Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen her som har studert sosialantropologi eller arkeologi? Har dere endt opp med relevante jobber i etterkant?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Nå er jeg ikke noen ekspert men kanskje du kan spørre deg om du vil leve i fortiden eller i fremtiden? En arkeolog lever endel av historie og utgravninger mens en sosialantropolog lever av å se på nåtiden og kan bygge det videre i fremtiden, feks hvordan vår kultur er i dag, i forhold til før og hvordan dette kan utvikles videre.

Liker du mest historie og muligheten til og utforske hva som har vært hvordan mennesker/dyr tenkte/gjorde/samhandlet velg arkeologi

Liker du kultur/språk (om du liker å reise)/samfunnsfag og ha muligheten til å utforske hvordan mennesker samhandler/tenker/gjør velg sosialantropologi

Jeg skal studere sosialantropologi for dette kan kombineres med flere fag samt at det passer godt om du vil planlegge mennskelige ressurser i fremtiden.

Skrevet

Oi, dette ble et langt innlegg. Jeg tok visst litt av. :sjenert:

Jeg er snart ferdig utdannet arkeolog. Arbeidsmarkedet er trangt, men det er muligheter om man er flink, pågående og finner en egen nisje. Og man må ha en master, det holder ikke med bachelor. Det er mange ulike jobber man kan ta som utdannet arkeolog:

- feltarkeolog, altså utgravninger. Her er det det få faste jobber, men man blir ansatt på prosjekter med ulik varighet. Lønna er ganske god, så det er mange som klarer seg om de kun får 10 mnds jobbing i året.

- forsker. Disse er hovedsaklig ansatt ved universiteter og museer, men det finnes også noen andre stillinger. Veldig vanskelig å frå jobb, men er du et akademisk geni går det an ;)

- formidling. Mange ulike jobber, alt fra å planlegge utstillinger, være guide for publikum, undervisning, til å presentere arkeologi på andre måter. Alt fra noen timers arbeid i mnd til faste jobber med mye overtid.

- museumsarbeid. Jobbe med samlingene av gjenstander, alt fra oppbevaring til å regsistrere nye gjenstader i kataloger.

- konservering (dette er en egen studieretning) Jobber med å bevaring og riktig oppbevaring av gjenstander.

- forvaltning. Mye jobber i fylkeskommuner o.l. Mest papirarbeid, saksbehandling og slikt, i tillegg til registrering av kulturminner og slikt. Endel faste stillinger, jeg tror det er noe deltid også.

I tillegg finnes det mange andre spesialiserte felter; som enkelte dataprogammer, dokumentasjon, og mye mer. Antageligvis har jeg glemt mange muligheter her. Selv er jeg i ferd med å fullføre en mastergrad i arkeologisk illustrasjon hvor jeg har lært å dokumentere gjenstander og slikt :)

Kanskje ikke akkurat hva du spurte om, men poenget mitt er (og det gjelder jo om du velger et annet studieområde også) at du finner ut hvilke muligheter man har og så se om det er noe man er mer interessert i. Jo tidligere du begynner å spesialisere deg, jo bedre. Da kan du også begynne å skaffe deg et kontaktnettverk tidlig.

De fleste av de jeg har studert med har faktisk funnet seg relevante jobber i ettertid, men det er mye prosjekter og kortere oppdrag.

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet

Veldig vanskelig å få jobb som sosialantropolog.

Gjest Cynthia
Skrevet
Er det noen her som har studert sosialantropologi eller arkeologi? Har dere endt opp med relevante jobber i etterkant?

Bestevenninna mi hadde nær sagt A i snitt og arbeidserfaring, men sliter fremdeles med å få jobb. Jeg vurderte å bygge på med dette studiet, men velger i stedet å gå for samfunnsøkonomi med sosialantropologi som støttefag.

Gjest Gjest
Skrevet

Markedet er vanskelig ja, men hvis man er smart og spesialiserer seg på de rette tingene som Pingting sier, så er det fremdeles muligheter.

I tillegg MÅ du være villig til å flytte på deg. Man kan ikke sitte og vente på at jobbene skal ramle opp i fanget på en.

Alle kan ikke bli ingeniører heller selv om det er noen her som pusher svært i den retningen.

Skrevet
Veldig vanskelig å få jobb som sosialantropolog.

Norge behøver ikke slikt!

Gjest Ping1
Skrevet

Arbeidsmarkedet er trangt, men det er muligheter om man er flink, pågående og finner en egen nisje. Og man må ha en master, det holder ikke med bachelor.

Arkeolog ja. Etter å ha vært på registering i Akershus i sommer hvor en arkeolog sa at sjansen for å få jobb var vanskelig og jeg ikke kunne regne med å få jobb før en annen gikk av med pensjon om 5 år eller sånn, og jeg er halvveis i masteren, så vet jeg ikke hvorvidt jeg vil fortsette... :-S

Det hjelper heller ikke å vite at arkeologer har høy skilsmissefaktor fordi blant annet at man som feltarkeolog er mye borte. :-/

Gjest Bolledeig
Skrevet

Tråden er ryddet

Bolledeig (mod)

Skrevet (endret)

Det er jo mulig å kombinere sosialantropologi med et annet fagfelt. Det er jo noe man alltids kan få bruk for i alle yrker - jeg har tatt det sammen med psykologi. Mest fordi jeg også interesserer meg for sosial/medisinskantropologi, men jeg vet det ikke er super mange jobber å få i den retningen i Norge. Det er hvertfall en mulighet :)

Endret av ninuska_
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Startet - men begynte så på ingeniørstudier; tjen mye mer!

Fornuftig gjort. Det er alt for mange som går disse myke tulleutdannelsene.

Gjest Gjest
Skrevet

Sjansen for å få jobb som arkeolog er liten ettersom det kun er 200 stillinger i Norge og alle disse er besatt. Den første som går av med pensjon er om 5 år eller noe sånt.

Man kan selvfølgelig komme i lomma på de ansatte med smiger og smisk og få sjansen til jobb senere- men det er ikke alle som er den typen.

Slik det er i dag, utdannes det for mange arkeologispirer i forhold til jobb, og jeg vil faktisk gå så langt som å fraråde en å gå på det studiet.

Når det gjelder antropologi er dette et studium som man mer kan kombinere med andre fag, selv om sjansen for å ende som Hylland Eriksen ikke akkurat er så stor.

Når det gjelder miljøet i de to studiefagene, er sosialantropologi det mest hyggelige. Arkeologimiljøet passer ikke hvis du ikke er alkoholdrikkende og ekstremt sosial. Arkeologer drikker ganske mye alkohol.

Det er sikkert noen her, slik som Pingting som vil si at det ikke er så mye alkohol, men når man ikke drikker selv, så ser man det slik det er.

Skrevet

Tråden er ryddet.

- Nigo (mod)

Skrevet
Sjansen for å få jobb som arkeolog er liten ettersom det kun er 200 stillinger i Norge og alle disse er besatt. Den første som går av med pensjon er om 5 år eller noe sånt.

Man kan selvfølgelig komme i lomma på de ansatte med smiger og smisk og få sjansen til jobb senere- men det er ikke alle som er den typen.

Slik det er i dag, utdannes det for mange arkeologispirer i forhold til jobb, og jeg vil faktisk gå så langt som å fraråde en å gå på det studiet.

Jeg vet ikke hvor du har fått dette fra, for det har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden er det få faste stillinger i Norge, men veldig mye prosjektbasert arbeid. Å snakke om et antall stillinger er derfor irrelevant, det samme gjelder om de er besatt eller ikke. Det meste som gjøres av registreringer/feltarbeid og etterarbeid av disse er for eksempel prosjektbasert, og her snakker vi nok om mer enn 200 stillinger (av ulik varighet selvfølgelig) alene. I tillegg kommer det forskerstillinger, museumsstillinger, konservatorer, teknikere, formidlere og guider, illustratører og fotografer, administrative jobber, saksbehandlere, folk i forvaltningen og så videre.

