LilleSol Skrevet 30. juni 2009 #1 Skrevet 30. juni 2009 Trenger oppskrift på en god og sunn pastasaus. Noen som har ?
Gjest Nanne70 Skrevet 30. juni 2009 #2 Skrevet 30. juni 2009 Du kan jo prøve denne, rekker rikelig til 2-3 stk: 200 g kjøttdeig 1/2 gul løk 1 fedd hvitløk (kan sløyfes) 1 middels stor gulrot 1 liten grønn paprika 1 liten chili eller litt chilipaste (kan sløyfes) 2 ts tomatpurè 1 boks hakkede tomater 1 ts sukker eller honning (kan sløyfes) 1/2 terning kjøtt-, kylling- eller grønnsakbuljong 1 dl vann salt pepper basilikum eller persille Hakk løk, hvitløk og chili, og kutt gulrot og paprika i små terninger. Bruk en teflon- eller nonstick stekepanne, og brun kjøttdeigen uten å tilsette fett, mens du smuldrer den med en gaffel. Når kjøttdeigen begynner å bli brun, heller du av så mye du kan av fettet som har samlet seg i pannen. Ha i løk, hvitløk, gulrøtter, paprika og chili og fres sammen med kjøttdeigen til løken er blitt myk. Tilsett tomatpurèen og bland den godt inn i kjøttet og grønnsakene. Hell over de hakkede tomatene, vannet og smuldre buljongterningen i pannen. Bland godt og la småputre i 5-10 min til sausen tykner. Tilsett evt. mer vann hvis du synes sausen blir for tykk. Smak til med salt, pepper og basilikum eller persille, og tilsett litt sukker eller honning for å runde av hvis sausen er for skarp i smaken. Du kan også bruke kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig til denne pastasausen, men da må du steke i litt olje, siden disse typene av kjøttdeig inneholder veldig lite fett.
Gjest Frosk Skrevet 30. juni 2009 #3 Skrevet 30. juni 2009 Pastasaus med ovnsbakt paprika og pinjekjerner Pastasaus med grillede grønnsaker Pastasaus med røde linser
Gjest Nanne70 Skrevet 30. juni 2009 #4 Skrevet 30. juni 2009 Pastasaus med ovnsbakt paprika og pinjekjerner Pastasaus med grillede grønnsaker Pastasaus med røde linser Har vært inne og sett på bloggen din - så mye bra! Fikk veldig lyst på hummus:) Men jeg får opp feilmelding når jeg prøver å legge inn kommentar, om at siden din ikke kan vises i Explorer - håper det er en midlertidig feil.
Gjest Frosk Skrevet 30. juni 2009 #5 Skrevet 30. juni 2009 Har vært inne og sett på bloggen din - så mye bra! Fikk veldig lyst på hummus:) Men jeg får opp feilmelding når jeg prøver å legge inn kommentar, om at siden din ikke kan vises i Explorer - håper det er en midlertidig feil. Hummus er utrolig godt! Spiser til tider vanvittig mye av det Fikk én kommentar fra deg (takker!) - blogspot sliter iblant med kommentarfunksjonen, har fått flere tilbakemeldinger fra folk som ikke har fått lagt igjen kommentarer / bare får feilmeldinger, fryktelig irriterende! Tror ikke det er noe jeg kan gjøre noe med, feilen ligger nok hos blogspot.
LilleSol Skrevet 30. juni 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2009 Tusen takk for svar! Og takk for link
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #7 Skrevet 12. juli 2009 jeg lager en saus som ikke kan bli sunnere tror jeg stek litt løk/hvitløk i pannen... hell noen dl med vann over, og så en boks med hakkede tomater. putt en buljong terning i. så bruker du f eks potetmel til å få den litt tykkere,. vola, og du har en døds god og ikke minst kjempe sunn pastasaus
venus_ Skrevet 12. juli 2009 #8 Skrevet 12. juli 2009 jeg lager en saus som ikke kan bli sunnere tror jeg stek litt løk/hvitløk i pannen... hell noen dl med vann over, og så en boks med hakkede tomater. putt en buljong terning i. så bruker du f eks potetmel til å få den litt tykkere,. vola, og du har en døds god og ikke minst kjempe sunn pastasaus Slik lager jeg den og, bortsett fra at jeg dropper å ha i vann, da slipper jeg å tykne den med potetmel Har også i litt chili og basilikum fra glass.
Chanel.No5 Skrevet 12. juli 2009 #9 Skrevet 12. juli 2009 Slik lager jeg den og, bortsett fra at jeg dropper å ha i vann, da slipper jeg å tykne den med potetmel Har også i litt chili og basilikum fra glass. Pittelitt hvitløk oppi sitter nok også litt god smak på susen også..
venus_ Skrevet 12. juli 2009 #10 Skrevet 12. juli 2009 Pittelitt hvitløk oppi sitter nok også litt god smak på susen også.. Jepp, men det skreiv gjesten jeg siterte
Chanel.No5 Skrevet 12. juli 2009 #11 Skrevet 12. juli 2009 Jepp, men det skreiv gjesten jeg siterte Min feil.. Unskylder med at det er søndag kveld :gjeiper:
Gjest gjestdeluxe Skrevet 12. juli 2009 #12 Skrevet 12. juli 2009 Jeg bruker enkle råvarer: - Friske tomater - Hakkede tomater på boks - Tomatpuré - Soltørkede tomater - Artisjokk - Olivenolje - Oregano - Basilikum - Persille - Pepper - Minimum av havsalt
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2009 #13 Skrevet 13. juli 2009 Uansett hvor sunn pastasausen er, er et pastamåltid usunt, siden pasta er usunt i seg selv.
buttergirl Skrevet 14. juli 2009 #14 Skrevet 14. juli 2009 Uansett hvor sunn pastasausen er, er et pastamåltid usunt, siden pasta er usunt i seg selv. Er ikke helt enig i denne, finnes mange gode fulkornspastaer på markedet nå. Og mange klarer fint å slanke seg selv om man spiser mat med karbohydrater
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå