Gå til innhold

Hvor store/dyre gaver

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Jeg satt og leste en tråd om hvor store gaver folk pleide

å få fra sine foreldre/svigerforeldre når man fikk barn.

Jeg har ennå ikke fått unger, og lurer på hvor store/dyre gaver

som er vanlig å få i diverse anledninger som jul og bursdag m.m

fra forldre eller annen nær familie rundt om?

Skriv gjerne alder og antall søsken, da dette kan spille inn :)

Jeg er nå 28, enebarn, og pleier å få 2-3000,- kr ca i bursdagsgave fra

foreldrene mine, jeg og sambo fikk 12000 hver fra våre foreldre når

vi kjøpte hus (innflyttingsgave), og til min konfirmasjon fikk jeg bunad, mobil og 6000,- kr i tillegg til selve festen. Jeg synes selv jeg får store gaver, og

forventer absolutt ikke så mye, og vet om jevnaldrende som får både vesentlig mindre og vesentlig mer hos sine foreldre.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er to år eldre enn deg. Fikk tre smykker i gull av foreldrene mine til konfirmasjonen. Ingenting stort i gaver ellers, men de har hjulpet meg med penger (2000 eller 5000 nå og da, kanskje to-fire ganger i året) i alle år mens jeg har studert og betalt reise tur/retur hjem til dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Og hva er poenget med innlegget? Får du for mye og det er et problem si fra at du ikke vil ha så mye.

Ellers høres det ut som en sånn typisk kvinnelig pissekonkurranse du legger opp til! :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet

I tenårene og tyveårene fikk jeg vel for 500-1000 til jul og bursdag av moren min. Det var fine gaver, kvalitet og bra ting. Aldri noe tull. Jeg har aldri ellers fått noe økonomisk tilskudd under studier eller ellers.

Nå er jeg i begynnelsen av tredveårene og det er jeg som tar med moren min på ferie og jeg gir størst gaver, uten at det er noe poeng for noen av oss, håper jeg.

Faren min har jeg aldri fått noe av etter at jeg fylte 11. Da ble han opptatt med sin nye familie og det kom ikke noen julegaver eller bursdagsgaver fra den kanten. Jeg så ham heller aldri igjen.

Dere som har foreldre som gir og gir på den ene og den andre måten; husk å vise takknemlighet. Ikke ta det som en selvfølge.

Skrevet
I tenårene og tyveårene fikk jeg vel for 500-1000 til jul og bursdag av moren min. Det var fine gaver, kvalitet og bra ting. Aldri noe tull. Jeg har aldri ellers fått noe økonomisk tilskudd under studier eller ellers.

Nå er jeg i begynnelsen av tredveårene og det er jeg som tar med moren min på ferie og jeg gir størst gaver, uten at det er noe poeng for noen av oss, håper jeg.

Faren min har jeg aldri fått noe av etter at jeg fylte 11. Da ble han opptatt med sin nye familie og det kom ikke noen julegaver eller bursdagsgaver fra den kanten. Jeg så ham heller aldri igjen.

Dere som har foreldre som gir og gir på den ene og den andre måten; husk å vise takknemlighet. Ikke ta det som en selvfølge.

Takknemlighet er en selvfølge!

Jeg vet de har råd til det, og jeg forventer ikke store, flotte gaver,

men det kommer godt med. Under vgs betalte de hybel for meg, og

stipendet brukte jeg til mat, reise ++ Etter jeg flyttet ut som 18-19 åring

har jeg aldri spurt om penger, unntatt et par-tre lån på 3-5000, som jeg selvfølgelig har betalt tilbake. De mener jeg heller bør spørre dem om lån,

pga rentene ved banklån. Nå har jeg og sambo huslån på 2 mill, så det er ikke sånne lån de mener, da :gjeiper:

Jeg skjemmes av søskenbarnet mitt som krever og krever alt mulig fra foreldrene sine, han er 15 år, og aldri hjelper til hjemme eller har sommerjobb. Han får det han peker på, da foreldrene prøver å gjøre ham fornøyd. Det virker som han blir mer utakknemlig jo mer han får. Lurer på hvordan det skal gå etterhvert, og om han blir vel voksen før han begynner å ta ansvar ++

Og til deg over som lurte på om dette skulle være en konkurranse: Overhodet ikke, men dette er et diskusjonsforum, og da må det være lov å spørre og snakke om hva som helst, selv om det ikke er et direkte problem eller noen big deal. Ja, jeg synes jeg får mye, men ser ikke på det som et problem, og er takknemlig for alt jeg får. Om du ikke kan bidra med innhold som angår tema, trenger du ikke svare her, enkelt og greit.

Skrevet

Nå som jeg er 20 får jeg som oftest gaver til rundt 2000++ til jul og bursdag, ofte mer og hvis foreldene mine har det veldig godt økonomisk (som de gangene de har arvet penger). Som student har jeg også fårr litt hjelp når jeg trenger det, pappa har gjerne gitt meg 200kr når jeg er hjemme på besøk for at jeg og samboeren skal "kose oss litt ekstra", eller hjelper meg å sponse busskort eller liknende. Har også spurt om et lån da samboeren min sin lønn ble forsinket to uker pga ny jobb. Det betalte vi tilbake etter en uke da det viste seg at jeg fikk mer lønn enn jeg trodde. Jeg er veldig taknemlig for at jeg har foreldene mine som er der og hjelper meg, ikke bare økonomisk, men også på alle andre måter=)

Da da vi pusset opp leiligheten hjalp de i godt over 15 timer hver med kjøring, maling listing vasking og da vi la nytt gulv. Jeg tar ingen av disse tingene som en selvfølge, jeg er utrolig heldig. når de kommer tilbake fra ferie er nok leiligheten ferdig, og da er planen å invitere de opp på god middag for å takke de=)

Til konfen fikk jeg bunad, søljer, festen og 5000 utenom.

Fikk og 500 kr da de resite på ferie, sikkert fordi jeg skulle passe hunden og kaninene og dermed ikke kunne busse til jobb, greit å få dekket utgiftene på bilen når eneste grunnen til at jeg bruker den er fordi jeg ikke kan la hunden være for lenge alene :)

Skrev vel om mer enn bare gaver da :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...