Du må gjerne fraråde folk å studere ting hvor det er et vanskelig arbeidsmarked (og det er det jo innen arkeologi, det skal jeg ikke benekte), men jeg ser ikke poenget med å komme med løgner for å gjøre det?

Gjest Gjest
Skrevet
Fornuftig gjort. Det er alt for mange som går disse myke tulleutdannelsene.

Enig, flere jenter burde bli ingeniører, da tjener de masse og det er relativt enkle studier der dere kan velge i massevis av retninger: design, utvikling, få dere kule jobber!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet ikke hvor du har fått dette fra, for det har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Da er det veldig rart at fylkesarkeologen i Akershus sa dette på et seminar i Frognerveien da jeg tok prosjektbeskrivelsen i vår...og samme sa også to andre arkeologer i Akershus i juni.

Jeg er vel kanskje ikke helt inne i klikken, men å kalle meg for løgner kunne du godt ha spart deg for!

Men det sier jo mer om deg enn meg at du gjorde det.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Antakeligvis er jeg for dyp til at noen forstår hva jeg mener med 200 besatte stillinger. Jeg mener jo at disse er faste slik som de tre arkeologene jeg snakket med sa. For to av de ansatte arkeologene på Akershus er ikke FAST ansatte, selv om de er ansatte.

Jeg mente at det er vanskelig å få FAST ansettelse. Uten fast ansettelse er det jo vanskelig å få lån etc.

Andre jobber derimot er det jo mulig å få. Spørs HVA man ser etter selvsagt.

De stillingene Pingting nevner er jo jobber som man gjerne kanskje kan få hvis man har andre fagemner enn bare arkeologi, for eksempel konservering.

De som gikk sammen med meg, hadde jo nesten bestemt seg da de var på BA for nøyaktig HVA det var de ville skrive om og jobbe med i masteravhandlingen sin. Jeg vil si at man bør vite det før man begynner på master.

Jeg skal være ærlig å si at jeg nesten angrer litt at jeg tok master i arkeologi for når jeg fikk vite at som nyutdannet så får man ikke fast jobb nødvendigvis. Og skilsmisseraten er høy fordi man ofte er ute på feltarbeid etc. Sikkert noen som synes sånt er greit, men det var litt "avskrekkende" for meg.

Skrevet
Da er det veldig rart at fylkesarkeologen i Akershus sa dette på et seminar i Frognerveien da jeg tok prosjektbeskrivelsen i vår...og samme sa også to andre arkeologer i Akershus i juni.

Jeg er vel kanskje ikke helt inne i klikken, men å kalle meg for løgner kunne du godt ha spart deg for!

Men det sier jo mer om deg enn meg at du gjorde det.

Hm. Mulig vi snakker forbi hverandre her eller at jeg misforsto deg. Var det faste stillinger dette var snakk om? Om du kun regner det kan det være at det ligger rundt 200, men om vi regner med prosjektstillinger er det definitivt mer.

De fleste jeg kjenner jobber på ett prosjekt av gangen - på godt og ondt. Man får mulighet til å velge litt, og slikt arbeid er vanligvis relativt godt betalt, men man har jo ikke den tryggheten man får i en fast jobb. Og det er definitivt noe man bør tenke over før man velger dette som karrierevei.

Skrevet
Antakeligvis er jeg for dyp til at noen forstår hva jeg mener med 200 besatte stillinger. Jeg mener jo at disse er faste slik som de tre arkeologene jeg snakket med sa. For to av de ansatte arkeologene på Akershus er ikke FAST ansatte, selv om de er ansatte.

Jeg mente at det er vanskelig å få FAST ansettelse. Uten fast ansettelse er det jo vanskelig å få lån etc.

Andre jobber derimot er det jo mulig å få. Spørs HVA man ser etter selvsagt.

De stillingene Pingting nevner er jo jobber som man gjerne kanskje kan få hvis man har andre fagemner enn bare arkeologi, for eksempel konservering.

