Gå til innhold

barnesolkrem vs voksensolkrem

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har hittill smurt inn min 11mnd gamle sønn i faktor 50. Dette er en helt vanlig solkrem, og ikke tilpasset barn. Har det egentlig noe å si? Kan mitt barn bli skadet/dårlig av normal solkrem?

Jeg ble selv smurt med voksensolkrem når jeg var lita jente, så derfor har jeg aldri tenkt spesielt mye over dette før.

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Forskjellen er vel ikke så veldig stor. Min erfaring er at barnesolkremen er mye seigere og sitter bedre i vann enn voksensolkremen gjør. Ellers så er jo solfaktoren den samme.

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste voksensolkremene inneholder parabener og andre farlige stoffer. Barnesolkremene er det strengere med, og de kan ikke inneholde parabener, men de kan inneholde andre farlige stoffer.

Anbefaler deg å gå inn på grønn hverdag sine sider, der er den test om solkremer og hva de egentlig inneholder.

Skrevet (endret)

Gjest over her: Du skal ikke ta det for gitt at barnesolkrem ikke kan inneholde parabener. Vi måtte lete lenge (på apoteket, til og med!) før vi fant en solkrem uten parabener! Men jeg går utifra at barnesolkremene er mildere enn de voksne (håper jeg ihvertfall). Og så tåler de gjerne mer vann. Jeg skulle til å si at barnesolkremene sikkert ikke inneholdt parfyme heller, men det stemmer heller ikke. Leste nettopp bakpå Nivea for kids fra i fjor. Der er det både parabener og parfyme og sikkert en drøss andre "styggedommer".

Her er link til solkremtesten som Gjest skriver om: http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groen...av-solkrem-2009

Detaljert info om testen med innholdfortegnelse og avmerking av "slemme" ingredienser (se opp for Nivea!!): http://www.gronnhverdag.no/content/downloa...20rangering.pdf

Svanemerkede produkter skal være trygge. Men det betyr ikke at produkter som ikke er svanemerket ikke er trygge. Det koster å benytte seg av svanemerket. Det holder ikke at produktet er godt nok i følge kravene.

Endret av Jade
Skrevet
Svanemerkede produkter skal være trygge. Men det betyr ikke at produkter som ikke er svanemerket ikke er trygge. Det koster å benytte seg av svanemerket. Det holder ikke at produktet er godt nok i følge kravene.

Men det jeg lurer mest på er hvordan en solkrem blir utrygg? HVA og på hvilken måte er parabener ol skadelig? Kan mitt barn bli syk av voksensolkrem, eller er barnesolkrem mildere mot huden eller noe?

"Alle" sier at det er skumle stoffer i solkrem, men hvorfor er de stoffene skumle? Det er det nemlig ingen som kan svare på=)

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
Men det jeg lurer mest på er hvordan en solkrem blir utrygg? HVA og på hvilken måte er parabener ol skadelig? Kan mitt barn bli syk av voksensolkrem, eller er barnesolkrem mildere mot huden eller noe?

"Alle" sier at det er skumle stoffer i solkrem, men hvorfor er de stoffene skumle? Det er det nemlig ingen som kan svare på=)

Parabener antas å være hormonforstyrrende, noe som er grunnen til at barn (og voksne) ikke bør bruke produkter med parabener i. I tillegg så inneholder en del solkremer et stoff, D5, som kan påvirke immunforsvaret til dyr og mennesker, noe som heller ikke er bra.

En del solkremer inneholder i tillegg allergifremkallende stoffer.

At et barn kan bli sykt er å ta i, men så lenge man ikke vet noe helt sikkert, så er det ikke noe poeng i å ta noen sjanser.

Du kan lese mer her og her. :)

Endret av SmallTalk
Skrevet

Det står masse på Grønn hverdag om parabener. Noen parabener kan være hormonforstyrrende, og anbefales dermed ikke for barn. De kan også være allergifremkallende som så mye annet. Noen stoffer er også skadelig for miljøet.

Jeg aner egentlig ikke forskjell på barne- og voksensolkrem. Jeg begynner å tro at eneste forskjellen er hvor "gøy" emballasjen er...

Gjest SmallTalk
Skrevet
Det står masse på Grønn hverdag om parabener. Noen parabener kan være hormonforstyrrende, og anbefales dermed ikke for barn. De kan også være allergifremkallende som så mye annet. Noen stoffer er også skadelig for miljøet.

