Gå til innhold

Patellofemoralt smertesyndrom

Gjest Sena

Anbefalte innlegg

Hei

Har etter flere uker med knesmerter etter mange fjellturer og påstått senebetennelse, endelig funnet ut at det ikke er senebetennelse. Det er patellofemoralt smertesyndrom. Har alltid fått knesmerter av timevis på fly, tog, buss og av å kjøre bil langt, samt gå mye på hardt underlag. De siste årene har jeg gått mye på fjell også, uten at det har gitt meg andre plager enn litt stølhet nå og da.

Hvis man, ifølge lommelegen, opplever tre av de følgende fem symptomene, har du med stor sannsynlighet et patellofemoralt smertesyndrom:

1)Smerter i huksittende 2)Smerter ved gange ned trapp 3)Smerter ved bilkjøring 4)Smerter når du sitter på kino 5) Smerter når du går/løper og bremser opp.

Jeg har dessverre alle disse. Jeg er 27 år og den siste mnd har jeg nesten ikke vært i aktivitet. Har tatt heisen både opp og ned etasjer, og ellers kjedet vettet av meg. Har gått på en 20-dagers pillekur mot senebetennelse som ikke hjalp, og skal nå prøve akupunktur.

Er det noen som har erfaring med denne lidelsen? Hva bør jeg gjøre videre? Vil ikke bli handikappet og begrenset i min aktivitet i så ung alder. Dette går i stor grad utover min mentale helse, da jeg nærmest lever og ånder for å være ute i naturen, bestige fjell på denne tiden av året.

Må jeg gå til legen og få diagnosen stilt (dette har jeg funnet ut selv), slik at jeg kan få henvisning til fysio? Hva annet kan hjelpe?

Håper på svar;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg har også patellofemoralt smertesyndrom,, men i tillegg til flere andre diagnoser i knærne og hoften.

Nåler har virket veldig godt på meg. Ellers så tester jeg ut vakumbehandling nå. Men har bare hatt 2 behandlinger til nå så jeg vet ikke helt om det er langtidsvirkning ennå.

Har du en flink lege kan du gå til den å få henvisning til fysio. For riktig trening virker bra. Men leger er gjerne litt gretne når en finner diagnosene selv. Og denne diagnosen virker som er vanskelig for en lege å "godkjenne".

Tok laaang tid før legen min gjorde noe som helst.

Blir gjerne MR for å se om patella\ knesten ligger slik den skal.

Treningen går mye på å styrke sidemusklene og stabilitet i kneet.

En fysioterapaut er veldig flink til å sette opp et bra treningsopplegg som passer deg. OM det er en flink en da..

GODE sko med myke såler er veldig viktig siden slaget opp i kneet gir mer smerter.

Fant noen fine såler på XXL som skal varmes opp og legges i skoene for å få de mykere samt mer stabilitet og rette opp skjevhet.

Ellers har de sakt til meg at det tar like lang tid å bygge opp som det har tatt å bryte ned.

Jeg har fått beskjed om at jeg nok aldri vil bli helt optimal igjen. Men det kan komme av at jeg har mange andre diagnoser i tillegg.

Er forresten helt riktig at betennelsesdempende og mange smertestillende virker dårlig. Har forsøkt det jeg og. Men fikk beskjed at det kunne være greit med noe smertestillende for å ta toppene. Men ALDRI når jeg skulle trene.

Er det flere som har dette er jeg også interresert i å få tips og råd for hva som kan hjelpe. Vil gjerne bli mer mobil. OG aller helst helt bra igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...