De som gikk sammen med meg, hadde jo nesten bestemt seg da de var på BA for nøyaktig HVA det var de ville skrive om og jobbe med i masteravhandlingen sin. Jeg vil si at man bør vite det før man begynner på master.

Jeg skal være ærlig å si at jeg nesten angrer litt at jeg tok master i arkeologi for når jeg fikk vite at som nyutdannet så får man ikke fast jobb nødvendigvis. Og skilsmisseraten er høy fordi man ofte er ute på feltarbeid etc. Sikkert noen som synes sånt er greit, men det var litt "avskrekkende" for meg.

...og der svarte jeg visst uten å se svaret ditt. Unnskyld! Det stemmer sikkert med de 200 faste stillingene, men jeg gikk ut fra at du snakket om stillinger generelt siden prosjektbasert arbeid er så vanlig innen arkeologi. Vi skulle kanskje vært litt klarere på hva vi mente? :)

Jeg er vel såpass "heldig" at jeg etterhvert har funnet ut at jeg ikke MÅ jobbe innen arkeologi for å være fornøyd. Jeg valgte en masteroppgave som kan funke også innen områder som ikke nødvendigvis er direkte rettet mot arkeologi. Jeg er også forberedt på at det ikke nødvendigvis bli all verdens med jobb innen dette feltet - kanskje jeg ender opp med noe annet jeg liker. Det er vel også realiteten innen humanistiske fag generelt, det er få stillinger som er veldig spesifikke i forhold til den utdanningen man har, men en mastergrad gir deg en kompetanse som er verdifull og ettertraktet også andre steder.

Skilsmisseraten har jeg heller ikke fått med meg, men det kan jo godt hende det er sånn. Det kommer vel an på forholdet - mange av de arkeologene jeg kjenner er sammen med andre arkeologer og det gjør det nok litt lettere. Likevel kan nok usikker jobbsituasjon og mye reising være tøft for et forhold, og det er definitivt ting man må ta i betraktning. Jeg vet med meg selv at det er dette jeg virkelig har lyst til å gjøre, om man ikke er like sikker i sin sak burde man kanskje tenke over saken en gang til.

Jeg synes det er litt trist å høre at du angrer på valget ditt, men forståelig. Der ER en vanskelig situasjon. Men husk at du ikke bare kan mye om arkeologi, å studere i fem år (eller mer) har gitt deg masse kompetanse som du ikke ville hatt ellers! De jeg kjenner som ikke har en arkeologirelatert jobb har alle fått jobb de ikke ville vært kvalifisert for om de ikke hadde studert. :)

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet
Vi skulle kanskje vært litt klarere på hva vi mente? :)

Det er jo nå engang slik at det av og til kan være vanskelig å forstå hva noen egentlig mener når man er på nett og ikke ansikt til ansikt. Jeg skulle selvfølgelig ha vært klar i begynnelsen, slik at vi unngikk "krasse" innlegg mot hverandre. :)

Skilsmisseraten har jeg heller ikke fått med meg, men det kan jo godt hende det er sånn. Det kommer vel an på forholdet - mange av de arkeologene jeg kjenner er sammen med andre arkeologer og det gjør det nok litt lettere.

Vel, nå sa denne arkeologen på Akershus at for å unngå skilsmisse så bør man være sammen med andre arkeologer fordi det vil gjøre det litt lettere.

Jeg synes det er litt trist å høre at du angrer på valget ditt, men forståelig. Der ER en vanskelig situasjon. Men husk at du ikke bare kan mye om arkeologi, å studere i fem år (eller mer) har gitt deg masse kompetanse som du ikke ville hatt ellers! De jeg kjenner som ikke har en arkeologirelatert jobb har alle fått jobb de ikke ville vært kvalifisert for om de ikke hadde studert. :)

Jeg har tenkt å ta noen enkeltemner siden jeg vil ha litt mer "tyngde". Siden jeg syntes at "ARK4060 - Museumsarbeid for arkeologer" var helt genialt, vil jeg ta emner (ikke konservering) som jeg kan (forhåpentligvis) bruke videre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...