Gå til innhold

Male med akrylmalin

Gjest MoLiza

Anbefalte innlegg

Gjest MoLiza

Jeg maler en del med akrylmaling, men jeg lurer på hvordan jeg skal begynne for å få best resultat.

Jeg legger en grunning, men lurer på hvordan andre gjør det? Farge, teknikk, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hvordan jeg maler avhenger helt av hva jeg skal male. Jeg bruker sjelden kun ett redskap og følger sjelden en mal. Jeg pleier å tegne opp det jeg skal male først, enten ved frihånd eller evt. ved hjelp av rutenett (jeg bruker sjelden rutenett, men det er mange som benytter seg av dette). Da kan du enten bruke kritt, blyant eller farger. Deretter bruker jeg farger, tusj, fargestifter, etc. før jeg bruker maling.

Det som pleide å være vanskelig for meg, var å få fargene til å flyte. Jeg vet ikke hvor mye du har satt deg inn i fargebruk. Men tenk alltid på virkningen til kalde og varme farger, og bruk av skygger. Jeg maler som regel i litt "møkkete" fargetoner, og bruker ofte komplementærfarger til å skape kontraster. Dersom du maler mennesker, kan det lønne seg å bruke få farger og heller konsentrere seg om de forskjellige fargetonene til disse. Bruk gjerne blått og grønt, evt. rødt i hudtoner.

Om du ønsker et "rotete" uttrykk, kan du forsøke å holde hånden lenger ut på penselen. På denne måten maler du mer ustødig og mer fritt.

Hvis du ikke ønsker å fremme fargens styrke på noen spesiell måte, burde du bruke mye vann når du maler med akvarell. Jeg syns det er finere å ikke bruke vann, men det må man nesten se an fra bilde til bilde.

Hvis du ikke har så mye erfaring, kan det også lønne seg å leke litt med fargene. Se hvilke som passer best sammen og hvilke du liker å bruke. Bruk pensler med forskjellig størrelse, en svamp, en tannbørste (tannbørster er et fantastisk maleredskap, kjøp en billig en på butikken og prøv deg frem), en papirbit, og hendene. Bruk fingre og hender for det de er verdt! Det er veldig fint å male med hendene!

Håper du får noe ut av dette! :)

Endret av Skildring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...