersom det ikke er fra det samme stedet som første-pusen kom fra da selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...