Jeg aner egentlig ikke forskjell på barne- og voksensolkrem. Jeg begynner å tro at eneste forskjellen er hvor "gøy" emballasjen er...

Helt enig!

Skrevet (endret)

Parabener er hormonforstyrrende, de øker, hemmer eller etterligner hormoner mennesker har i kroppen. Det kan føre til blandt annet kreft (spesielt i testiklene, eggstokker og livmor), dårligere sædkvalitet og feil i kjønnsutviklingen. Dette er sett hos dyr, men det finnes ikke så mye forskning på mennesker ennå, og den forskningen som finnes er motstridende.

Endret av Noli
Skrevet

Ble ikke Parabener "frifunnet" for kreftfare?

Skrevet

Nei. Det står blandt annet noe om det på Grønn Hverdag sine sider.

Skrevet

Min oppfatning er at babysolkremer er veldig restiktive på bruk av hormonhermere, allergifremkallende og kreftfremkallende stoffer.

Barnesolkremer har ikke slike restriksjoner, men er laget mer for å være tilpasset barn. Altså, ekstra vannfaste, litt ekstra "slitefasthet" og ofte morsom farge eller noe annet som gjør den spennende å få smurt på. (Og mange har en farge så det skal være lett for foreldre å se hvor de har smurt.)

Voksensolkremer har stort sett ingen begrensninger i bruk av forskjellige stoffer. Det er også et bredt marked, så de aller fleste skal finne noe de liker, og som passer deres behov. Som f.eks. ekstra vann og svettefast, eller med selvbruningseffekt, eller mot rynker, alternativt forskjellige lukter.

De siste årene har det vel også vært advart litt mot å bruke de høyeste solfaktorene (Mer enn 25, tror jeg det var.) Dette fordi virkestoffene er så konsentrerte og sterke at det er bedre å smøre flere ganger, med lavere faktor. Spesielt på barn.

Ellers har jeg nylig hørt om en undersøkelse som viste en sammenheng mellom autistiske trekk, og barn som brukte sunblock/ikke fikk sol på kroppen.

Så det er mye som tyder på at litt sol er sunt, selv om man skal beskytte huden mot farlig stråling.

Skrevet

Mener å ha lest noe om at i alle fall enkelte barnesokremer har fysisk filter (derfor er et seigere) i stedet for kjemisk filter som er mer vanlig i voksenkremer (eller kombinert)

Skrevet

Vi bruker barnesolkrem med faktor 30. Dette er Vichy fra apoteket - inneholder hverken parfyme eller parabener. Tror det er det samme om det er barne- eller voksensolkrem, så lenge den ikke inneholder disse skadelige stoffene.

Skrevet

Legg merke til alle, hvor dårlig kritikk Grønn Hverdag har fått for deres solkremtest! Flere medier og fagpersoner kritiserer den sterkt.

Syns testen har skapt mye undøvendig hysteri!

Her er et par argument:

Parabener er brukt i kremer/solkremer siden 1940, har blitt testet om og om igjen og aldri påvist skadelig.

Testen har sett på hvilke solkremer som har potensiellt helseskadelige stoffer. De har ikke tatt hensyn til mengden av stoffene, ei heller sammensetningen. (som er veldig viktig i forhold til hva som er trygt eller ikke)

Grønn Hverdags test sier heller ingenting om hvor vidt solkremene beskytter mt UVA og UVB, noe som i seg selv er veeldig rart, i og med at det er en SOLKREMtest.

Grønn Hverdag advarer sterkt mot kremer som inneholder siloksaner.

Siloksaner ble senest påvist av mattilsynet i des. 2008, som helt Ufarlig.

- Ellers hvis noen fortsatt vil være forsiktige, så anbefaler jeg Green People`s solkrem (finnes foreløpig kun i SPF 15) En fantastisk solkrem fra et fantastisk merke! 100% naturlig, ingen parabener, fargestoffer eller parfyme.

Denne solkremen blir lovpriset at folk med soleksem, og egner seg også veldig som barnesolkrem!

(Er litt dyr, men husk at den er veldig drøy i og med at den ikke inneholder noe vann, kun produkt)

:) Sånn der var dagens reklame i tillegg!

Mvh Ansatt i velpleiebransjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...