Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Samskeyti
Skrevet

Jeg har fått en voldsom fascinasjon for Gert Nygårdshaug som forfatter etter å ha lest bøkene hans Afrodites Basseng, Mengele Zoo, Himmelblomsttreet og Prost Gotvins geometri.

Noe av det aller mest fascinerende er hvordan alle disse bøkene henger sammen, hvordan enkelte personer, steder eller andre ting går igjen i andre bøker. De er vel strengt tatt ikke en serie, fordi stort sett spiller det ikke så stor rolle hvilken bok man leser først av dem, og derfor syns jeg det er vanskelig å finne ut om det er flere bøker som hører til samme "serie" som de jeg har nevnt. Var vanskelig nok bare å finne disse, mye var ren tilfeldighet.

Noen som har peiling på om det er flere bøker som på sett og vis hører sammen med disse?

Nygårdshaug har vel også flere krimbøker. Noen som har lest dem og syns de er like bra som de jeg har nevnt i dette innlegget? Eller er de helt annerledes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tre første du nevner mener jeg er en triologi. Men kan nok leses uavhengig av hverandre også. Eller så har jeg lest Nullpluss, merkelig, spesiell, men småfengende bok.

Jeg har merket at når jeg leser mange bøker av samme forfatter, så er det ting som er like og evt går igjen. Kan være at det rett og slett er skrivemåten til forfatteren :)

Skrevet

Gert Nygårdahaug er en fantastisk forfatter! Jeg begynte med "Afrodites basseng" - for så å oppdage de andre bøkene som har felles personer. ("Mengele Zoo", "Prost Gotvins geometri" og "Himmelblomsttreet"). Om det er flere bøker som hører sammen med disse vet jeg ikke, men det fikk jeg lyst til å finne ut av nå!

Jeg har også lest "Nullpluss" - anbefales og "Dverghesten" var også kjempebra!

Krimserien til Gert som handler om Fredic Drum er utrolig morsom og spennende. (-og nokså spesiell, kapitelloverskriftene er blant annet laaaaaange!)

Jeg har ikke lest alle 10 (eller var det 11?) men det skal jeg gjøre med tiden, kanskje allerede i sommer!

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg har fått en voldsom fascinasjon for Gert Nygårdshaug som forfatter etter å ha lest bøkene hans Afrodites Basseng, Mengele Zoo, Himmelblomsttreet og Prost Gotvins geometri.

Noe av det aller mest fascinerende er hvordan alle disse bøkene henger sammen, hvordan enkelte personer, steder eller andre ting går igjen i andre bøker. De er vel strengt tatt ikke en serie, fordi stort sett spiller det ikke så stor rolle hvilken bok man leser først av dem, og derfor syns jeg det er vanskelig å finne ut om det er flere bøker som hører til samme "serie" som de jeg har nevnt. Var vanskelig nok bare å finne disse, mye var ren tilfeldighet.

Noen som har peiling på om det er flere bøker som på sett og vis hører sammen med disse?

Nygårdshaug har vel også flere krimbøker. Noen som har lest dem og syns de er like bra som de jeg har nevnt i dette innlegget? Eller er de helt annerledes?

Som du vet henger Mengele Zoo, Himmelblomsttreet (tidligere utgitt som Himmelblomsttreets muligheter) og Afrodites basseng tett sammen. Ellers finnes det noen andre romaner der personer fra andre romaner dukker opp i veldig små roller - bare nok til at det er morsomt for den innvidde leser, men det har lite å si for handlingen. De to andre bøkene som henger soleklart sammen er Prost Gotvins geometri og fjorårets Fortellernes marked. Det ser altså ut til at du må skaffe deg den, den er nettopp ute i pocket.

Krimserien har jeg også veldig sansen for, selv om de tidligere nevnte bøkene nok er favorittene mine. Krimbøkene er litt sære til å være krim, blant annet spiller mat en svært stor rolle. Og i kjent Nygårdshaug-stil inneholder de svært mye vitenskap og livssyn, alt fra gamle fortidsgåter og -kulturer, religioner etc. Og altså mat :) Det spesielle med serien er at den har to hovedpersoner: Fredric Drum og Skarphedin Olsen. I noen bøker er kun den ene av dem med, i de fleste møter vi begge. I hver bok er det en gåte, men man får en bonus om man leser alle ti. Da får man svaret på en overordnet gåte i serien ;)

Gert Nygårdshaug er en fantastisk forfatter som jeg har fulgt i flere år, og jeg har lest uhorvelig mange bøker av ham. Han kommer også med ny roman nå i september, det er bare å glede seg :)

Skrevet

Litt off topic, men kan varmt anbefale novellesamlingen "Solfiolinen" som er en av de tidligste bøkene til Nygårdshaug. Normalt er jeg ikke glad i novellesamlinger,men den la seg umiddelbart inn på min "ti på topp" hva bøker angår.

Novellene er svært forskjellige, men har den gode gamle "Atlantis-gåten" som en slags rød tråd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...